Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
saxofon

Garmin gpsmap 292

Rekommendera Poster

Inför dagens slöseglats så har förstås gps'n lagt av...

Den visar kartan fast positionen uppdateras inte.

Övrig info, såsom djup, vattentemperatur, tid mm är rätt.

Har hänt en gång tidigare, ett par månader sedan under färd.

Då räckte det med off/on så hoppade den igång igen.

Nu har den iofs varit oanvänd i två veckor, problem med att hålla sat info i minnet så att det nu alltid blir start från scratch med lång insynkningstid som följd?

Föregående stopp talar emot iofs, den får vara igång under dagen så kanske den hoppar igång senare.

 

Gps modul i enheten trasig?

Den kan ju visa övrig info korrekt så kanske detta...

 

Någon som har en annan idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... hur ser det ut på meny-sidan enligt bilden nedan, får du många och gärna höga staplar (strength bars) nederst. Eller inte?
Vid antenn-fel blir signalstyrkan/staplarna låga eller uteblir kanske helt, brukar bli ilsket ljud-larm om signalstyrkan fallerar senare under navigation.
(Är väl f.ö. minst 3 st satellit-staplar av godkänd höjd som krävs för 2D-navigering, verkar som staplarna dessutom blir pedagogiskt grönfärgade vid godkänd minimihöjd enligt bildtexten?)

Att kolla just den sidan i undermenyn på infon extra noga får alltså bli mitt tips! Antenn/mottagar-fel syns tydligast just i dessa staplar.
Bilden norpad ur denna pdf-manual sid 44/120.


*) Minst 4 st goda satellit-kontakter är väl annars det normala för sk 3D-navigering där höjd över havet inte lagts in av brukaren själv. [Ganska basic inställning detta med typ 1 meter över havet som jag inte lyckas hitta bland alla myriader av moderna submenyer hit&dit, men enklare handhållna gps:er kan ju användas av ballongseglare etc. (Nu har ju visserligen trådens gps en utpräglad marin anstrykning, ballongseglare behöver knappast ekolod, men man kan ju till äventyrs segla fram i Titicacasjön så inställningsmöjligheten borde finnas kvar?)
Att ange ungefärlig höjd över havet i gps:ens meny är i mina ögon en enkel åtgärd (om man lyckas hitta den rutan för meterangivelse) som gör att precisionen kan öka då satellitkontakter är usla. Nå de flesta av oss seglar ju nära havsnivån så förmodligen är noll meter över havet för-inställt, men möjligen ger en manuell inställning ändå litet extra "tyngd" datamässigt? Haha, gps:en kanske tänker typ "husse säger att jag inte får/behöver ange höjd" vilket avlastar min arma mikrodatorskalle så jag hinner finlira mer noggrant med  annat.]
Vete fasen, men att hitta garmin-rutan och där själv manuellt fylla i "höjd över havet" är nog ingen dum idé för oss båtfarare? Är ju sällan vi ger oss upp i det blå och ganska enkla knapptryck så varför inte??
post-86835-0-57353000-1439644786.jpg


 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS'n hoppade igång, men det tog tid... ungefär en timme!

Under tiden visar den tid å allt annat korrekt. Eftersom den visar tid korrekt borde den ju ha kontakt

med någon satellit iallafall.

 

Thomas-1, satellite sidan ser faktiskt ut så som din bild, alltså ingen stapel alls (tills den gick igång

igen alltså).

Höjd över havet behöver nog inte vara exakt 0 m även för oss båtfarare... jorden är ju inte helt rund så beroende på vilken algorithm som man stoppat in i den lilla boxen så ska den möjligtvis ha någon offset hit å dit ;-)

(gissar det bygger på någon ellips dock så att den är hyfsat korrekt)

 

Något nytt påhitt jag märkte var också att gps'n hoppade iväg 50m vid ett tillfälle (efter att ha visat

korrekt i flera timmar). Lustigt nog har jag sett exakt detta fenomen på en annan garmin gps (3005c) någon vecka sedan (på en Åland seglats, nära Stegeskär om jag minns rätt).

 

Tog hem gps'n och plockade isär. Allt är ett kretskort dock så det kan nog knappast vara glapp

mellan olika moduler.

 

Tur att display'n visade djupinfo och fart (från loggen) dock eftersom det är enbart här jag ser dem :D

Ska nog bygga in lite redundans i den nya pedestalen (finns på 25-årsplanen....)

 

En timme känns lite för långt för en normal kallstart utan föregående position (och jag hittade inget batteri i den för något batteribackup'at ram eller så) så känns inte som ett sådant problem.

