Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JothaR

Står inför vägval, tips mottages!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är alldeles ny medlem här på maringuiden och står precis nu inför nya vägval som jag söker råd kring?!

 

För en ca 5 år sedan fick jag en F18 Family, en "mindre" segelbåt med två stickkojer och en förpik. Båten har jag jobbat med sedan dess och i år är första gången den här kommit i sjön. Familjeförhållanden har dock ändrats under tiden och nu är vi två vuxna och tre barn vilket gör båten väl liten.

 

Den senaste tiden har vi funderat på att skaffa mer av en "bobåt" och har då tittat på båtar i 50tkr-klassen och just nu har vi fastnat för några olika objekt. Skulle gärna få tips om lite för- och nackdelar med respektive båt och ni får gärna delge egna erfarenheter från dem eller tipsa om andra objekt??

 

Det vi söker är alltså hyfsat boendekomfort, plats för 2+3, god driftekonomi framför fart och runt 50tkr i pris.

 

De båtar vi tittar på och vill ha tips/reflektioner kring är:

 

Albin 25 Deluxe

Winga 25

 

Ganska olika båtar men en sak gemensam, förhållandevis goda ytor samt för- och akterruff vilket känns attraktivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte hålla kvar vid segelbåt och få större båt för samma pengar? För 65' får du en Maxi 84.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Främst för att barnen inte har någon båt vana och är väldigt oroliga i lutande segelbåt :-)

Kompromissen känns då som motorseglare Wings 25 så kan jag få lite segling i medvind iaf antar jag, känner inte alls till seglingsegenskaperna i den dock?!

 

Sambon eftersträvar dock full stå höjd i kök mm så för en segelbåt känns det som vi behöver upp rätt mycket men jag vet inte?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full ståhöjd i köket finns i många båtar då man placerar pentryt vid ruffnedgången och man kan sticka ut huvudet i det fria. En Vinga 25 är inte alls att betrakta som seglingsbar i egentlig mening vågar jag påstå, den går däremot att få att driva med vinden typ...

Om barnen är rädda när båten lutar brukar det gå att lära dem att det är ofarligt. Jag har i alla fall lyckats med mina, och kompisen med sina. Men så minskar jag ofta segel i förtid om det blåser mycket när barnen är med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade vänner på 70-talet med Winga 25. Dom seglade mycket med den och det fungerade ganska bra så länge vinden var akter om tvärs, eller möjligen tvärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidhåller fortfarande fördelen med en segelbåt i den storleken. I en Maxi 84 har du 185 cm vid nedgången. Hur lång är din fru? Man kan gå för motor i en segelbåt oxå tills besättningen har vant sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Albin 25 finns med segel, men det är ju inga segelbåtar någon av dom.

 

Vill du segla så titta på något annat.

 

Är det motorbåt ni ska ha skulle mitt förslag vara Albinen djup och barnvänlig sittbrunn, samma med akterruffen.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till Albin 25:an är väl en Krabat..? Typ samma, fast lite billigare..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbudet av Albin 25 överstiger vida utbudet av Krabater.

Större urval, lättare hitta någon med utbytt maskin.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det; men då finns en till båt att hålla utkik efter tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för all feedback!

 

Har tagit till mig det här med att kanske titta på lite större segelbåtar i samma prisklass, är dock sugen på det här med för och akterruff vilket känns tilltalande med de lite större barnen :-)

 

När det kommer till Albin 25 så tycker jag själv att det känns som förhållandevis mycket båt för pengarna, det är en av båtarna som jag åtminstone själv har varit ombord på. Jag har en som jag kan få loss för bara 25.000kr med en i nuläget isärplockad MD17C som dock kommer monteras ihop och installeras i priset, jag får den dessutom hemkörd i priset.

 

Det är naturligtvis en del jobb på den, men som det ser ut så är det mest tvätt mm, alla delar verkar finnas på plats. Båten har stått på land under flera år!

