Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Elsmurfo

Renovering av glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej alla, är ny här på forumet :)

 

Vi är några kompisar som köpt en glasfiberbåt tillsammans för att fiska i.

Båten kommer att användas i insjö i norra Sverige.

 

Denna är i stort behov av renovering.

Därför vänder jag mig till er!

 

Bilder på båten finns på denna länk:https://www.dropbox.com/sh/vkmpb1kbxwta297/AAC6JN3V6rWrM0KQegg_2lYha?dl=0

 

1. Båten ser helt ut att sakna topcoat?

2. Fula skador på sidorna av båten.

3. målad med okänd färg och full med rinningar.

 

Hur går jag tillväga med att fixa denna båt?

Vart startar jag? Är det att slipa bort all färg ---> fixa skador med epoxyspackel ---> topcoat? Epoxyfärg? 2k lack?

 

Alla tips och tankar är varmt välkomna då vi är novis inom ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

On ni vill att man ske se bilderna så lägg dem någonstans där man inte ska uppge internet-identitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, jag har inte heller lust att registrera mig där, då hoppar jag till nästa tråd i stället.

Men lägg gärna in några bilder här , så tror jag ni får hjälp.

 

Tipps när du lägger in bilder är att du minskar ner dom till typ 1200 x 1000 pixlar, det går inte att ägga in för stora bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Men det är ju bara att kryssa bort den boxen som kommer upp så kommer man åt bilderna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där laminat delat sig (delaminerat) slipar du bort så du kommer ner i homogent material.

Skrovet verkar vara målat med någon sorts färg som inte hör hemma på en båt, då även målat över krossat laminat som borde ha reparerats först, och att det även finns blåsor där du sannolikt har fuktinträngning. Samma här, slipa ner till homogent oskadat laminat.

 

Slipa brukar jag göra med gummisliprondell och skruvdragare försett med ett mycket grovt slippapper, typ golvslippapper tex kornstorlek 40 som jag klipper ut från stora ark, Sådant slippapper är av bättre kvalite och styrka och river bättre än det som säljs i förpackningar för hobbybruk.

 

När det sedan är nedslipat och rent, (ingen färg kvar där du ska plasta och endast oskadat homgent felfritt laminat ) tvätta med aceton och börja plasta med polyester och glasfiber. Sedan slipa och plasta igen tills du får det utseende du önskar.

 

Men eftersom hela båten är målad med något som lite skumt ut, ( i bästa fall epoxifärg) är det frågan hur mycket energi du ska lägga på jobbet! ... Men det reparationsarbete du gör ska du göra ordentligt, annars blir det inte bra och skrovet fortsätter suga fukt och försvagas igen av frostsprängning etc.

- Jag har sett många slarv-lagningar och det är sådant som man senare måste göra om igen.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har även jag kommit åt att se bilderna, märkligt, kan svära på att det inte funkade första gången?

 

Jag tror att du har mycket jobb framför dig, om du ens ska försöka. Det ser ut som om originallaminatet inte är rullat ordentligt, dvs laminatet har inte nått ut i formens "veck". Detta resulterar i att du kan ha torr glasfiber under ytan (har man det på ett ställe så finns det på flera...). Det är inte säkert att du hittar "homogent" laminat, som tidigare talare nämner, oavsett hur mycket du slipar. För snabb avverkning används grovrengöringsskrivor eller om ännu kraftigare avverkning krävs så prova stålborste på vinkelkap i låg hastighet. Ytan kommer att kräva mycket spackel eller nytt laminat.

 

Lycka till / N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...