Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Är Sea Ray, bayliner, maxum osv bra bo/"laga mat" -båtar?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Oj, vad det snurrar runt i huvudet när man eventuellt vill byta båt.

 

Vi har en Flipper 700 idag och bara en säsong vill frugan ha större båt (ja, ni hörde rätt, det är inte alltid männen som driver den linjen).

 

Vi är idag jag och min fru samt vår tvååriga dotter men i februari väntar vi tillökning. Faktum är att Flippern fungerat utmärkt i sommar och vi har redan sovit nästan 20 nätter på båten och kört en bit över 400nm. Längsta tiden vi legat ute var 8 dagar och vi såg egentligen inga problem alls med det men vi saknade dusch. Till nästa år skulle vi också behöva lite mer sovutrymme i samma kabin. En lösning kan vara en nermonterbar "slaf" i form av träribbor eller liknande men att köpa en annan båt är naturligtvis ett roligare alternativ :)

 

Vi har tittat en massa på jänkarbåtarna. Maxum 2400, 2700, Bayliner 2655 osv. Större än dessa vill vi inte ha då förbrukningen helt enkelt blir för hög enligt vårt tycke. Lösning med midkabinen tilltalar oss samt möjligheten till att kunna besöka toa utan att gå "ut" ur kabinen. Vi är dock väldigt fundersamma kring köken i dessa båtar och hur mycket de är gjorda för att faktiskt bo i med tanke på stuvutrymmen. Vi lagar en massa mat på båten och för oss är det en viktig del av vistelsen på båt. Baka har jag redan gjort fler gånger än jag kan räkna i den nyinskaffade burkugnen, Omnia från Jula. Vi vill också utan vidare kunna vara ute 1-2 veckor och besöker kanske gästhamnar 30% av övernattningarna (då man kan proviantera i viss mån osv). Vi är inte heller främmande för att vara ute i sämre väder vilket vi haft en hel del denna sommar.

 

Det här är ju så mycket tycke och smak men om sätter matlagning i centrum (vi använder nog stekpannan två gånger per dag tex) hur är det då att laga mat nere i kabinen som man får göra på jänkarna? Är det smidigt? Sätter sig matlukten i hela kabinen för att aldrig försvinna?

 

Vi vill absolut ha en planande motorbåt och jag har väldigt svårt att hitta något nordiskt alternativ för en budget på 200-300 som har köket i sittbrunnen (som kan nyttjas när man kör) men också stickkoj eller midkabin i direkt anslutning till ruffen och toan.
 
Det blir ännu en av dessa "vilken båt ska vi ha" trådar men det brukar ju bli lite rolig input i de trådar jag redan läst så jag hoppas på detsamma i denna tråd!
 
 
,Olle
 
Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök i så fall att hitta en med två spisplattor. orginal är det tyvärr oftast bara en i många amerikanska båtar. Byggde om pentryt i min Regal 242 och satte in ett två-lågigt spritkök. Då är det inga problem att laga mat i pentryt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är det inte jättekrångligt att kasta ut den gamla spisen med el och göra hålet lite större och sedan ersätta med en origo tex. Hur är det med stuvutrymmen i regalen? Steker du även mat därinne eller blir det som många jag pratat med under sommaren att ska det stekas så använder man en mobil gasolplatta och steker ute i sittbrunnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olle.

Eftersom du är inne på rätt märke (Flipper),så kika på en 850!

Där har du ju allt som du efterfrågar.

 

Redigerad av larsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee, ingen plats för hela familjen i ruffen utan man måste dela upp sig samt att man måste "lämna" ruffarna för att gå på toa. Det senare är inte hela världen men det vore mysigt om vi kunde sova hela familjen på ett och samma ställe när barna är små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jänkebåtar har i regel väldigt smala, ibland obefintliga skarndäck. Med små barn kanske inte det är någon höjdare.

 

Har du tittat på Coronet 26 family, där har du köket i salongen som går att öppna rejält, bra att vädra när man steker.

 

Bra med sittplatser och sovutrymme, toa i samma utrymme "inomhus"

 

 

post-56103-0-85020500-1439320040_thumb.jpg

post-56103-0-04702500-1439320010_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är det inte jättekrångligt att kasta ut den gamla spisen med el och göra hålet lite större och sedan ersätta med en origo tex. Hur är det med stuvutrymmen i regalen? Steker du även mat därinne eller blir det som många jag pratat med under sommaren att ska det stekas så använder man en mobil gasolplatta och steker ute i sittbrunnen?

 

Stuvutrymmen i Regalen är OK för två vuxna. Har man barn också så hade jag nog velat ha några fler.

