qbt54 10 Postad 15 Augusti , 2015 Hej allihop! Kanske lite dumt o pinsamt då jag som båtägare i 40 år (jubileum i år) naturligtvis själv borde ha svaret på denna fråga. Men utvecklingen går ju framåt och gamla stofiler som jag kan ju förhoppningsvis ha missat något. Har de senaste åren bara införskaffat i princip nya båtar som alla varit blanka och fina, och inför varje säsong har det räckt att bara handvaxa (inte polera). Men nu, ve och fasa, nu den 6é säsongen så ser min senaste båt för jä..ig ut. Har vaxat och polerat (för hand) flera ggr. Spenderat en ”smärre” förmögenhet på marknadens alla upptänkliga medel inkl diverse så kallade nano produkter men resultatet blir bara ”skit” . Blank och matt, ränder och streck om vart annat. Har tom provat med ”autosol kromglans” vilket iofs. blir blankt men fortfarande grymt flammigt. Är det bara maskinpolering som återstår eller finns det något mirakelmedel eller trix som jag lyckats missa? Eller har jag i alla år bara gjort totalt fel? Alla tips emottages tacksamt. (Obs. problematiken gäller endast överbyggnaden skrovet är fortfarande blått, blankt o fint) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 166 Postad 15 Augusti , 2015 (redigerade) En bild? Jag skulle nog börjat med en gelcoatcleaner och med maskin fått rent först för att se om man behöver gå djupare ner. Om det är så skulle jag kört med Abralon som är våtslipning, även det med maskin. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/polermaterial/mirka-abralon-finishing-kit-polerset Redigerad 15 Augusti , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 576 Postad 15 Augusti , 2015 Alla du möter på sjön säger nog till varandra "Det där var en flammig och ful båt, han borde skämmas!" Eller... Tror du någon bryr sig? Koppla av och njut av sommaren i stället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 15 Augusti , 2015 Roterande polermaskin med lammullsrondell och ett relativt vasst polermedel/rubbing för att lyfta bort oxideringen som blir efter några år. Sedan gärna en oscilerande maskin med något lite mildare polermedel och en lagom hård skumrondell som lyfter glansen och tar bort ev polerrosor ifrån den roterande maskinen. Sist ett bra lackskydd tex Menzerna Powerlock som är lättarbetat och har hygglig livslängd. Nedan bilder på skrovsidan av min Bella 512, den översta bilden är det endast tvättat, nedre bilden är det kört med roterande maskin och lammullsrondell med Menzerna Fastgloss 500 rubbing. Tyvärr ingen bild efter körning med oscilerande maskin med hård skumrondell och Menzerna Power finish. Men glansen höjdes ett snäpp, ej heller någon bild efter att jag lagt lackskyddet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Augusti , 2015 (redigerade) Viktigast att först få rent Jag tvättar och använder alltid cleaner först. Oxiderad plast kan bli bättre med oxalsyra, tex toxal Polerar sedan med vax. (Kraftiga polermedel som tex rubbing och autosol nöter ner gelcoten, dvs skadar och behövs sällan och måste sedan efterpoleras med båtvax) (Ska man köra med polermaskin så går dom flesta maskinerna alldeles för fort, ger pollerspår eller för hög värme ) Nano-produkter har jag hittills inte använt, och kommer nog inte heller prova. Redigerad 16 Augusti , 2015 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 16 Augusti , 2015 (redigerade) Jag tycker du köper en maskin. En oscilerande med två trissor på vardera ca 1 dm är min favorit. Dom finns för ett par hundralappar och du kommer förbanna dig över att du inte köpte en redan för 20 år sen . Alla medel funkar bättre med maskin och det går mycket fortare. Jag gillar sonax professional cleaner och sonax professional wax (egentligen för bil). De ger bra resultat och kritar inte så mycket, alltså lämnar vita rester på lister etc. Redigerad 16 Augusti , 2015 av mikael_matsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 17 Augusti , 2015 De polermaskiner roterande och oscilerande jag använder har ställbar hastighet och går ej för fort. Det gäller ju att veta lite vad du sysslar med bakom maskinen. Även att man inte kör grövre medel/trissor än nödvändigt, men oxiden måste bort annars ser båten lika jävlig ut igen efter ett tag. Det samma gäller på billacker utan klarlack, speciellt röda och blå nyanser oxiderar friskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser