Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crabfish

Teak och fuskteak

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern S64:a med fusktaek som durkmaterial. Typ plywood med övre skicket av plast med tryck typ eklister med svart nåt. Rätt så vanligt i enklare motorbåtar.

Den har nu börjat spricka isär typ dålig plywood gör alltså så limning mellan skikten släpper.

 

Durken är under av vanlig glasfiber med gelcoat och gamla skivorna är skruvade i durken, inte smart.

 

Jag har funderat på att göra ett riktigt teakgolv eller alternativ med flexiteak eller typ isiteek. Alternativet med samma typ av material är säkert enklast men verkar inte hålla i längden. Dessutom blev den grå med tiden och hopplös att göra något åt. 

 

Behöver lite tips och råd från er som gjort sådant förut. Vad är för och nackdelar?

Jag vet att riktig teak är dyrt och kräver underhåll men jäkligt snyggt. Dock massa skruv och pluggar. 

Erfarenheter från flexi och isiteek?

 

Ska ned till båten idag och malla upp gamla golvet så jag har lite vinterarbete.

Har sett en likadan S64:a i hamnen i Kungshamn som hade riktig teak, mycket snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att lägga teakdäck är "det dyraste sättet att förstöra ett bra däck".

 

Jag har klätt några sittbrunnsbänkar och luckor och gjort några fotsteg mm i nåtade teakribbor på några tidigare båtar. Riktigt kul men pilligt jobb. Små ytor så går det ju inte åt så mycket material och hade vid nått tillfälle tur och fick tag på spill från en lokal båttillverkare som de kastade på tippen. :ph34r:  Det var nån gång under 1980-talet och jag hade kvar användbara bitar tills för ca 10 år sen.  :)  :mellow:

 

En del har jag byggt på en plyfaskiva. En del byggt på en mall och nåtat ihop det hela för att sen skruva fast direkt på laminatet, men tätningsmassa under. Typ 4/6  skruvar/enhet

 

Pluggar i teak finns ju att köpa färdiga eller tillverkas med ett särskilt bor och pelarborrmaskin. Borr för att borra plugghål och förborra för skruven finns att köpa för de olika pluggstorlekarna.

 

Vet inte om du sett min nuvarande båt. Har gjort en plattform i fören som gör det lättare att kliva ombord och iland. Den hade jag tänkt klä med teak, men min arbetslust/kapacitet har minskat allt mer genom  de senaste åren.  :( Sen dyker det hela tiden upp nya intressanta projekt    :huh:

 

Lyckades också klanta mig när jag bytte skruv till "innertaket" i förpiken. De var några mm för långa och gick upp genom däcket på några ställen.

 

Tätade tillfälligt med Sikaflex, men har haft tanke på att klä det begränsade området med nån typ av fuskteak. Det blir ju tunnare än vanlig teak och limmas. Har funderat på sånt som förtillverkas i ett stycke efter mall.

 

Man skulle i och för sig kunna limma ett förtillverkad nåtat teakdäck, men det blir som sagt tjockare och då måste jag nog byta fördäckslucka.

 

Hur länge höll ditt "fuskteakdäck"!?

 

Är det stora ytor!?

 

Ett däck i fuskteak håller ju garanterat mig ut och säkert även dig. Man ser ju skillnaden mot ett äkta teakdäck, men det är väl ändå rätt ok.

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara erfarenhet av äkta varan, men två frågor får jag upp i huvudet när jag läser:

- Hjälper plywooden till med uppstyvning av durken? Blir det svajigt om du lägger fuskteak?

- Måste du tillverka mallar? Kan du inte använda de skivor som är idag som mallar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att limma teaken direkt på plasten och sedan nåta mellan. Har inte gjort det själv men vet att flera tillverkare har slutat skruva och börjat (epoxi-) limma däcken. På en badbrygga som är ganska begränsad yta skulle jag nog prova limning sedan jag tagit bort fuskteaken och tätat de gamla skruvhålen.

 

Edit: Ser nu att det var durken vilket inte skulle minska mitt intresse för limning.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svar

 

Båten är från 2002 så det gamla fuskteaken höll 13 år. Men varit ful och blekt senaste 5-6 åren

Den typen av fuskteak är vanlig på Utternbåtar och hade det även på den 5202 (S52) jag hade tidigare.

Tåligt mot slag och stötar men varmt som attans att gå barfota på då solen legat på en stund.