Det går bra att steka i pentryt om man öppnar det fönstret som sitter ovanför pentryt. Vi lagar ingen mat på lösa plattor på däck.

Lägger in en före och efterbild när jag gjorde i ordning pentryt.

 

post-89138-0-41224800-1439320272_thumb.jpg

 

post-89138-0-01694300-1439320306_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag förstår är det inte jättekrångligt att kasta ut den gamla spisen med el och göra hålet lite större och sedan ersätta med en origo tex. Hur är det med stuvutrymmen i regalen? Steker du även mat därinne eller blir det som många jag pratat med under sommaren att ska det stekas så använder man en mobil gasolplatta och steker ute i sittbrunnen?

 

Stuvutrymmen i Regalen är OK för två vuxna. Har man barn också så hade jag nog velat ha några fler.

Det går bra att steka i pentryt om man öppnar det fönstret som sitter ovanför pentryt. Vi lagar ingen mat på lösa plattor på däck.

Lägger in en före och efterbild när jag gjorde i ordning pentryt.

 

attachicon.gifIMG_0238.JPG

 

attachicon.gifIMG_0358.JPG

 

 

Blev ju riktigt snyggt!

 

 

Jänkebåtar har i regel väldigt smala, ibland obefintliga skarndäck. Med små barn kanske inte det är någon höjdare.

 

Har du tittat på Coronet 26 family, där har du köket i salongen som går att öppna rejält, bra att vädra när man steker.

 

Bra med sittplatser och sovutrymme, toa i samma utrymme "inomhus"

Ja, det argumentet dyker ju upp vid vissa tillfällen och det ligger såklart något i det. Problemet med Coronet Family är att man inte kan använda spisen under färd vilket är guld med småbarn med i båten när planeringen inte riktigt håller.... Kikade också lite på Orrskär 850 som faktiskt passar in på alla mina krav...

Redigerad av Olleman82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del jänkebåtar har inga skarndäck, utgång genom framrutan. Guld värt i vårt fall med en 2 och 4-åring. Matoset sätter sig inte i båten när ruffluckan, fönstret vid köket och nedgång till ruff är öppen på vår SeaRay 260

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon! Hur upplever ni förvaringsutrymmen för en längre tur? Kommer man lätt åt mat, kastruller etc eller är det en massa flyttande av prylar fram och tillbaka hela tiden? Läst om folk som tex har skafferi under v-bädden, det låter ju extremt krångligt om man vill ha den uppbäddad under dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus: Mindre amerikanska båtar 24-28for har i regel ganska dåligt med förvaringsutrymmen. Dock brukar det inte vara några problem i de större båtarna 30-uppåt. Amerikanska båtar är byggda för att beträdas akter ifrån så pulpit är ofta hög. Peke med stege är en bra investering. Värmare och kokplatta går oftast på el vilket gör att man måste ha landström eller köra elverket. Enkla saker att byta ut.

 

Plus: Har du barn är det stora pluset att du inte behöver klänga som en apa på utsidan av båten med ett litet barn i famnen varje gång du skall ta dig i land. På nästan alla amerikanska båtar öppnas mittenrutan i fram för att ta sig ut på fördäck vilket underlättar då man står stabilt och kan enkelt ha ett barn i famnen. Stort utbud av båtar. Bra priser. Båtarna är byggda för att umgås på med stora öppna ytor och många sittmöjligheter. 

 

osv osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning!!

 

Vi ska försöka komma iväg och titta på några jänkare för att bilda oss en egen uppfattning men det är nästan lättare sagt än gjort när man helst vill undvika att åka på privatpersoners annonser och även om jag kunde tänka mig det så är marknaden så otroligt mycket större på ostkusen till skillnad från södra vänern där vi befinner oss och det är även där båten ligger/ska ligga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Bayliner 2855 (alltså lite större än det du letar efter) och den är allt annat än liten och opraktisk. Dubbla plattor sprit/el och kylskåp, gott om förvaring och plats för 6 sovande (4 vuxna 2 barn). 

Är enligt mig utifrån det jag tittade runt på när jag letade båt det bästa du kan hitta i den storleken. SeaRay 270 har lite bättre uterum men har som många jenkare bara en kokplatta.

Det går ju som sagts innan utan större problem sätta i dubbla plattor om det inte skulle finnas.

 

Angående förbrukning tror jag inte det skiljer så enormt mycket från en 2655 till 2855? Min 7.4 MPI ligger på 2.4-2.6l/nm i 25 knop beroende på last och väder. En 5.7-liters förgasare i en 2655 får nog sörpla i sig minst något liknande för att ta sig fram i samma fart.

