Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
rejas

Mastbekymmer

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Vi har ett litet problem med vår mast inför vintern. Vår båt (Mamba 36, mast ca 17m, genomgående) ligger i Norrtälje. Vi har ett fint varv nära och bra i Rosättra. Problemet är att de inte kan förvara vår mast då deras ställ är fullt. Det var samma sak i fjol.

 

Vår klubb där vi förvarar båten tar inte upp med masten på. Klubben har en mastkran men den är alldeles för liten.

 

I fjol löste vi det genom att ha masten på Svinninge Marina och Doghouse Marine skötte av/på-mastning och förvaring. Det fungerade kalas, men det är ju en hel dags resa dit och hem så vi skulle vilja ha den närmare.

 

På klubben finns mast-ställ. Kanske en dum fråga, men kan man masta av båten och lasta masten liggande på båten? På så sätt skulle vi kunna masta av på Rosättra och förvara masten på båtklubben. Det skulle spara mycket tid. Jag har ju sett att man gör så med mindre båtar, men brukar man göra så med lite större?

 

Vet ni någon annan i närheten av Norrtälje som kan sköta mastning och förvaring?

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en bra ställning på däck så borde väl inte det vara något bekymmer. Jag ser ofta båtar där masten sticker ut en eller ett par meter i för och akter och det verkar fungera.

 

På köpet får du en nock att hänga presenningen på om du klär in alla vassa tinnar och torn på masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info. Planen var inte att ha masten på båten hela vintern, utan bara transportera den från mastkranen till klubbhamnen och sedan bära den till mast-stället.

 

Skulle tro att det går bra, men även för den transporten får man nog fungera lite på hur masten skall ligga ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min båt gick den på lastbil från Västervik till Stockholm med masten liggandes på båten. Ett par brädlappar på tvärs över pulpit, ordenligt surrade fall samt ett par korta spännband som höll masten på båten så var det löst. Lite tyg eller skumgummi är bra mot skavmärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga bara; er båtklubb har för liten mastkran säger du. Är den för låg eller orkar den inte med tyngden eller var i ligger problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga bara; er båtklubb har för liten mastkran säger du. Är den för låg eller orkar den inte med tyngden eller var i ligger problemet?

 

Den är för låg för min smak. Den når ca 10 meter. Det är för lågt för att jag skall våga lyfta vår genomgående mast med den. Finns säkert de som vågar, men inte jag. Däremot kan vi lägga masten på klubben så tanken var att låta proffs masta av och sedan transportera masten på båten till klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag växte upp brukade vi masta av från Vätöbron och lägga ner masten på båten.

Det är ju billigt och du sparar en kilometer i förhållande till Rosättra :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, surra brädor på främre och aktre pulpiten och spänn fast masten så är det inga större problem annat än att man får tänka sig lite extra för när man lämnar bryggan och när man ska lägga till eftersom masten sticker ut rätt mycket. För dig blir det väl i stort sett fem meter både framåt och bakåt.

 

Jag skulle nog ta med några extra plankor och lite spik/skruv och bygga ett stöd mitt på också. 10 m frihängande mast kommer lätt i svängning om det går lite sjö.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog att ha den på båten för trp... och bära in den i skjulet. Lite fler man bara!

 

Kuriosa. När jag pluggade köpte jag en R7:a. Den sa man på båtklubben var en "8-personers".

Det innebar att för att få ut masten från mastskjulet och ner till båten krävdes åtta man. Minimum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Då vet jag att min idé inte är helt galen i alla fall. Får samla ihop några för att bära masten. Så tung tror jag inte att den är (hoppas) ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör nog till de som skulle använda klubbens tiometerskran.

 

Jag försöker lyfta med ett grepp strax ovanför mastens tyngdpunkt. Jag tycker generellt sett att den är enklare med en låg kran. Om den är högre än masttoppen (som min nuvarande båtklubbs) tycker jag att lyftvajern vill haka i allt det där krafset i masttoppen.

 

För att förstå, vad är det som gör att du inte gillar klubbkranen?

