Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stammis

Problem med bränsle till spridarna MD21B "luft i systemet"

Rekommendera Poster

Jag har problem att få fram bränsle till spridarna. Efter att motorn stängts av är det samma problem nästa dag. När den väl startat går maskinen jättefint.

 

Symptom:

 

När jag handpumpar händer inte mycket. Borde det inte pulsera fram bränsle vid förfiltrets avluftning eller inloppsmutter om jag lättar på den? Jag har returkranen avstängd medans jag handpumpar.

Funderar på om matarpumpen är kass. Båda packningarna är dåliga. Den för muttern är delad och den större vid silen har också spruckit. Kan de dra in luft?

 

Kör på startmotorn. Efter mycket lång stund kommer det tryck till insprutningspumpen. Då kommer en stråle med tryck i avluftningen på gaveln när jag kör på startmotorn. Måste därefter köra mycket länge för att få upp bränsle till spridarna. (Tog närmare en timme sist) När det blöder där kan jag dra åt och starta motorn.

 

Den hade tendens att dö när jag drog ner gasen från högt varv till tomgång tidigare. När den då dog måste hela luftningsproceduren göras på nytt. Ställde upp tomgången något och då gick det fint att sänka gasen hastigt utan att den dog. Känns som något som låser sig i insprutningspumpen.

 

Senast puttrade den fint i en halvtimme vid testkörning. Jag stängde av och startade på nytt ett fllertal gånger.

(Körde även hela sex timmar nonstop förra veckan)

 

När jag så stängde av den till slut hördes en "suck" som ett "sug" från motorn. Jag tänker då att den kanske suger in luft precis vid det tillfället. Men var?

 

Dagen efter går den ej att starta. Inget bränsle vid spridarna. Och hela proceduren måste göras igen. Idag orkade inte batteriet  så jag fick bryta.

 

Är matarpumpen/handpumpen kass? Finns ju inga reservdelar till den, så köpa helt ny? Finns det alternativa packningar att byta till?

Lutar det åt otäta kopplingar? Dåligt membran?

Insprutningspumpen? Ska den plockas ner ?

Byta förfiltret? 

Blåsa rent med tryckluft i rören? ( har hört att det inte är bra med tryckluft i bränslesystem)

 

Kan tänka mig att börja med matarpumpen. Finns ju att köpa ersättningspumpar för 1400 kr.

 

Nu behöver jag tips, goda råd, telefonnummer allt!

Befinner mig på västkusten , Ljungskile.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns också en matarpump för 895 kr ett svenskt företag på nätet. 

 

( Hur är det , får man skriva ut företagsnamn här eller inte ?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Funderar på om matarpumpen är kass. Båda packningarna är dåliga. Den för muttern är delad och den större vid silen har också spruckit. Kan de dra in luft?

 

Svar: Ja

 

Byt packningar så systemet blir tätt och soppan inte rinner tillbaks till tank när motorn står still.  Eller snikmetoden sätt en pumpblåsa för utombordare på slangen från tanken och utnyttja backventilen i blåsan för att förhindra att soppan rinner tillbaks och även underlätt luftning.

 

Sitter returen tillbaks till tanken på egen ledning?  Lämna i så fall den öppen vid luftning då går ju luften ut den vägen när insprutningspumpen fylls. du behöver ju bara fylla upp insprutningspumpen så den tar soppa, sen klarar den av att trycka lite överflödig luft genom spridarna, dvs att lossa vid spridare ska inte behöva göras.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om matarpumpen är kass. Båda packningarna är dåliga. Den för muttern är delad och den större vid silen har också spruckit. Kan de dra in luft?

 

Svar: Ja

 

Byt packningar så systemet blir tätt och soppan inte rinner tillbaks till tank när motorn står still.  Eller snikmetoden sätt en pumpblåsa för utombordare på slangen från tanken och utnyttja backventilen i blåsan för att förhindra att soppan rinner tillbaks och även underlätt luftning.

 

Sitter returen tillbaks till tanken på egen ledning?  Lämna i så fall den öppen vid luftning då går ju luften ut den vägen när insprutningspumpen fylls. du behöver ju bara fylla upp insprutningspumpen så den tar soppa, sen klarar den av att trycka lite överflödig luft genom spridarna, dvs att lossa vid spridare ska inte behöva göras.

 

 

Kanon!

 

Låter vettigt!

 

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funderar på om matarpumpen är kass. Båda packningarna är dåliga. Den för muttern är delad och den större vid silen har också spruckit. Kan de dra in luft?

 

Svar: Ja

 

Byt packningar så systemet blir tätt och soppan inte rinner tillbaks till tank när motorn står still.  Eller snikmetoden sätt en pumpblåsa för utombordare på slangen från tanken och utnyttja backventilen i blåsan för att förhindra att soppan rinner tillbaks och även underlätt luftning.

 

Sitter returen tillbaks till tanken på egen ledning?  Lämna i så fall den öppen vid luftning då går ju luften ut den vägen när insprutningspumpen fylls. du behöver ju bara fylla upp insprutningspumpen så den tar soppa, sen klarar den av att trycka lite överflödig luft genom spridarna, dvs att lossa vid spridare ska inte behöva göras.

 

 

Kanon!

 

Låter vettigt!

 

Tack för svar.

 

 

Nu har jag bytt matarpump, och finfiltret inkl nya packningar till filtret.

 

Nu gick det betydligt raskare att få fram bränslet till spridarna. Gick på någon minut eller tre.

Därefter startatde motorn på ett kick. Gick fint i tio minuter, en kvart sen började tomgången gå upp och ner  i varv några gånger och sen slutligen ännu tydligare upp i varv och sedan stanna.

