Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Richard

Studsande för.

Rekommendera Poster

Gäst Richard

Min båt studsar väldigt mycket när jag trimmar upp motorn lite, vad ska jag göra för att få bukt med studset? Jag har en sahla 495 med en 50hk honda på. Tacksam för hjälp.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste jag nog hålla med Roddarn... Anledningen till att båten käkar är att motorn lyfter stäven (helt i sin ordning) men orkar inte hålla den trim vinkeln vilket medför att stäven ramlar ner igen (inte i sin ordning). Alternativet är att lämna in propellern till någon som kan knacka till lite stävlyft i den, Kenty på sjösporten är en örn på det. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Richard

Fenomenet uppkommer i ca 4500 varv men om jag gasar på lite till då orkar motorn hålla fören uppe då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej. du får trimma efter behov upp och ner.du lär dig med tiden ut och testa :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sahla 495 är ju i det närmaste en båt av roddbåts-typ, dvs. lång men lätt i sin vikt och med ett väldigt platt botten. Dessa faktum gör att båten inte går så mjukt i sjön som du kanske önskar, men körtekniken påverkar komforten väldigt mycket. Du kan med andra ord få en bekvämare körning med ett aktivt körsätt i kombinationen att läsa av sjön. Med en aktiv körning menar jag i detta smmanhang hur du hanterar gas-reglaget och trim & tilt-knappen. Det här kräver lite träning eftersom som sjön är så föränderlig. Olika situationer kräver olika körteknik. Sedan finns det så många fler faktorer som påverkar båtens uppförande, bl.a. om vågorna är korta och kommer kanske från olika håll som är så vanligt i insjöar (sk. krabb sjö), eller om vågorna är långa men kanske höga och som är vanligare till havs. Det finns många faktorer, men det gemensamma är att det alltid lönar sig att lära sig att läsa av sjön och att hantera det verktyg man än förfogar över. Om inte ens det räcker till (läsa av och rätt körteknik) så är det inte mer att göra än att acceptera läget eller byta båt. I så fall till en tyngre båt och med ett mer V-format skrov. Kanske ett nummer längre också. Det är tyvärr den krassa verkligheten, men prova först att se vad som händer med båtens uppförande genom en betydligt mer aktiv hantering med din gas och trim/tilt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenomenet kallas porpoising. Dynamiken kring problemet är ganska komplicerad med man kan säga att det uppstår när en båt går med hög anfallsvinkel och tyngdpunkten relativt långt bak. Det ågärdas naturligtvis enklast genom att trimma ner snurran och/eller flytta fram tyngdpunkten (Tex Svärmis i fören.) Tyvärr innerbär även åtgärden att båten får ökad våt yta och därigenom tappar fart. I vissa fall är fartminskningen väldigt markant. Ett annat sätt att lösa det på är att störa ut problemet hydrodynamiskt. Man kan tex arbeta med steglister i området kring fören där kölen bryter vattenytan vid hög fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv en Sahla 495 som uppvisade samma symptom, anledningen är lätt båt och den speciella bottenkonstruktionen som i övrigt ger så många positiva egenskaper, t.ex driftsnål, stabil, planar lätt etc.

För att råda bot på studset placerade jag ca 30Kg ballast i den främre ankarboxen. I mitt fall köpte jag litet blyskrot från en gummiverkstad och fyllde fyra st plast behållare med lock. Utrymmet i främre ankarboxen tillhör ju de större jag sett, så det finns gott om plats för ankare och lina ändå.

Efter det har jag inga problem med studsande gång även då jag är ensam i båten. Och det var just då och när man förflyttade lasten(passagerare) akterut som studsandet började.

Försökte liksom du att till en början försöka trimma ut/in motorn men detta fungerade inte alltid, det var alltför lastberoende och jag sökte en mer permanent lösning. Kanske trimplan är ett alternativ, men min åtgärd fungerar och jag är nöjd.

 

Lycka till och ha en fin båtsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lättast ställer du in motorn närmare akterspegeln.

Sitter en sprint genom motorfästet som du drar ut å flyttar in ett hack.

Då slipper du lägga i extravikter. Hjälper inte det så får du ställa in den ett hack till osv. tills den går som du önskar. Been there done that...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skulle tycka det var bra att kunna få båten att hoppa.

Tilta motorn så att den står på gränsen att börja hoppa, och du har den mest optimala bränsleförbrukningen du kan få med den kombinationen av motor, båt och last.

 

om motorn är helt ner tiltad och den börjar hoppa vid full pedal så skulle det kanske på ett par trimplan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova dig fram med små vikter i fören. (Börja inte med Svärmor...)

Jag lastar i jutesäckar med sand just nu och sticker ut och buskör för att se vad som händer. Målet är att jag skall få båten att studsa fast med lite marginal för då har jag fortfarande möjlighet att trimma upp båten om jag har tyngre belastning fram. (T ex Svärmor...)

Provar just nu med 5 kg:s sandsäckar.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gjorde min pappas Sahla 495 också när han hade den för några år sedan.

Det hjälpte inte att trimma upp...den betedde sig som en känguru.

Hade den inte hoppat så,då hade det varit en bra båt.

 

Men nu har jag för mig att den som gör dom båtarna skulle ändra skrovet eller vad det var.

Men denna Sahla min pappa hade var väl en 99 eller något...minns ej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...