 

Skumt skumt... får kolla med Garmin support ifall de kan ha någon aning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollar vilken "firmware" du har, är den uppdaterad någon gång? Gå in på Garmin och sedan support och gör en sökning på vd som är senaste. Nu är ju 292 en gammal utgången modell sedan länge med updates finns ju kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En totalreset av apparaten kan ibland hjälpa om något hängt sig.

Se bara till att ta en backup på waypoints mm innan reseten.

 

Det här har hjälpt mig på andra Garminapparater när de konstrat.

 

Senast var det en GPSMAP 76 CSX som inte ens gick att starta. Med ett par knappar nere och tryck på startknappen så fungerade allt som vanligt igen.

 

------------ så här går det till på 292-an -----------------

Re: Reset garmin 292

To perform the master reset, please follow these instructions:

  1. With the device powered OFF, press and hold the Quit button
  2. While holding the Quit button, press and hold the Power button
  3. Continue to hold both buttons until the message "Do you really want to erase
    all user settings?" appears, then release both buttons
  4. Highlight Yes and press the Enter button

The device will now restart. When it fully boots, the device will be set back
to factory default settings.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxofon: angående jordklotets form så kanske beskrivningen buckligt ägg kommer närmast. Om man skall vara petnoga, och det skall ju gps:er? :wacko:

Bra idé att kontakta supporten, och även Pseudonyms och Lintotts tips ovan!

En hel timmes "acquisition time" för att komma igång verkar uppåt väggarna för långt enligt bilden nedan. (Saxad på sidan 92/120 i tidigare länkad manual).
Tycks visserligen vara svettigt* mycket beräkningar som krävs vid "cold start" men men.
Fina sommardagar som råder just nu inbjuder ju inte till trälig felsökning, kanske kan du hanka dig fram ett tag om starttiden kan förkortas? Har du provat att tvångsinmata ungefärlig position vid uppstart, alltså grafiskt enligt sidan 8/120? Möjligen förkortas uppstarten??

[Vete katten, för om satellitdisplayen har sina numrerade satellitikoner inuti cirklarna - enligt min bild i tidigare inlägg, och din utsago - så måste väl gps:en som du skriver veta datum och ungefärligt klockslag någon så när? Och ungefärlig position! Hur kan den annars veta vilka satelliter som kan förväntas vara kontaktbara vid startögonblicket?? Gps:en har så vitt jag begriper ett eget tickande quarts-ur som bara drar sig nån sekund i veckan eller så, behövs alltså inte nödvändigtvis "ruckande" tidsignaler från satellitkontakt särskilt ofta. Kanske typ "bara" några enstaka gånger per timme innan den nödvändiga mikrosekunds-precisionen börjar ge påtagligt felutslag på positionen?]
post-86835-0-67650700-1439813754.jpg

Googlade så här och hittade bland annat denna något åldriga sajt.

[Haha, gillar hönsgårds-liknelsen i "detailed discussion", svaga pip i ett kackalorium av andra svaga kortvariga pip på samma frekvens 1575,42 MHz är ju inte lätt att uppfatta och särskilja. Märkligt egentligen att gps:er normalt kan funka så bra kan tyckas. (I "Notes and Tips" omnämns f.ö. detta med tvångsinställning av höjd över havet, knappast särskilt relevant här men ändå.)]
*) Ps min gamla och länge oanvända Garmin 12 eller 32 eller vad den nu hette behövdes en heldag då det begav sig. Var just efter millenie-skiftets årtalsfrossa och jag trodde den var uträknad för gott. Ingen möjlighet till programuppdatering på dessa tidiga handburna modeller. Lät den ligga påslagen nästan hela dagen i sittbrunnen utan större förhoppning, men frampå eftermiddagen slängde jag en blick. Jajamän, visade plötsligt samma koordinater som sin modernare efterträdare och funkade sen U.A. :-)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FYI, supporten svarade snabbt. Dock med att den är utgången sedan länge och att support inte gäller länge... :)

De förslog dock reset såsom beskrivits ovan, det får bli nästa test. Tycker det är en heltrevlig GPS

med bra kartor och display så tills lite övrigt jobb är gjort innan det är dags att uppgradera plottern får den gärna fungera.

 

Thomas1, jo jag har en gammal garmin gps 90 (flygmodellen) som fortfarande ger utmärkt bra position. Lite jobbig att ha i båten bara för den varnar för flygzoner hela tiden...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev bra efter en reset faktiskt. Får se hur länge den håller sig i skick nu☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...