 

Slutsats: Jenkare = väldigt mycket bobåt för pengarna men kräver en rörskärare för en hundralapp för att öppna pulpiten.   ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 2858 kanske?

 

Midcabin och flybridge.

 

Finns ett antal på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Rinker FV 250, tycker det är relativt gott om stuvutrymme runt köket faktiskt. Ett bra skafferi bredvid kylen, bakom finns en 'garderob' med häng-stång, bredvid köket ytterligare ett utrymme där vi har tallriker/glas osv och sen ytor som man kan ställa saker på överallt ovanpå skåp och dylikt.

 

På mindre DC är det mest förpiken som behöver hanteras, bädda upp/bädda bort och så vidare men man måste upp ett par hack till i storlek för att komma undan det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för massa input och förslag.

 

Har gjort en djupdykning i förbrukning på 2655 och 2855 och precis som alla säger att det är en STOR skillnad på dessa båtar i form av utrymme så är det också en relativt stort skillnad på bränsleförbrukning. En 2655 med insprutning  5,7l kan man landa på 1,5 l/nm vid planing i strax över 20 knop (säkerligen ett absolut bästa läge). En 2855 har jag sett siffror på allt ifrån 1,8-2,5 men merparten av de inlägg jag hittat på amerikanska forum pratar helt klart om över 2,0 l/nm och hur gärna jag än skulle vilja ha de där extra foten så blir det bara för mycket soppaförbrukning. Vi är inga bryggseglare utan vi kör säkerligen 500 nm detta år och med större båt räknar jag med ännu mer.

 

2858 med Flybridgen är egentligen en väldigt trevlig båt men hamnar såvitt jag förstår på ungefär samma förbrukning som en 2855.

 

Rinker 250 och motsvarande kan jag leva med viss ombäddning även om jag inte ser att man måste göra det varje dag då man säkerligen mest umgås i sittbrunnen i alla fall. Som sagt, jag måste försöka komma iväg och bilda mig en uppfattning om denna storlek.

 

Om någon har denna typ av båt runt södra vänern får man gärna hojta till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 26 ft med 5,7:a som drar 1,5L/nm.... det är nog i den bästa av världar. Har en 5,7:a på 320hk i min 24ft och den drar runt 1,8-2,0 l/nm när den är sommarpackad, vilket den är största delen av säsongen.

Stirra dig inte blind på bensinförbrukningen på decilitern hit eller dit. De uppgivna siffrorna påverkas till största del av hur båten är lastad samt körsätt, vind och väder. Ett råd är dock att inte ha mindre maskin än en 5,7 när du passerar 25ft i båtlängd.

Att sedan stuvutrymmen m.m bli bättre ju större båt är väl givet. I min 24 är det OK men jag skulle nog vilja ha något fack till. Vi använder ett utrymme i durken i fören för varor som ska ligga svalt och som är lite otympliga, dricka, ölback, grönsaker m.m. sedan går det alltid med lite fantasi skapa fler förvaringsmöjligheter.

 

Har du vägarna förbi Karlstad kan jag bjuda på en visning i en Regal 242 och kanske även kan fixa en visning i en Four Winns 258.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt, har dock sett dessa siffror på flera olika håll både på båtar i svenska vatten och amerikanska men det är säkerligen som du säger att säkerligen är under optimala förhållanden.

 

Egentligen kände vi att 1,2 l/nm redan där var mycket men att dubbla det känns som ett stort steg just nu.

Tackar för erbjudandet, hör av mig om vi har vägarna uppåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en chris craft 25 crown för första säsongen i år. Imponerande Bang for buck tycker jag. Minsta möjliga midcabin men om man inte är alltför känslig för klaustrofobi går st fint att sova. Hur som helst föll valet på denna få ja tycker den har en tidlös design (96). Drar ca 1,8 / nm med 7.4 förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Oj, vad det snurrar runt i huvudet när man eventuellt vill byta båt.

 

Vi har en Flipper 700 idag och bara en säsong vill frugan ha större båt (ja, ni hörde rätt, det är inte alltid männen som driver den linjen).

