Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Frenkoh

Mercruiser 5.0 v8 startar ej efter konstigt beteende

Rekommendera Poster

Hej !

Har en mercruiser 5.0 v8 skall vara en 90-tal ny renoverad osv.. som jag haft i min ägo i ca 2 veckor och den började krångla i lördags, den började låta som den fick sopa torsk ungefär fast det inte var de (ca 20 liter i tanken då)men utifall så stannade vi till fyllde på 20 liter bensin och tog det lugnt på en ö i en timme sedan

Skulle vi vidare då starta de som vanligt åkte iväg sedan helt plötsligt så börjar den "blöddra" och går dåligt tar inget på gasen till en början sen sticker den iväg i 40 knop helt plötsligt sen tar den inte på gasen igen å "blöddrar" o låter sen funkar motorn som vanligt och sticker iväg som ett spjut men sedan för att dö igen startar om motorn men upprepar exakt samma sak igen men den dör igen sen ger vi upp med att försöka åka igen å kikar under "motorhuven" den får soppa enda fram till förgasaren det är konstaterat iaf, tittar om den startar utan luftfiltret å throttle utifall den blivit sur osv men startar inte alls nå mera. Någon som vet varför den beter sig så här ? Provat fått igång den nån dag nu.. tacksam för svar satt man hinner utnyttja sen sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har en mercruiser 5.0 v8 skall vara en 90-tal ny renoverad osv.. som jag haft i min ägo i ca 2 veckor och den började krångla i lördags, den började låta som den fick sopa torsk ungefär fast det inte var de (ca 20 liter i tanken då)men utifall så stannade vi till fyllde på 20 liter bensin och tog det lugnt på en ö i en timme sedan

Skulle vi vidare då starta de som vanligt åkte iväg sedan helt plötsligt så börjar den "blöddra" och går dåligt tar inget på gasen till en början sen sticker den iväg i 40 knop helt plötsligt sen tar den inte på gasen igen å "blöddrar" o låter sen funkar motorn som vanligt och sticker iväg som ett spjut men sedan för att dö igen startar om motorn men upprepar exakt samma sak igen men den dör igen sen ger vi upp med att försöka åka igen å kikar under "motorhuven" den får soppa enda fram till förgasaren det är konstaterat iaf, tittar om den startar utan luftfiltret å throttle utifall den blivit sur osv men startar inte alls nå mera. Någon som vet varför den beter sig så här ? Provat fått igång den nån dag nu.. tacksam för svar satt man hinner utnyttja sen sommaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

För att du inte skall tappa hoppet om en fin båthöst (sommaren hittills har väl inte varit helt perfekt) så skulle jag innan jag gjorde någon större felsökning på motorn förvissa mig om det inte finns vatten i bränslet. Skulle jag råka ut för det problem du har skulle jag det första jag gjorde dränera bränsletanken (vatten är tyngre än bränslet och ligger i botten av tanken). Hjälper inte det så har jag även fler ideer.

 

D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar, jag skall ner i hamnen senare idag då ska jag försöka se ifall det kan vara vatten i tanken genom att pumpa ut allt i tanken å fylla på en 50 liter igen men om det inte är det som är problemet vad kan det annata vara tro ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar, jag skall ner i hamnen senare idag då ska jag försöka se ifall det kan vara vatten i tanken genom att pumpa ut allt i tanken å fylla på en 50 liter igen men om det inte är det som är problemet vad kan det annars vara tro ?

Redigerad av Frenkoh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad det vatten i tanken?

Töm bränslefilterat i en petflaska och se om det skicktar sig.

Fyll på nytt bränsle i filtret och koppla till en dunk med nytt bränsle.

Startar den då så är felet mellan sugledning och tank, alt dåligt bränsle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ! Enligt mig och polaren så är det inte vatten i bensinen tapa ur 4 dl och de hade inte nå vatten avskiljningar men dock tyckte vi att den var lite ljusare ? Och den startade inte med hjälp av startgas men sprutade inte på så mkt 3 försök med 1-2sek sprut i förgasaren..

Har bytt fördelarlock till ett nytt nästa steg byta ut tändspolen är det en bra idé? Och vart får man tag i en sådan till bra pris? Eller har någon annan nån förklararing varför den betedde sig så här och nu mer inte fungerar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inget bra med splittrade svar i o med du har 2 lika trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska göra ett försök med startgas snarast. Detta för att åtminstone nästan utesluta problem med gnistan.

 

Det du beskriver kan absolut vara ett glapp/skavd kabel på tändnings-sidan. Jag tycker till och med glapp låter troligare på din beskrivning då den emellanåt går precis som den ska.

 

Jag hade, om den inte tänder på startgas, kollat alla anslutningar mot tändningen, kom ihåg tändningslåset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Fick du ordning på motorn? Hur ser tändstiften ut? Finns det gnista? Skruva ut ett stift och kolla så du får gnista annars är det något strul med tändnignen.

 

Får du gnista och tändstiften ser bra ut då borde ju inte problemet vara tändningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...