 

Ännu mer luft? Får den inte bränsle?

 

Mer felsök senare i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ännu mer luft? Får den inte bränsle?    Troligen någon läcka så den börjar ta luft kolla ledningar slangklämmor och ev oringar vid filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu mer luft? Får den inte bränsle?    Troligen någon läcka så den börjar ta luft kolla ledningar slangklämmor och ev oringar vid filter.

 

Tre vanliga saker som kan ge de symptomen:

1. Luftläckage , kolla alla kopplingar och packningar i bränslesystemet. Finns hela packningssatser att köpa. Var extra noga med att byta alla kopparbrickor och kolla att alla banjonipplar är hela (de spräcks om man drar dem för hårt och återanvänder gamla brickor). Kolla även att o-ringarna i CAV-filtre(n) verkligen ligger rätt.

2. Vatten i bränslet, vanligen kombinerat med skit i tanken. Rengöring av hela tanken , filterbyten + pkt 1.

3. Utsliten insprutningspump där varvtalsregulatorn inte fungerar länge, ofta orsakat av pkt 2. Bara att lämna in den på renovering. Inget att skruva själv.

 

Sedan finns som vanligt en hel rad andra mindre vanliga fel som gör att en motor beter sig konstigt, men jag skulle kolla i den ordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar!

 

Luftar och pumpar för hand. Får inte fram bränsle till finfiltret ens. Släppte kopplingen (ut) på matarpumpen kommer inget där heller när jag pumpar.

Har blåst lite försiktigt fram och tillbaka med tryckluft i slangar. Då kommer det.

 

Börjar fundera på om jag fått det tätt vid monteringen av den nya matarpumpen. Dvs packningen (en ganska tunn av papper) mot motorn. Återanvände kopparpackningarna till kopplingen in. Kanske bör jag sätta nya där.

 

Vet ju inte hur det första filtret nere vid bränsle ledningarna efter tank mår. När jag blåste bakvägen

gurglade det i tanken. När jag blåste luft kunde jag inte notera några läckage vid kopplingar.

 

En tanke som slog mig nu är att jag inte öppnade tanklock på däck när jag tryckte med luft.

 

I morgon blir det att plocka ner matarpump och börja om. Känna på den i handen när jag pumpar och se om det blir något vacumsug mot handflatan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport.

Framgång!!!!

 

Den nya matarpumpen funkade inte!!

Varken med handpumpning eller för maskin. Inget kom fram. När jag pumpade med den löst i handen hände inget heller. Inget sug helt enkelt. Måndagsexemplar?

 

Synade min gamla och fann att membranet var ok. Och den gav ifrån sig både vacuum och knuff när jag pumpade med den i handen.

 

Luftade enligt boken. Och plötsligt kom det rejält med soppa fram till filtret. Så även till insprutningspumpen och spridarna. 

 

Motorn startade direkt!!!

 

Gick fint på tomgång i närmre 40 minuter. Varvade på gasreglaget och sänkte snabbt. Den dog inte. 

Ej heller vandring på tomgången.

 

Testade med startspray runt matarpumpen. Ingen skillnad på varv vid kopplingarna men en liten tendens att öka i varv runt packningar och skruvar. Så där finns något att titta närmare på. Vet att govfiltrets packning är av på ett ställe. Typ fiberpackning.

Tänker att det kan man limma med lämpligt packtätning.

 

I övrigt har jag blåst lite med kompressor i slangen från matarpump och tillbaka. Hör tydligt att det bubblar i tanken. Så ev blockeringar har flyttat på sig. Har även blåst i inlopp till CAV filtret så det sprutade ut i luftnippel nr 1 på insprutningspumpen.

 

Nästa steg är att suga ur tanken på diesel för att se vilket skick den är i. Tänkte använda en vanlig dränkpump från biltema. I med slangen, upp med nivåvakten, ut med dieseln i dunkar. Borde funka.

 

Ser den ok ut häller jag tillbaka den.

 

Tack för era goda råd!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport.

Framgång!!!!

 

Den nya matarpumpen funkade inte!!

Varken med handpumpning eller för maskin. Inget kom fram. När jag pumpade med den löst i handen hände inget heller. Inget sug helt enkelt. Måndagsexemplar?

 

Synade min gamla och fann att membranet var ok. Och den gav ifrån sig både vacuum och knuff när jag pumpade med den i handen.

 

Luftade enligt boken. Och plötsligt kom det rejält med soppa fram till filtret. Så även till insprutningspumpen och spridarna. 

 

Motorn startade direkt!!!

 

Gick fint på tomgång i närmre 40 minuter. Varvade på gasreglaget och sänkte snabbt. Den dog inte. 

Ej heller vandring på tomgången.

 

Testade med startspray runt matarpumpen. Ingen skillnad på varv vid kopplingarna men en liten tendens att öka i varv runt packningar och skruvar. Så där finns något att titta närmare på. Vet att govfiltrets packning är av på ett ställe. Typ fiberpackning.

Tänker att det kan man limma med lämpligt packtätning.

 

I övrigt har jag blåst lite med kompressor i slangen från matarpump och tillbaka. Hör tydligt att det bubblar i tanken. Så ev blockeringar har flyttat på sig. Har även blåst i inlopp till CAV filtret så det sprutade ut i luftnippel nr 1 på insprutningspumpen.

 

Nästa steg är att suga ur tanken på diesel för att se vilket skick den är i. Tänkte använda en vanlig dränkpump från biltema. I med slangen, upp med nivåvakten, ut med dieseln i dunkar. Borde funka.

 

Ser den ok ut häller jag tillbaka den.

 

Tack för era goda råd!!

 Förtydligande.

 

Jag monterade alltså tillbaka min gamla matarpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...