 

Vi är idag jag och min fru samt vår tvååriga dotter men i februari väntar vi tillökning. Faktum är att Flippern fungerat utmärkt i sommar och vi har redan sovit nästan 20 nätter på båten och kört en bit över 400nm. Längsta tiden vi legat ute var 8 dagar och vi såg egentligen inga problem alls med det men vi saknade dusch. Till nästa år skulle vi också behöva lite mer sovutrymme i samma kabin. En lösning kan vara en nermonterbar "slaf" i form av träribbor eller liknande men att köpa en annan båt är naturligtvis ett roligare alternativ :)

 

Vi har tittat en massa på jänkarbåtarna. Maxum 2400, 2700, Bayliner 2655 osv. Större än dessa vill vi inte ha då förbrukningen helt enkelt blir för hög enligt vårt tycke. Lösning med midkabinen tilltalar oss samt möjligheten till att kunna besöka toa utan att gå "ut" ur kabinen. Vi är dock väldigt fundersamma kring köken i dessa båtar och hur mycket de är gjorda för att faktiskt bo i med tanke på stuvutrymmen. Vi lagar en massa mat på båten och för oss är det en viktig del av vistelsen på båt. Baka har jag redan gjort fler gånger än jag kan räkna i den nyinskaffade burkugnen, Omnia från Jula. Vi vill också utan vidare kunna vara ute 1-2 veckor och besöker kanske gästhamnar 30% av övernattningarna (då man kan proviantera i viss mån osv). Vi är inte heller främmande för att vara ute i sämre väder vilket vi haft en hel del denna sommar.

 

Det här är ju så mycket tycke och smak men om sätter matlagning i centrum (vi använder nog stekpannan två gånger per dag tex) hur är det då att laga mat nere i kabinen som man får göra på jänkarna? Är det smidigt? Sätter sig matlukten i hela kabinen för att aldrig försvinna?

 

Vi vill absolut ha en planande motorbåt och jag har väldigt svårt att hitta något nordiskt alternativ för en budget på 200-300 som har köket i sittbrunnen (som kan nyttjas när man kör) men också stickkoj eller midkabin i direkt anslutning till ruffen och toan.
 
Det blir ännu en av dessa "vilken båt ska vi ha" trådar men det brukar ju bli lite rolig input i de trådar jag redan läst så jag hoppas på detsamma i denna tråd!
 
 
,Olle

 

Vi är nöjda med vårt lilla kök i vår Bayliner 265 från 2007.

Men om du lagar mycket mat, känns det som du bör skaffa två brännare.

 

Vi är fyra personer och bor bekvämt i en 8 meters båt numer (hade en 6.30 förut, DC).

Visst, så tittar jag redan på en 32-40 fots... men min fru är inte där ännu :)

 

Du har allt bekvämt och vi kan ligga ute 2-4 dagar.

Har installerat extra batterier för att kunna driva kylskåp, ipads mm.

För att sedan gå in i hamn, tanka, ladda batterier, mm.

 

Hittat Bayliner 265 för typ 300.000 och ligger på Blocket.

Mycket båt för pengarna och välj en Svensksåld med MPI motor, så håller du förbrukningen nere oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har ju redan fått många svar, här kommer ett till:

 

Vi började precis som er med en Flipper 700 -80 och ett barn. När andra barnet kom fortsatte vi en sommar till i Flippern men den kändes trång. Under hösten skaffade vi en Orrskär 850 -84 med det nya skrovet(kom -83 tror jag). Den har vi kvar än idag och nu är barnen tonåringar. Mycket båt att vara i även vid dåligt väder. Matlagningen sker uppe i båten. Perfekt med stickkojen, rymlig toa, förruffen, massor av stuvutrymmen etc. Om du ska titta på en Orrskär titta då efter den med AQAD 41 på 200 hk. Båten behöver det. I vår sitter en AQAD 40 på 165 hk som ska få ge plats för något annat inför nästa säsong. Sett flera på Blocket som börjar komma ner ordentligt i pris.

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är två pers i en 2855 och har varit 4 vuxna i flera dagar utan problem. Har man småbarn går det också bra att fylla på med till 6 pers då dinetten är bäddbar.

 

Fördelen med 2855 och andra i den storleken är just dinette - du slipper bädda ner bordet varje dag. Visst äter man mest ute, men jag hade, om jag planerade att spendera 500nm om året med barn i båten satsat på en större och marginellt törstigare båt än en för liten och knappt märkbart snålare modell.

 

Hellre växa i båten än växa ur den...

 

Dessutom så tror jag dina siffror på 5.7L motor med 1.5L i förbrukning är lite väl optimistiska. 

4 pers + packning i en liten båt kommer närmare dess övre viktgräns än en större båt med samma last. En större båt kanske helt enkelt blir snålare då den går effektivare i sjön då den är närmare sin tomvikt än den lilla fullpackade? Oavsett kanske dom närmar sig varandra i förbrukning / effektivitet till den grad att det inte lönar sig med den lilla? 

