Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Amanda31

Batterier

Rekommendera Poster

Har två sprillans 90 amp batterier i segelbåten (utöver startbatt.). Dessutom två fulladdade 100 amp i garaget som inte gör någon nytta. Kan jag installera de två 100 amp tillsammans med de två redan installerade i båten? Gör de ens någon  nytta eller kan de ställa till problem vid laddning etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna är av samma typ. Alltså:
1) alla batterier är bly-syra med öppna celler

2) alla batterier är slutna batterier

3) alla batterier är AGM

 

så går det bra.

 

Om det är stor ålderskillnad på batterierna så hävdar vissa att de gamla batterierna drar ner de nya. Men om du mer än dubblar kapaciteten så borde det fortfarande bli en vinst.

 

Batteriladdaren ger den ström den kan och struntar i hur många batterier du har inkopplade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden behandlar ämnet ganska grundligt och visar på de fällor man kan gå i: http://www.maringuiden.se/forum/topic/6909-parallellkoppla-batteri/

Om du behöver så mycket ström och har plats att förvara batterierna på ett säkert sätt ombord kan du ju alltid koppla in dem vid behov mha lämpliga startkablar t ex.

De väger ju en hel del och om strömmen inte behövs är det kanske onödigt att släpa på dem.

Bättre då kanske att fixa laddning åt de befintliga batterierna mha lämplig solcell eller liknande?

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att koppla ihop flera batterier av samma typ. Ålder och kapacitet spelar nästan ingen roll. Ju mer batterikapacitet är man har desto bättre är det både för laddning och uttag.

 

"Behöver jag ha samma Amperetimmetal på mina olika batterier? Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de att utsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick. I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna".

 

 

Detta är från Exide Technologies, en av världens största batteritillverkare. 
läs: "FAQ – Vanliga frågor från våra kunder". 
 

http://www.exide.nu/faq-vanliga-fragor-fran-vara-kunder/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De risker som bl a KTHs experter varnar för är detta:

Risken med parallellkoppling - ökad självurladdning
Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.

http://www.ict.kth.se/courses/IF1330/online/batterier/

Problemet går delvis att lösa mha diodbryggor eller skiljereläer men det kanske inte är värt besväret? (se mitt tidigare inlägg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir för komplicerat. Mina två 90 amp funkar bra och solcellerna laddar  tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De risker som bl a KTHs experter varnar för är detta:

Risken med parallellkoppling - ökad självurladdning

Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.

http://www.ict.kth.se/courses/IF1330/online/batterier/

Problemet går delvis att lösa mha diodbryggor eller skiljereläer men det kanske inte är värt besväret? (se mitt tidigare inlägg)

 

Det där är en del att undervisningsmaterial och ganska summariskt. Material som ofta behöver kompletteras med annan information för att bli tydlig.

 

Parallelkopplar man tex 2 st 100Ah blir den totala kapaciteten inte 200Ah men kanske 196Ah dvs obetydligt mindre. Självurladdningen kan väne den försämras med någon/några procent. Men det här är mera ett akademiskt problem.

 

Det finns väl knappt en båt som inte har parallellkopplade batterier?

 

Att dubbla kapaciteten gör att man drar ur mindre ur batterierna vilket ger en avsevärt längre livslängd, mellan 50-100%.

Dessutom kan batteribanken ta emot dubbelt så mycket laddning vilket gör att laddningstiden nästan halveras.

 

Har man flera batterier så är det ren idioti att inte använda dem!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När batterierna används (laddas eller laddas ur) spelar storleksskillnad, ålder och faktiskt inte heller typen så stor roll. Det är när båten "bara står" och de är ihopkopplade som det kan bli olägenheter, alltifrån inga alls till lite mer av det som nämnts ovan.

 

Genom att förse var sitt batteri med en egen huvudbrytare innan hopkopplingspunkten kommer man runt många problem, bl.a. självurladdning av varandra när båten bara står. Enkelt och inte så kostsamt. Jobbet att vrida på/av fyra brytare bredvid varandra istället för kanske en enda är inte så besvärligt jämfört med fördelarna.

 

Gör du så, kan du garanterat sätta dit dina andra batterier parallellt utan problem. Och är något batteri "skumt" kan man enkelt både felsöka och koppla bort det.

 

Man lägger 1000-2000:- per nytt batteri men tänker inte på fördelen att investerar några hundralappar i en individuell brytare (samt huvudsäkring för hela banken) när man gör batteriinstallationen.

"Fler felkällor" och "spänningsfall" ropar skeptikerna. Ja, teoretiskt. Men t.o.m. billiga huvudbrytare är ofta helt ok för ändamålet, även om det alltid finns och kommer alltid finnas historier som beskriver motsatsen. Kolla bara att de är gjorda för den toppbelastning du har (i Ampere), men jag tror inte det bör vara några problem i din båt.

 

bhemac skrev: "Har man flera batterier så är det ren idioti att inte använda dem!"

Jag skriver under på det !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir för komplicerat. Mina två 90 amp funkar bra och solcellerna laddar  tillräckligt.

 

Med teori kan man alltid krångla det enklaste problem, så att det blir i det närmaste blir helt omöjligt att utföra.