 

Baksidan med detta kan jag känna är att jag omöjligt kan veta hur motorn går och huruvida instrumentering mm fungerar eller ej! Kanske är det lite för mycket grisen i säcken eller vad säger ni? Har några andra objekt som ligger mer i prisklassen 40-55 vilka har varit sjön närmare i tid om man säger så! Kanske bättre att satsa på ett sådant exemplar när man inte är någon direkt motormeckare även om jag brukar lösa det mesta med tiden så att säga!

 

Hur osäker är egentligen en äldre maskin i dessa båtar, tycks som att många förespråkar en utbytt motor och vad är primärt anledningen till detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt från sjuttiotalet med originalmotorn kvar är ju snart femtio år gammal. En sån motor har fått utstå mycket och lever kanske några år till, men sen kommer kostnaden att byta och då drar det fort iväg för man byter inte till en likadan veteranmotor. En ny brukar börja från sextiotusen och uppåt. Då är det bättre att förra ägaren fick ta den kostnaden eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VPs trecylindriga maskiner är inte direkt kända för lugn och skakfri gång.

Albinen klarar en modern maskin på upp mot 60 hk, 4 cyl. gör den till en helt annan båt.

 

Begagnade toppar och cylindrar finns men till hutlösa priser.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 råd

 

1. Tveklöst skulle jag välja en medelstor segelbåt (väldigt prisvärda just nu) och då en med rätt goda seglingsegenskaper, det är roligare, och mer utmanande att slippa bli omseglad av alla. (alltid något att göra)

 

2. Om du ändå fastnat för motorbåt så är motorn det som kostar. Hittar du en med nybytt motor så är det en god ide' att titta närmare på. Sitter originalmotorn kvar så är det ett lotteri hur länge till den håller. Det är rosten som är den mest sannolika motordödaren, som är svår att förutse eller inspektera före köp, nytt kostar 100tkr och uppåt och är inte kul om båten är värd hälften.

Skulle jag köpa motorbåt skulle jag nog vilja ha lite mer fart än vad tex en Albin 25 presterar. Det känns bättre att kunna köra på vågorna och få behagligare gång än att alltid rulla med den sjö som passerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag köpa motorbåt skulle jag nog vilja ha lite mer fart än vad tex en Albin 25 presterar. Det känns bättre att kunna köra på vågorna och få behagligare gång än att alltid rulla med den sjö som passerar.

 

 

Kopierat från ovan.

 

 

Är nog ett uttalande från en som aldrig åkt i en Albin25 med ordentlig maskin.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer!

:unsure:

 

Men dock andra motorbåtar som inte går så fort och som rullar i sjön.

Ja menar att lite mer motorkraft ger större möjligheter att styra och följa sjön.

 

Men mest erfarenhet har jag från segelbåt för motor, dessa är alltid i princip undermotoriserade men där finns ju segel att ta till i alla lägen. Alltid skönt att få upp lite segel i grov sjö, då får båten genast stabilitet och tar sjön bättre och man slipper rullandet som på en seglare ibland kan bli stort då rigg och köl ger ett pendlande moment.

 

Här en film från en som stånkar sig ut genom kraftig dyning. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=ml5wBgV7iMs&list=PL8B7AC83B2133FECF

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyss en Winga 25 av ungefär samma anledning som du. Min segelbåt (j17) blev för liten för familjen. Att valet föll på en motorseglare istället för större segelbåt var i hög grad att den har doghouse, och därmed både väderskydd och en oerhört mycket mer användbar "sittbrunn". Kök/salong/styrplats/ fiskeplats/seglingssittbrunn är ju samsat i samma yta, med eller utan tak och kapell beroende på väder. Det lyckas ingen riktig segelbåt med! Så de bekväma och sociala egenskaperna hos Wingan vann över seglingsegenskaperna för oss. För vem fan vill sitta ute å vakta rorkulten i 12grader och regn när familjen spelar kort "i källaren"? Drömdagarna med 28 grader, sol och 4 m/s är alldeles för få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...