 

Toaen, har för mig jag sett bilder du lagt ut på en del av dina teakarbeten. Snyggt. 

Skulle nog också kunna lära mig sådant då jag t.ex. byggt helt kök hemma med en hel del snickeriarbeten med skivor med ekfaner (IKEA kök med massa egna tillägg). Även byggt elementskydd och har även sänksåg, överhandsfräs, gersåg mm. Så visst är det lockande

Senaste gjorde jag trapprenovering där en gammal furutrapp fick ek som kom i skivor som sedan limmades på gamla stegen. Lurigt då trappan svänger och mycket konstiga former på vissa trappsteg vilket krävde en så kallad trappspindel. (byggde en sådan själv av lite lister mm)

 

 

Peter. Kan tänkas att det även styvar upp golvet.

Gamla golvet är till viss del limmat och ett några skruvar runt om.

Gamla skivorna börjar släppa men delaminerar sig samtidigt. (lossade några skruvar för att se om de var helt lösa)

 

 

Christer, Bra tips om att det går limma direkt utan skruv

Badbryggan är redan i teak och rostfritt stål.

 

 

Har båten kvar på Västkusten under vintern och hade tänkt göra nytt golv under vintern och sedan byta ut de gamla skivorna till våren.

Har gjort mallar av så kallad mjölkpapp. Kraftigare papp med en sida plastad.

Ska mäta mer på dem nu och se hur stora de är. 2-3 kvadrat tror jag det är.

 

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på framtida underhåll och båtens öppna layout hade jag nog valt Isiteak eller Flexiteak. Om du prompt vill ha äkta teak så kolla med Lidköpings Båtsnickeri om de har färdiga satser? De gör ju detta till ganska många båtar idag så kanske även din.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svar

 

Båten är från 2002 så det gamla fuskteaken höll 13 år. Men varit ful och blekt senaste 5-6 åren

Den typen av fuskteak är vanlig på Utternbåtar och hade det även på den 5202 (S52) jag hade tidigare.

Tåligt mot slag och stötar men varmt som attans att gå barfota på då solen legat på en stund.

 

Toaen, har för mig jag sett bilder du lagt ut på en del av dina teakarbeten. Snyggt. 

Skulle nog också kunna lära mig sådant då jag t.ex. byggt helt kök hemma med en hel del snickeriarbeten med skivor med ekfaner (IKEA kök med massa egna tillägg). Även byggt elementskydd och har även sänksåg, överhandsfräs, gersåg mm. Så visst är det lockande

Senaste gjorde jag trapprenovering där en gammal furutrapp fick ek som kom i skivor som sedan limmades på gamla stegen. Lurigt då trappan svänger och mycket konstiga former på vissa trappsteg vilket krävde en så kallad trappspindel. (byggde en sådan själv av lite lister mm)

 

Det där klara du fint - när tom en sån "kladdpelle" som jag lyckas få till det ganska skapligt.

 

Det är egentligen inte alls svårt, men det är pilligt och tar tid.

 

Många tror att allt som görs är så svårt. Problemet är att de aldrig vågar försöka. Sen måste man kanske göra om och försöka på nytt.

 

Det står ju i nån gammal bok en berättelse om en krukmakare som misslyckades med den kruka han höll på med. Då började han på nytt och gjorde en kruka som blev som han tänkt. Det är ju en tröst att även yrkesmän kan klanta till det för sig.

 

Är det så stort som 2/3 m2 så kostar nog riktig teak. Fattade inte att det var durken. Trodde det var nåt litet halvdäck där du kliver ombord.

 

Du vet - den typen av båt som du har är ju sådana som jag inte ser. Ser inte Bavaria eller Hanse eller vad de nu heter heller, eller nån extrem kappseglare om jag går på en brygga i en småbåtshanm. Men skulle det ligga en L32 eller havsfidra eller nån sån liknande båt, så ser jag den direkt.  

 

Finns det en plan plastdurk under eller måste du ändå ha nåt plant underlag att fasta "teakdurken" på. Det kanske får bli ett underlag av plyfa  alla fall !? Eller finns det kanske nåt modernare laminatmaterial!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite svar

 

Båten är från 2002 så det gamla fuskteaken höll 13 år. Men varit ful och blekt senaste 5-6 åren

Den typen av fuskteak är vanlig på Utternbåtar och hade det även på den 5202 (S52) jag hade tidigare.

Tåligt mot slag och stötar men varmt som attans att gå barfota på då solen legat på en stund.