 

Köpte 3 st Biltemas 95 Ah AGM-batterier. Konstaterade när jag monterat dem, att det även skulle få plats med det minsta av Biltemas AGM-batterier.

 

Fick av en händelse ett 110 Ah gelbatteri, av god kvalitet och nästan nytt. Det passade precis i det utrymmet som fanns i båten i direkt anslutning till mina övriga batterier.

 

Visst - jag kanske förkortar livet på hela min batteribank med nån liten tid. Men nu efter nästan tre somrar kan jag konstatera att de i alla fall inte blev helt skrot från dag ett. 

 

Nu tillhör jag ju inte den kategorin människor som kapa skaftet på den gemensamma tandborsten för hela besättningen och dessutom borrar lätthål i den lilla stump som blir kvar, för att spara vikt och öka farten med en obefintlig bråkdel. :P

 

Det skall bli intressant att sen när batterierna tagit död på varandra, så att jag inte kan ligga ute mer än nåt dygn innan jag måste ansluta Landström för att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs att "KTH"-texten avser all form av paralellkoppling, den handlar inte om olika stora/gamla batterier.

När jag batterier/stuvade om funderade jag på separat brytare/säkring för varje batteri. Men konstaterade att riskerna/nackdelarna är större än fördelarna. Dessutom görs det i princip aldrig. Däremot kopplade jag varje batteri med lika lång kabel till en gemensam kopplingspunkt, inte för att det har någon överdriven betydelse utan mest för att det blev en "ren" installation.

 

"När batterierna används (laddas eller laddas ur) spelar storleksskillnad, ålder och faktiskt inte heller typen så stor roll."

Har man larm och solpanel inkopplad året runt så får batterierna den lilla motion som behövs.

 

Det här är också kul läsning:

http://www.batliv.se/download/2014-06_Artikel_Batbatterier.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De risker som bl a KTHs experter varnar för är detta:

Risken med parallellkoppling - ökad självurladdning

Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.

http://www.ict.kth.se/courses/IF1330/online/batterier/

Problemet går delvis att lösa mha diodbryggor eller skiljereläer men det kanske inte är värt besväret? (se mitt tidigare inlägg)

 

Det där är en del att undervisningsmaterial och ganska summariskt. Material som ofta behöver kompletteras med annan information för att bli tydlig.

 

Parallelkopplar man tex 2 st 100Ah blir den totala kapaciteten inte 200Ah men kanske 196Ah dvs obetydligt mindre. Självurladdningen kan väne den försämras med någon/några procent. Men det här är mera ett akademiskt problem.

 

Det finns väl knappt en båt som inte har parallellkopplade batterier?

 

Att dubbla kapaciteten gör att man drar ur mindre ur batterierna vilket ger en avsevärt längre livslängd, mellan 50-100%.

Dessutom kan batteribanken ta emot dubbelt så mycket laddning vilket gör att laddningstiden nästan halveras.

 

Har man flera batterier så är det ren idioti att inte använda dem!

 

Bra och tydliga besked! :-) Idiot vill man ju inte vara....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De risker som bl a KTHs experter varnar för är detta:

Risken med parallellkoppling - ökad självurladdning

Om man parallellkopplar celler som inte är helt lika med varandra kommer de starkare cellerna att ladda de svagare. Kapaciteten utjämnas mellan cellerna. Det totala batteriets kapacitet blir emellertid lägre än summan av cellernas kapacitet eftersom omfördelningen av laddningen ger förluster. Alla Celler självurladdas dessutom lika snabbt som den sämsta cellen.

http://www.ict.kth.se/courses/IF1330/online/batterier/

Problemet går delvis att lösa mha diodbryggor eller skiljereläer men det kanske inte är värt besväret? (se mitt tidigare inlägg)

 

Det där är en del att undervisningsmaterial och ganska summariskt. Material som ofta behöver kompletteras med annan information för att bli tydlig.

 

Parallelkopplar man tex 2 st 100Ah blir den totala kapaciteten inte 200Ah men kanske 196Ah dvs obetydligt mindre. Självurladdningen kan väne den försämras med någon/några procent. Men det här är mera ett akademiskt problem.

 

Det finns väl knappt en båt som inte har parallellkopplade batterier?

 

Att dubbla kapaciteten gör att man drar ur mindre ur batterierna vilket ger en avsevärt längre livslängd, mellan 50-100%.

Dessutom kan batteribanken ta emot dubbelt så mycket laddning vilket gör att laddningstiden nästan halveras.

 

Har man flera batterier så är det ren idioti att inte använda dem!

 

"Att dubbla kapaciteten gör att man drar ur mindre ur batterierna vilket ger en avsevärt längre livslängd, mellan 50-100%.

Dessutom kan batteribanken ta emot dubbelt så mycket laddning vilket gör att laddningstiden nästan halveras."

 

Se där ja, så lät det inte när vi diskuterade separat startbatteri eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Se där ja, så lät det inte när vi diskuterade separat startbatteri eller inte"

 

Nja, fast det är lite olika, här handlar det om en väsentlig ökning av batteribanken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...