Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
happysix

segling ger en känsla av frihet....vad är fri?

Rekommendera Poster

Se den här(engelsk)....och förstå att du kan bli fri på riktigt.

men först måste du veta vem du är.....

en fysisk person.....eller naturell en.....

https://youtu.be/7sArXw6ajNg

och lära dig lite kanslisvenska...... :)

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vet inte hur ni andra har det men varför skall jag "tvingas" se en 2 timmar lång film för att delta i en debatt om "frihet"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men så klart -  vi måste se - ännu - en youtube film om att allt är en komplott. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Som sagt, vinden är fri, men att utnyttja den krävs segel å de är inte gratis.

Ingenting är gratis, å det som är det får andra betala.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Frihet = utan skuld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Aha! Nu fattar jag, så den som är fri skall kasta första stenen sade Jesus?

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Kalman

 

Den som är fri kan sticka ut och segla när det är fint väder.  ;)

 

post-106994-0-06553800-1440825779_thumb.jpg

 

Till skillnad från den som måste byta ut sitt glastak till plåt, utifall att den frie verbalt kastar sten på den som inte har tid att följa med och segla för att han måste...................  :P

 

post-106994-0-33677400-1440826114_thumb.jpg

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se den här(engelsk)....och förstå att du kan bli fri på riktigt.

men först måste du veta vem du är.....

en fysisk person.....eller naturell en.....

https://youtu.be/7sArXw6ajNg

och lära dig lite kanslisvenska...... :)

Joråseruatt... Och dessutom så vet ju alla att om man har rh-negativ blodgrupp, så är man egentligen en ättling till utomjordingar som sakta men säkert i en komplott håller på att ta över världen. http://www.gaiamtv.com/article/rh-negative-blood-abducted-aliens

 

Riktig frihet når man väl först när man jagat ut sina konspirationsteoretiska demoner ur huvudet och slutat med cannabis?

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnade på hela filmen och den var faktiskt ganska intressant. Nu är den ju engelsk, men jag tror att samma typ av övertolkning av lagar och befogenheter förekommer i Sverige.

 

Det är ju faktiskt inte bra om polis, statstjänstemän, väktare m.fl. gör mer än vad Sveriges riksdag har beslutat att de får göra. Det blir ju någon form av omvänd anarki.

 

Personligen är jag inte rädd för att storebror ser mig, han får gärna se mig peta näsan och skriva korkade inlägg på MG om han samtidigt ser en massa annat som gör att samhället jag bor i blir tryggare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Står man i skuld så är man inte fri. Man ägs av någon. Ställ dig själv frågan; hur fri är du?

 

Ärligt alltså!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig ganska fri.

Jag har lån på båten (och bostaden mm) men jag har i dessa tillgångar som vida överstiger de lån jag har.

Genom dessa lån kan jag bo på ett sätt jag vill, åka en båt som jag älskar, äta så jag blir mätt varje dag osv.

Fri är man om man inte har ett tvång på sig att vara någon man inte är och tillåts göra det man vill (inom lagens råmärken) utan att någon tvingar en att göra något annat.

Min definition iaf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står man i skuld så är man inte fri. Man ägs av någon. Ställ dig själv frågan; hur fri är du?

 

Ärligt alltså!

Att leva på "old money" är överhuvudtaget ingen bedrift, snarare ett fördärv på ett sluttande plan. Fråga dig själv istället: Hur lönsam är du lille vän?

 

Ärligt alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Old money fylls på med new money; cirkeln är sluten...

 

Hur tänkte du när du skrev ditt svar?

 

Ärligt alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag känner mig ganska fri.

Jag har lån på båten (och bostaden mm) men jag har i dessa tillgångar som vida överstiger de lån jag har.

Genom dessa lån kan jag bo på ett sätt jag vill, åka en båt som jag älskar, äta så jag blir mätt varje dag osv.

Fri är man om man inte har ett tvång på sig att vara någon man inte är och tillåts göra det man vill (inom lagens råmärken) utan att någon tvingar en att göra något annat.

Min definition iaf.

Bra skrivet men "ganska fri" - är det verkligen att vara fri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag känner mig ganska fri.

Jag har lån på båten (och bostaden mm) men jag har i dessa tillgångar som vida överstiger de lån jag har.

Genom dessa lån kan jag bo på ett sätt jag vill, åka en båt som jag älskar, äta så jag blir mätt varje dag osv.

Fri är man om man inte har ett tvång på sig att vara någon man inte är och tillåts göra det man vill (inom lagens råmärken) utan att någon tvingar en att göra något annat.

Min definition iaf.

Bra skrivet men "ganska fri" - är det verkligen att vara fri?

 

Skulle väl vara det där med "inom lagens råmärken" då... :P

Eller kanske att jag måste gå till arbetet även om jag inte riktigt har lust den dagen, eller bara stiga upp en tidig, gråkall novembermorgon för att gå till jobbet, äta frukost eller annat som man inte alltid drömmer om att göra just den dagen. Eller ta det där svåra samtalet med medarbetaren som fått en anmälan på sig om något. Eller ... eller...

Kanske skulle definitionen av att vara fri vara att man inte brydde sig om något eller någon, att man inte var beroende av något eller någon (där sprack det ju eftersom man behöver andas, äta, dricka osv.)?