 

Toaen, har för mig jag sett bilder du lagt ut på en del av dina teakarbeten. Snyggt. 

Skulle nog också kunna lära mig sådant då jag t.ex. byggt helt kök hemma med en hel del snickeriarbeten med skivor med ekfaner (IKEA kök med massa egna tillägg). Även byggt elementskydd och har även sänksåg, överhandsfräs, gersåg mm. Så visst är det lockande

Senaste gjorde jag trapprenovering där en gammal furutrapp fick ek som kom i skivor som sedan limmades på gamla stegen. Lurigt då trappan svänger och mycket konstiga former på vissa trappsteg vilket krävde en så kallad trappspindel. (byggde en sådan själv av lite lister mm)

 

Det där klara du fint - när tom en sån "kladdpelle" som jag lyckas få till det ganska skapligt.

 

Det är egentligen inte alls svårt, men det är pilligt och tar tid.

 

Många tror att allt som görs är så svårt. Problemet är att de aldrig vågar försöka. Sen måste man kanske göra om och försöka på nytt.

 

Det står ju i nån gammal bok en berättelse om en krukmakare som misslyckades med den kruka han höll på med. Då började han på nytt och gjorde en kruka som blev som han tänkt. Det är ju en tröst att även yrkesmän kan klanta till det för sig.

 

Är det så stort som 2/3 m2 så kostar nog riktig teak. Fattade inte att det var durken. Trodde det var nåt litet halvdäck där du kliver ombord.

 

Du vet - den typen av båt som du har är ju sådana som jag inte ser. Ser inte Bavaria eller Hanse eller vad de nu heter heller, eller nån extrem kappseglare om jag går på en brygga i en småbåtshanm. Men skulle det ligga en L32 eller havsfidra eller nån sån liknande båt, så ser jag den direkt.  

 

Finns det en plan plastdurk under eller måste du ändå ha nåt plant underlag att fasta "teakdurken" på. Det kanske får bli ett underlag av plyfa  alla fall !? Eller finns det kanske nåt modernare laminatmaterial!?

 

Hej

Visst måste du ha sett en S64:a förut. De är mycket vanliga runt Sotenäs

Denna fina (se bild) har legat strax intill där Zita båtarna lägger till i Kungshamn och jag tog bilden då jag såg det mycket snygga arbetet de gjort med teak. Durken är i två steg där det främre är ca 10 cm högre än bakre på grund av ruffen behöver lite höjd. De har även gjort peken och aktersoffan samt sittplatsen före styrpulpeten.

Jag hade tänkt börja med durken för det är den som har fuskteak idag.

 

Om du sen kikar mer på båten så förstår du varför den blev poppis. Bra höjd inne i båten så den är säker att visatas i. Rejält med grabbhandtag och pulpeten har det också i kraftigt material Sedan en inombordare V6:a på ca 200 hk som inte är intressant för stöld. Bra stå/sittplats för förare samt en till. Riktigt bra och kraftig stålkonstruktion. Går stabilt i sjön och har kraft så man kan vara några stycken i båten och den fortfarande är stabil. Perfekt familjebåt för kortare dagsturer och med en bra badbrygga så man kan ligga vid öar och bada från båten.

post-83025-0-54363000-1439176809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var snyggt.

 

Dessutom är ju obehandlad, men rengjord teak ganska halksäker.

 

Båten verkar ju väldigt praktisk för de som har de behoven. Lätt att komma i och gott om plats.

 

Skall jag va ärlig har jag aldrig sett en sådan båt. Jag lägger helt enkelt inte märke till dem. Hade det legat en gammal träkoster bredvid hade jag sett kostern direkt.  :ph34r:

 

För min del, så skulle det nog vilja mycket till om jag skulle skaffa mig den typen av båt.

 

Bodde man på en ö och hade behov av många lång och snabba transporter så kunde det ju va ett alternativ. Å andra sidan skulle det nog i så fall bli nån med "styrhytt" om man måste köra året runt.

 

Skulle lägga till på Stora Kornö. På piren stod det en man och jag tyckte att han var så lik en bekant. När vi kom i land visade det sig att det var den killen jag tänkte på. Han låg där med båt. Hade ingen aning om att han var intresserad av båtar.

 

Brodern däremot är en av killarna i min 24-timmars och transportseglingsbesättning.

