Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
_Frippe_

Vatten i ankarboxen - Ryds 23 DC

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Ryds 23 DC 2011 och upptäckte nu när jag tog upp ankaret att det står 10-15 cm vatten i botten på boxen. Först trodde jag länsen var igenpluggad och försökte skopa ur vattnet men efter en kort stund insåg jag att jag fyllde på i samma kar...dvs länsen ligger strax under vattenytan och sjövatten rann in i samma takt som jag skopade ur. Jag inser att aktern ligger lägre när jag står på badbryggan och för att se hur mycket skillnad det gjorde tejpade jag fast mobilen ovanför boxen och tryckte på rec. På denna filmsnutt

syns vattennivån när jag står på badbryggan, kliver i båten och sedan upp på bryggan och går tillbaka. Det står alltså vatten i boxen även när jag inte står på badbryggan, men då bara nere i den djupa delen av boxen. Är detta verkligen normalt? Var säger ni andra som har samma båt? Har ni samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är även en bild på hur den ligger i vattnet. Ligger den för lågt med aktern av någon anledning?

post-106700-0-77123600-1439131016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma på Ryds 23 WA. Hörde från en granne på varvet att det tyvärr är en lite märklig konstruktion med genomföring mellan akterspegel och ankarbox, vilken kan läcka in i båten. Slå en signal till Ryds om du har de bekymret. De är hjälpsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Skönt att höra att det inte är något specifikt problem på min båt. Vet du vad Ryds gjort om man haft problemet med läckande genomföring? Det låter ju lite farligt om det börjar läcka eftersom hålet ligger under vattenytan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...