Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Maxi_Steff

Sea Ray går instabilt

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Sea Ray 200cc, fin båt och ser fräsig ut.

 

Men jag skulle vilja ha vetskap om hur ni andra Sea Ray ägare tycker den beter sig.

Min båt är ostabil och svår att hålla i rak kurs i nästan alla farter oberoende hur man trimmar drevet, det går ju givetvis bäst om man har drevet nedtrimmat max. 

 

Sedan så sladdar den väldigt lätt, när jag låg i ca 23 knop och drog på mer gas så kastade den aktern oroväckande i sidled och i svängar är den väldigt sladdig.

 

Hör dessa fenomen till denna typ av båt eller är det något som man kan ändra på.

 

Motorn är en v6 205hp och drevet alpa one gen 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det lite exprimenterande för att hitta rätt gångläge med trimmet.

 

I lågfart hjälper det ofta att trimma ut motorn lite för att minska "ålandet". I planingsfart vill man också ha lite uttrimmat för att båten inte skall stå på näsan och kännas tung. Kör jag min snabbt intrimmat, känns den inte så trevlig... Intrimmat har jag främst när jag ska upp i plan(min motor är hissad) och när det skall svängas hårt.

 

Sladdighet är rätt subjektivt, många båtar hasar sig fram när man svänger tvärt. Det är en vanesak, men känns det obehagligt skall det såklart utredas om något är fel.

 

Finns trimplan och i så fall hur används de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är drevet 100% helt? om det saknas en bit av nedre delen av drevet så blir den sladdrig. Finns även anoder med trimfena beroende på vilken propp som man har så kan man ha en sådan, själv så kan jag inte ha en trimfena för proppen tar i men har du plats för en sådan så kan jag rekomendera en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn efter på drevet om du kan vicka det i sidled när ratten står still, så du inte har glapp i styrtappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan finns ej på båten, skeddan har jag kollat och den ser bra ut. Anodfenan bakom propellern är där men den börjar väl vara på sista versen. Sen så kan jag erkänna att styrningen känns lite glapp men tycker inte det skall vara hela orsaken. 

 

Måste leta vidare och vänja mig med båten, har tidigare enbart kört med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slingrig gång i låg fart får man räkna med om man har drev. Glapp styrning kan ju göra att den känns otrevlig i höge fart. Hur mycket kan du dra drevet i sidled för hand utan att ratten rör sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag var ut på en skön tur ikväll och kollade samtidigt glappet, glappet i drevet var större än vad jag trodde från början så det blir en ordentlig genomgång när den tas upp i höst.

 

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...