 

Jag är lite lat och omvägar, lastning på däck och anlitande av folk skrämmer mig lite ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör nog till de som skulle använda klubbens tiometerskran.

 

Jag försöker lyfta med ett grepp strax ovanför mastens tyngdpunkt. Jag tycker generellt sett att den är enklare med en låg kran. Om den är högre än masttoppen (som min nuvarande båtklubbs) tycker jag att lyftvajern vill haka i allt det där krafset i masttoppen.

 

För att förstå, vad är det som gör att du inte gillar klubbkranen?

 

Jag är lite lat och omvägar, lastning på däck och anlitande av folk skrämmer mig lite ;-)

 

Det beror på flera saker. Dels att kranen är låg och eftersom masten är genomgående måste den lyftas ganska högt. Det är dessutom väldigt trångt där masten går i båten. Det är nära till ett skott och väggen till toaletten. Det gör att masten måste lyftas rakt upp knappt två meter. För att det skall bli så stadigt som möjligt lyfter jag helst högre upp i masten än vad kranen tillåter.

 

En annan anledning är att jag inte är van med dessa handgrepp med så jag ser gärna att någon annan gör det. Jag har mastat av och på mindre båtar med 11-meters master stående på ruftaket många gånger, men för mig är detta en annan femma ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet med att kranen är för låg. det går att lyfta master med slingen under viktcentum  om någon styr nederdelen av masten, det är inte så mycket kraft som behövs för det.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet med att kranen är för låg. det går att lyfta master med slingen under viktcentum  om någon styr nederdelen av masten, det är inte så mycket kraft som behövs för det.

 

 

 

Kalle

 

Det blir en extra risk när mastkranen är för låg. Risken består i att man riskerar att köra in masten eller vanten i kranen, det kan vara svårt att lyfta lodrätt uppåt i de två meter som behövs för att få masten ur båten. Om masten är 17 meter och mastkranen 10 meter så måste man fästa slinget som mest åtta meter upp i masten för att kunna lyfta de två meter som behövs. Då är det farligt nära att man hamnar nedanför viktcentrum på masten med ödesdigra konsekvenser som följd när masten väl kommit ur båten. Att ha någon som "styr" nederdelen är lättare sagt än gjort när masten väger 200 kg eller vad nu en 17 meters med allt på kan väga.

 

Vi har en mastkran som är lite för låg där vi lyfter varje år men vi kan dock lyfta ovan viktcentrum. Jag hade aldrig valt att lyfta där om det var tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort som det står, lyft med en för låg kran. Det gick. Men bara för att vi var fem-sex unga och vältränade grabbar som var alerta när masten började väga över… tre man hängde i mastfoten och så här i efterhand inser jag att vi mycket väl kunde tappat kontrollen. Avråder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog till att åka till Svinninge även i år (ca 16h t.o.r.). Servicevarvet i Rosättra kunde inte ens hjälpa oss med avmastningen i år. :-(.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår klubb är det en person som lyft med slingat under jämnviktsläget. Han är inne på sin tredje mast nu. Det är inte alltid det går som man tänkt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste finnas någon i närheten som har en kranbil. Det tar ju knappt en 10 minuter att lyfta av maten med en sådan. Snickeri, åkeri, lantbrukare... Finns många som har och nog gärna hjälper mot en skälig ersättning. Ligga och köra 16 h känns ju värdelöst på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag mastade av min, i och för sig, korta men grova mast (10 m), som står på sittbrunnsdurken, ville kranföraren till mobilkranen, lyfta i spinnakerfallet. Jag var ytterst tveksam, men han är ju van, så han fick göra som han ville.

 

Har aldrig varit med om en enklare avmastning. Risken är när man lägger ner den. Bygeln som spinakerfallet sitter fast i ser ju inte så förtroendeingivande ut.

 

Nu byggde jag om masttoppen till lite special, så fästet för spinakerfallet försvann, men jag satte dit ett block och ett särskilt fall, enbart för av- och påmastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...