Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
batpojken

Adec 530 "Mellanbleka" som sett bättre dagar.

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag är en ganska ung pojk som under en tid stått och väntat på läge att införskaffa en mellanbleka. Nu är tiden eventuellt mogen att köpa en. En som sett bättre dagar.

 

Jag har utfört en enklare okulär besiktning av skrov från utsidan och tittat in lite. Det är ju ingen vacker syn direkt. Men i alla fall så verkar skrovet vara intakt. Insidan är ju sisådär men det ska nog gå att fixa till. Båten har nog haft cirka 20 år på land. Täckt fram tills för några år sedan.

 

Jag söker nu en person som kan vägleda mig lite via internet eller telefonkontakt som genomgått liknande båtar tidigare, helst en mellanbleka. Skriv gärna något i tråden om vad ni tror?

 

Hälsningar, Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket av att renovera gamla båtar kostar stora pengar i slutändan. Har du något hum om motorns status? Där ligger en stor kostnad om du behöver byta eller totalrenovera den. Inredningen går alltid att fixa till som man vill. Jag håller själv på med en lite större snipa där inredningen såg ganska fallfärdig ut men med lite kraft och tid och även pengar artar det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag är en ganska ung pojk som under en tid stått och väntat på läge att införskaffa en mellanbleka. Nu är tiden eventuellt mogen att köpa en. En som sett bättre dagar.

 

Jag har utfört en enklare okulär besiktning av skrov från utsidan och tittat in lite. Det är ju ingen vacker syn direkt. Men i alla fall så verkar skrovet vara intakt. Insidan är ju sisådär men det ska nog gå att fixa till. Båten har nog haft cirka 20 år på land. Täckt fram tills för några år sedan.

 

Jag söker nu en person som kan vägleda mig lite via internet eller telefonkontakt som genomgått liknande båtar tidigare, helst en mellanbleka. Skriv gärna något i tråden om vad ni tror?

 

Hälsningar, Erik

 

Kanske ett tråkigt svar beroende på hur du ser på nöjet att renovera. Ser det taskigt ut brukar det bli dyrt, och på en båt av den typen är det bättre att lägga pengarna på ett bra renoveringsobjekt. Pengamässigt är det mycket mer lönsamt att köpa ett välskött exemplar istf renovera ett dåligt.

Tycker man det är kul och ser renoverandet som en hobby och struntar i pengarna är det bara att köra, fördelen är att man får allt som man vill ha det. Kräver dock tid & tålamod, allt i en båt tar längre tid man tänkt sig att renovera - även smågrejer....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för att ni svarat. I detta fall så tror jag nödvändigtvis inte att det behöver bli "så dyrt". Det som framför allt kan komma att kosta är nog tid. Jag räknar kallt med denna kostnadsberäkning:

 

Inköp: 0kr

Motor: 10.000kr

Inredning: 2000kr

Elsystem: 2500kr

 

Vad tror ni om detta? I så fall så blir det ganska billigt. Många mellanblekor som har ett visst behov av renovering kostar i runda slängar runt 20.000. Även där får man räkna med renovering av motor med mera.

 

Vad tror ni? /Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för att ni svarat. I detta fall så tror jag nödvändigtvis inte att det behöver bli "så dyrt". Det som framför allt kan komma att kosta är nog tid. Jag räknar kallt med denna kostnadsberäkning:

 

Inköp: 0kr

Motor: 10.000kr

Inredning: 2000kr

Elsystem: 2500kr

 

Vad tror ni om detta? I så fall så blir det ganska billigt. Många mellanblekor som har ett visst behov av renovering kostar i runda slängar runt 20.000. Även där får man räkna med renovering av motor med mera.

 

Vad tror ni? /Erik

 

Motor har man aldrig en aning om på en båt som legat så länge. Kanske sönderfrusen eller fastrostad. Kan bli mycket dyrare, och är i princip värdet på hela båten. Räkna med motorbyte i kalkylen. Sedan har du hela axelutrustning med backslag, tätningar, cutlesslager mm är nog värt att ta med i beräkningen. Bordsgenomföringar och slangar (bara en stump avgasslang kostar 1500:-!)

 

Inredning för 2000? Någon dyna som skall kläs om, några färgburkar och lite båtplywood och du har spräckt den budgeten. Ett kapell kostar runt 10.000 för en sådan båt. Låter mycket optimistiskt.

 

Elsystem 2.500 låter mer rimligt då det antagligen är ganska litet i en sådan båt. Men funkar inte tex generatorn eller motorinstrument så ha du redan gjort av med budgeten.

 

Som sagt om du inte vet status på någon grej i båten, dvs säkert testat att den fungerar så räkna med att den behöver bytas/lagas. Därav rådet att köpa en annan båt som kan testas praktiskt i vattnet, att den du tittar på blir mycket dyrare än 20.000 är inte alls omöjligt för att få en fungerande båt.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret s59746. För att ge svar på hur jag tänkt. Kapell har jag kunskap inom släkten som kan fixas. Gällande motorn som sitter i så finns det fina sådana ersättningsmotorer med instrument och så vidare för 8000 ibland. Då kanske de skulle landa på 12.000 totalt för motorbyte. Jag är som sagt inte ute för att få båten till ett tip top skick och då duger begagnat delar bra.

 

Jag kan förstå att ni avråder mig. Jag borde kanske hitta en annan båt. Har funderat på att ta med en kille som jobbar med båtar och ta en titt på båten och besluta mig efter det.

 

Tack, Erik

Redigerad av erikla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...