Jag har inga siffror på det, men rent spontant känns det som en möjlighet.

 

Mina 2,5 l/nm i 25 knop är med biminitop uppe och semesterpackning för 2 pers i 3 veckor m 400L bensin och full tank vatten (100L?)

Precis sjösatt och halv bensintank o allmänt tom båt ligger den närmare 2,3l i 25 knop. 

Fin dag med sol i ryggen och hemlängtan; 27-28 knop @ 2,6l/nm. 

Allt beror på last, vågor, vind, kapell uppe/nere. 

Att komma så mycket lägre med en fullpackad 265 med 5.7 förgasare tror jag inte på..

WOT i 31 knop klarar jag med 2 pers o packning, full tank + top uppe på 2,9-3L och det är ju inte precis ekonomifart...

 

Du köper vad du vill, men som sagts tidigare, stirra dig inte allt för blind på förbrukningssiffror. Och gör du det ändå - fundera på allt du får för den extra decilitern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olleman82: Om du håller till i södra delen av Vänern kan du prata med Björn Johansson på http://batonline.se (Lidköping) han har bra koll och kan säkert hjälpa dig hitta en bra båt. Du kanske redan känner till honom?

Redigerad av Freerole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fler insiktsfulla svar! Kände inte till Björn på batonline.se så han ska jag kontakta. Både jag och frun behöver få husera runt i lite båtar nu för att känna oss fram så han kan kanske vara ett sätt att lösa det på.

 

Liten fråga till sjoingenjor: har du någon idé på vad 2855an drar runt 5-6 knop där de brukar gå billigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Har själv en Wellcraft 265 Antigua 89. (28ft 8.5m) 

Denna sommaren var den första säsongen för mig och båten, har legat på land i några år.

Jag och flickvännen har legat ute rätt mycket denna sommaren. Blev två "längre" omgångar, första var i ca 6 dagar och nu sista var vi ute i 8 dagar. Båten är något ombyggd. Men vi har ett två lågigt origo som har funkat fint, och vi har fått plats med alla saker, flickvännen packar med rätt mycket!.

Båten är rätt smal, vilket är ett minus när man visstas i den men desto bättre vid hård sjö.

Vår plan i framtiden är att byta till någon modernare båt, så man får bättre lösning med u-soffa mm. Typ 2855, Formula 27 mm.

Angående bränsleförbrukningen har jag legat på 2.14L/nm  "blandad körning, march ca 21-23knop, med sommarpackning fast utan vatten, 2-4pers. Och då kört något lutande då jag inte har hunnit fixa trimplanen.

Sista gången var det ca 2.4l/nm men då ställde jag tändningen och det blev några fullgaskörningar mm.

Motorn är en Mercruiser 5.7l 260hp förgasare och bravo 2 drev.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super, om inte annat börjar man få rätt bra insikt i bränsleförbrukningen på lite olika typer av båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som någon annan skrev, bättre o välja en något större båt för den lilla familjen växer ju, och på en 0.5-1 meter större båt lär inte bränsleåtgången bli mycket större, däremot blir det gott om mer plats :) Så för bränsleförbrukningens skull kan du ju ligga en dag extra vid någon ö och njuta utav platsen :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...mitt första lååånga inlägg försvann tydligen. Ska försöka sammanfatta det lite.

 

Det här med bränsleåtgång handlar nog väldigt mycket om hur man använder båten. Har man båten som sommarstuga och ligger still flera dagar eller veckor och inte kör så långt blir naturligtvis förbrukningen mindre viktig. Vi har redan sommarstuga och när vi är ute rör vi mycket på oss i princip varje dag - ibland rätt långa sträckor. Då blir förbrukningen viktigare - åtminstone för oss.

 

Försökte för en sekund att ta va mig hatten som "båtägare" och bara fundera på rimligheten att förbruka 1,5 kubikmeter bensin på en säsong (som det skulle bli för oss med en rejält större båt) och där är min smärtgräns helt klart passerad med råge. Det handlar om ren nöjesåkning och det känns lite tokigt i maggropen både ekonomiskt men också miljömässigt. Försöker verkligen inte hoppa på någon utan vi gör alla våra val och prioriteringar och vem vet, om några år kanske det inte alls låter så farligt längre :)

 

För nu får jag fortsätta att titta på modernare 26 fotare med insprutning men även där verkar det som att det blir svårt efter input i denna tråd men vill inte lägga ner detta innan jag klämt och känt på dessa båtar i alla fall. Annars kvarstår nordiskt med diesel...

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...