 

De bägge bröderna tillbringade hela sommrarna under sin barndom på pappans fraktskuta. Min seglarkompis har haft ett genuint båtintresse sen han var liten, medan hans bror har avskytt allt vad båtar heter hela livet. Dvs tills för några år sen och då köpte han en båt som liknar din en hel del, men med ruff och invändig styrpats. Den är naturligtvis en del större eftersom den har ganska skapliga boutrymme. Tror att man kunde gå från "akterdäcket" till det nedsänkta "fördäcket" på ena sidan. 

 

Det var en väldigt pen båt.

 

För mig kommer det nog bli båtar som går att segla - även om jag måste medge att seglingsdelen minskar och tiden för motorgång ökat allt mer de senaste åren.

 

När man ser en sån durk som på din bild måste man medge att det är väldigt tilltalande, fast det kostar naturligtvis en bra slant - å andra sidan förhöjer det väl båtens värde en hel del.

 

Inte konstigt om du tvekar mellan fuskteak och riktigt teak om du sett nåt sånt.

 

Det kan inte va farligt att be att få ett kostnadsförslag från Lidköpings snickeri. Dels har de ju mallar till många båtar men jag tror att de tillverka vad som helst efter mallar.

 

Kompisen köpte teakluckor att montera ovanpå plastluckorna på sin Balad för många år sen. Det var enkelt att montera och blev perfekt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy, du köpte boken

LÄGG OM TEAKDÄCKET SJÄLV AV JAN LILJA

 

Är den bra? eller står det sådant man bör kunna räkna ut själv?

 

Om man ska limma teak på durken, vilken tjocklek på ribben bör man ha då?

 

Om man gör av teakribb, ska det vara med fals eller utan? ALltså limma ribb med nåtmassa till plattor som sedan limmas på plastdurken?

 

 

Alltid ödmjuk då jag går in på nya områden, ungefär som då jag skulle lägga klinker på 30m2 köksgolv och hall och underlaget var golvspånskiva med reglar cc600 mm. Men löste sig genom golvgipps GG13 och Ardex golvlim som byggde upp ett lager ihop med golvspånskivorna. Blev idiotstyvt och sedan flytspackel samt därefter golvklinker 300x300mm. Ingen platta spruckit eller släppt och 10 år sedan. Trähus rör på sig men inte mitt golv.

Jäkligt kul och därför lockar det att göra ett eget golv i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken bra!? Nja 

 

Jag köpte den mest för att jag var intresserad, men tror inte att den gav mig något.

 

Fast den var nog relativ pedagogisk och en hel del bilder om jag inte minns fel.

 

Du kan få låna den - länge.

 

Skicka mig namn och adress på thallatha(alfakrull)hotmail.com så skickar jag boken (om jag hittar den  :huh: )

 

Du kanske  kommer hit, men jag skall bara var hemma några dar, sen skall jag ut och segla och sen skall jag vara hemma några dar och sen skall jag ut och segla, och sen blir jag hemma några dar och sen skall jag till Karlstad och sen till Stockholm och sen ..................

 

Du ser - dessa pensionärer - dem är det inte lätt att ha koll på.  :P

 

skall du limma teaken på plattor så bör du ha en ram som är lite tjockare som täcker över kanten på plattan. 

 

Rent spontant inte tunnare än 9 mm och absolut med urfräst spår. Sen behöver du ju lite planhyvlad teak till ramar.

 

Tror du att du behöver limma teaken på en skiva. Jag skulle nog limmat ihop durken med nåten och sen limmat teakdurken direkt på underlaget - om det inte är nåt som gör det besvärligt.

 

Har du kollat med Lidköpings Båtsnickeri http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/vad de skall ha för en färdig sats. 

 

Jag vill inte missunna dig glädjen att slöjda, men dels kan det va trevligt att jämföra och dels gör de jobbet så rationellt och köper så mycket material, så färdiga durkar från dem kanske inte kostar mer än vad du kan köpa materialet för.

 

Kors i taket - jag hittade boken.  :)  Hoppas jag kommer ihåg var den stod, när jag får din adress.  :ph34r:

 

Den är nog inte så dum ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pensionärer ska man sätta en gps-boja på så man vet var man har dom! ;-) det är ju trots allt staten som betalar deras lön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pensionärer ska man sätta en gps-boja på så man vet var man har dom! ;-) det är ju trots allt staten som betalar deras lön.

 

och det värsta är att staten - det är du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hallåj....

på förra båten lade ajg ett Teakdäck. Det var alltså fusk men äkta.

jag köpte 6 mm teakfaner , en hel bunt hos Bröderna Nånting i Sala.