Nä, om man lägger hårklyverierna åt sidan, så är det så att jag känner mig "ganska fri".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailing: The fine art of getting wet and becoming ill while slowly going
nowhere at great expense.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Sailing: The fine art of getting wet and becoming ill while slowly going

nowhere at great expense.

A costly blowjob?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frihet ja. Är vi i Sverige inte lite av en slav inför vårt egna sociala skyddsnät?

Många slavar fram för att ha en pension i framtiden, men lever de flesta fullt ut påväg mot detta mål?
 

Depressionen i Sverige skjuter i nya höjder trots att vi har det så gött...



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Folk jobbar och sliter, drar ihop sina sura pengar och hoppas därmed leva för alltid. Men ångesten över att vi alla ska dö och att lämna eller bli lämnade övergår vårt förstånd. Vi blir neurotisk över att livet tar slut för oss alla och därmed lever vi inte nu och här.

 

Jag vet att jag ska dö, vet du att du ska dö. Verkligen vet alltså?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk jobbar och sliter, drar ihop sina sura pengar och hoppas därmed leva för alltid. Men ångesten över att vi alla ska dö och att lämna eller bli lämnade övergår vårt förstånd. Vi blir neurotisk över att livet tar slut för oss alla och därmed lever vi inte nu och här.

 

Jag vet att jag ska dö, vet du att du ska dö. Verkligen vet alltså?

ATT jag skall dö vet jag, och de allra allra flesta andra också för den delen. Dock vet få NÄR eller HUR vi skall dö.

Så varför inte göra det bästa av livet medan vi väntar?

 

/B 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk jobbar och sliter, drar ihop sina sura pengar och hoppas därmed leva för alltid. Men ångesten över att vi alla ska dö och att lämna eller bli lämnade övergår vårt förstånd. Vi blir neurotisk över att livet tar slut för oss alla och därmed lever vi inte nu och här.

 

Jag vet att jag ska dö, vet du att du ska dö. Verkligen vet alltså?

 

Å andra sidan behöver vi inte oroa oss för att dö av en förkylning och slipper tvingas till kyrkan var söndag för att höra en präst förkunna att vi kommer till helvetet om vi inte lyder kyrkan och överhetens bud. Därför  kan jag ägna helgen att gå ned till båten och njuta av höstsolen och en kopp kaffe medan jag ska pilla lite med larmet - som ger mig trygghet om någon skulle få för sig att utan mitt medgivande låna min båt.

 

Njae, jag har det faktiskt bar för att få lägre försäkringspremie :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Nix ingen Jesus i min båt, där är jag skeppare och högste befäl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jesus var en märklig typ. Religion är en konstig sekt. Döden är målet och livet är resan dit.

 

Sedan tystnad. Pofff sssssss

 

Å folk här undrar vad de förlorar när de säljer båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hon anser att det stormar på havet just den där dagen kan jag förstå att hon överlämnar ansvaret till Jesus för att orka med lite av varje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frihet är att kunna säga f*ck off precis när man vill. Ofrihet är om man måste viska det.

 

Med den definitionen är man fri på sjön, ingen kan höra dig. I hamn däremot ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Frihet är att kunna säga f*ck off precis när man vill. Ofrihet är om man måste viska det.

 

Med den definitionen är man fri på sjön, ingen kan höra dig. I hamn däremot ...

 

Då förstår jag frihetskänslan hos de fyra unga invandrarkids som för en stund sedan ikväll kom in på Sibyllakiosken i vår stad. De tittade runt och utbrast högt; "Jävla svenneställe!".

 

Visst är det så att möjligheten till frihet numera är begränsad till bara den ena parten...

 

Med denna nonchalanta stil och detta nedlåtande sätt får de gärna ta sitt pick och pack och köpa returbiljett!

 

Detta på tal om frihet...

post-102122-0-93503800-1441569259.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Frihet är att kunna säga f*ck off precis när man vill. Ofrihet är om man måste viska det.

 

Med den definitionen är man fri på sjön, ingen kan höra dig. I hamn däremot ...

Då förstår jag frihetskänslan hos de fyra unga invandrarkids som för en stund sedan ikväll kom in på Sibyllakiosken i vår stad. De tittade runt och utbrast högt; "Jävla svenneställe!".

 

Visst är det så att möjligheten till frihet numera är begränsad till bara den ena parten...

 

Med denna nonchalanta stil och detta nedlåtande sätt får de gärna ta sitt pick och pack och köpa returbiljett!

 

Detta på tal om frihet...

Hade du inte lovat att sluta skriva på mg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem blev kallad för rasist?

 

Frihet borde vara att kunna få hänga på ett marinforum utan att få en massa unkna kommentarer om både det ena eller andra i ansiktet som på inget sätt har med båtar att göra. Visst är detta OT-delen men tråden handlar om segling och frihet, någon måtta får det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Min åsikt i ämnet må vara jobbiga för en del men vad fredriklindell och andra tycker om detta rör mig inte i ryggen. Inte det minsta. Jag vet att myndigheterna nu går på knäna och att konsekvenserna knäcker kommunerna och nu oxå migrationsverket.

 

Vi är naiva och godtrogna och det är vår lott i livet. Kalla mig för vad ni vill men min åsikt grundas på fakta och inget annat. Det är skrämmande nog, för mig.

 

Var blåögd och godtrogen, det bjuder jag på!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...