Sedan mallade jag med kartong, sax, tejp å sådade smala ribbor i bansågen. Efterputsade med en mini supervass handhyvel på plats å när ett antal ribbor var okej så limmade jag med epoxi. Höll fast ribborna med vanligt häftklammer. (Häftklammer maskinen går sedan inte att använda, kasta, men det var en billig vanlig kontors-sak)

 

Efter så fyllde jag glipan med vanlig teodikt motsv, svart gägga å det hela blev kanon.

 

Alla sa du är inte klok, det går inte det blir inte bra. Efteråt sa alla vad snyggt, hur gjorde du utan skruv å plugg. Äre BARA 6 mm tjockt? Slipar man inte bort det?  Efter några år så släppte en liten bit som en ½ handflata, model barnstorlek, å det var lätt fixat. Det var det enda  så länge jag hade båten.

Så....kör, metoden funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman. Intressant metod.

Alla idéer är intressanta.

Det golv du gjorde påminner nog om ett jag hittade på nätet där man köper ribbor limmade i flak med några mm skikt på undersidan. Ser ut av vara 5-6mm. Dessa sågar man till efter mallen och limmar på durken och sedan fyller mellan ribborna med nåtmassa.

 

 

Fått låna bok av Tommy om att lägga riktigt teak och kom med posten idag. Ska börja läsa på hur man gör. Är inne i planeringsfasen och då är alla alternativ fortfarande öppna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Pensionärer ska man sätta en gps-boja på så man vet var man har dom! ;-) det är ju trots allt staten som betalar deras lön.

...och kungafamiljens. Vår exklusivaste understödsfamilj tillsammans med 80% av de boende i R--------.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pensionärer ska man sätta en gps-boja på så man vet var man har dom! ;-) det är ju trots allt staten som betalar deras lön.

...och kungafamiljens. Vår exklusivaste understödsfamilj tillsammans med 80% av de boende i R--------.

Rosengård är oxå en del av ghettot. Men jag håller med dig Dan om knugen och hans anhang. Vi behöver dom inte längre som galjonsfigurer med guld på axlarna och guldsked i mun.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli inte för mycket OT nu snälla. Kan bli en bra tråd om teak resp. fuskvarianten.

 

Var inne i Kungshamn igår och där ligger två sådana båtar som jag har med äkta teak. Den ena med skruvade ribbor och den andra med limmade. Snygga båda två.

 

Den ena har teak på flera olika platser förutom durken. Tog mig friheten att ta några kort på de snygga teakarbetena. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna ideer skall man stjäla så mycket man nånsin kan.

 

Kanske skulle lägga  en beställning hos dig beträffande att klä mitt fotsteg i 19 mm plyfa. ;)

 

Till formen ser det ut ungefär som fotsteget på din bild ovan och är tänkt att bli nåt snarlika.

 

post-106994-0-39813200-1439615112.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag nog valt en fuskteak då den inte kräver underhåll och de som finns idag är åldersbeständiga och på nån meters avstånd går det inte att se om det är äkta eller inte. Om man inte är helt hundra på att man klarar av att få det snyggt med att göra det själv i äkta teak hade jag valt fuskteak utan tvekan. Båtens värde består ofta av hur en köpare betraktar detaljerna.

 

På min ena båt ska jag bygga en näbb i fören av en gammal badstege som får utgöra ramen, i denna ska jag placera räfflat trallvirke av bankirai som är tillräckligt snyggt för mig.

Pulpiten ska bort och ersättas av en liknande de till Saga 27 som börjar på rufftaket som grabbräcken och går framåt över fördäcket i en båge.

 

Vad jag vill säga att det måste inte vara äkta teak bara för att det är dyrast och man tror det är bäst.

post-95643-0-17542400-1439618191_thumb.jpgpost-95643-0-68094400-1439618168_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pseudonym, ta gärna lite kort av ditt arbete och gör gärna en tråd för sådant är jättekul att följa.

 

Blir nog en sådan tråd för mig när jag väl bestämt mig för material.

 

Läser just nu boken jag lånat av Tommy. Intressant och lärorikt. Aldrig jobbat i teak och funderar på att köpa en liten ribba på Biltema för att testa lite med innan jag går loss och köper massa material. Tidigare bara erfarenhet av ek i snickerier i huset om vi pratar tuffare material. Dock blir det inget större projekt med Biltemas teak då jag kikade lite på det och har ådringen på alla möjliga håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt där Crabfish, man ska prova först och se om ens kapacitet räcker för att se om resultatet kan bli bra nog. Lite tråkigt om man köper på sig en massa material och när man kommit halvvägs upptäcker att man inte kommer att nå ända fram utan får lämna över till en fackkunnig. Det blir så mycket dyrare då.

 

Och jag ber om ursäkt om jag klampade in i din tråd med mina idéer till min båt, ska givetvis skapa en egen tråd om detta, eller fortsätta i den jag redan har startat. (Mittskär 27)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt där Crabfish, man ska prova först och se om ens kapacitet räcker för att se om resultatet kan bli bra nog. Lite tråkigt om man köper på sig en massa material och när man kommit halvvägs upptäcker att man inte kommer att nå ända fram utan får lämna över till en fackkunnig. Det blir så mycket dyrare då.

 

Och jag ber om ursäkt om jag klampade in i din tråd med mina idéer till min båt, ska givetvis skapa en egen tråd om detta, eller fortsätta i den jag redan har startat. (Mittskär 27)

Absolut inte klampa in. Mycket intressant vad du håller på med. Men skapa gärna en separat tråd om din ombyggnad då många nog tycker det är intressant.

 

Denna tråd kommer jag inte lägga in mitt kommande projekt utan är startad i huvudsak för diskussion om vad som är för resp nackdelar med riktig resp fuskteak

 

Om det blir projekt kommer jag lägga länk till detta i denna tråd och vore väl bra om du kunde göra liknande ifall någon ser ditt inlägg här och blir intresserad. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga

Om teakribban är 35 mm och har 4mm spår

Är bredden då totalt 39mm eller är det ett 4mm spår utfräst ur en 35mm breda ribba? (31mm del som syns och 4 mm som täcks av nåtmassa)

 

Alltså ska jag räkna 35+4+35+4+35+... när jag räknar på bredden eller 35+35+35+...

 

Ja jag vet att den är barnsligt enkel men vet man inte så är den lurig :)

Nybörjare på teak

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle kolla om jag hittade nåt svar på din fråga på nätet, och då hittade jag speciella skruv för just teakdäck. De hade jag ingen aning om att det fanns, men kan ju va bra att veta utifall att man måste fixa lill sitt gamla teakdäck.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skruv-rostfri/teakskruv/teakdackskruv-48x19mm-fp200st

 

Fanns i förpackningar om 10 st  eller 200 st

 

Kollade Hjertmans katalog och som jag tyder texten är ribborna 35 mm och nåten är inräknat i det måttet. Alltså 35+35+35.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle kolla om jag hittade nåt svar på din fråga på nätet, och då hittade jag speciella skruv för just teakdäck. De hade jag ingen aning om att det fanns, men kan ju va bra att veta utifall att man måste fixa lill sitt gamla teakdäck.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skruv-rostfri/teakskruv/teakdackskruv-48x19mm-fp200st

 

Fanns i förpackningar om 10 st  eller 200 st

 

 

De här funkar också bra till ett betydligt lägre pris; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/Rostfritt-stal-och-Syrabestandigt-A4/Teakdackskruv-100-st-2000021764/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

skulle kolla om jag hittade nåt svar på din fråga på nätet, och då hittade jag speciella skruv för just teakdäck. De hade jag ingen aning om att det fanns, men kan ju va bra att veta utifall att man måste fixa lill sitt gamla teakdäck.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skruv-rostfri/teakskruv/teakdackskruv-48x19mm-fp200st

 

Fanns i förpackningar om 10 st  eller 200 st

 

 

De här funkar också bra till ett betydligt lägre pris; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/Rostfritt-stal-och-Syrabestandigt-A4/Teakdackskruv-100-st-2000021764/

 

Hade nog planerat att försöka undvika att skruva ribborna och limma dem enbart mot däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pensionärer ska man sätta en gps-boja på så man vet var man har dom! ;-) det är ju trots allt staten som betalar deras lön.

...och kungafamiljens. Vår exklusivaste understödsfamilj ätillsammans med 80% av de boende i R--------.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som tror att det blir billigare med president, vad nu detta har med båtar att göra. Skippa sk-t snacket och prata båtfrågor istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som tror att det blir billigare med president, vad nu detta har med båtar att göra. Skippa sk-t snacket och prata båtfrågor istället

Ojdå, en rojalist i en Vega, det var ju kungligt må jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...