Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sigge_1

Mercury V6 150hk optimax -2004

Rekommendera Poster

Har tittat på en båt med denna motor, har experterna några kommentarer, för och nackdelar med denna modell? 

Jag har idag en Yamaha V4 140hk 2-takt så jag är van vid hög förbrukning av bensin men skulle vilja ha något som går lite tystare på låga varv.

Mycket tacksam för input. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har tittat på en båt med denna motor, har experterna några kommentarer, för och nackdelar med denna modell? 

Jag har idag en Yamaha V4 140hk 2-takt så jag är van vid hög förbrukning av bensin men skulle vilja ha något som går lite tystare på låga varv.

Mycket tacksam för input. 

 

Jag har en 150 optimax från -01 så inte riktigt samma men nära. Kåpan är nog uppgraderad på 04:orna och säkert bättre ljudisolerade. Dock är det rätt behagligt ljud i V6:orna vid låga varv tycker jag. Ljudnivån påverkas ju också av hur motorbrunn m.m ser ut. 

Nöjd med min motor. Bra ork och bränsleekonomi. Under litern per distans om jag håller mig under 25 knop och 4000rpm. Båten är 6,35 och väger ca1500kg

Jag skulle välja fyrtakt om man vill "smyga" fram på låga varv. Blir nog det om/när jag ska byta båt/motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sigge.

 

Tyvärr har jag lite dystrare erfarenheter än Frankerat, men alla får ju ha sin egen åsikt.

 

Jag kör en Silver Eagle 650 WA som levererades ny med en Mercury 175 Optimax inför säsongen 2009. Jag körde med denna fram till mitten av sommaren 2013 då jag bytte motor till en ny Yamaha F200 V6.

 

Jag bytte motor p.g.a. Högt motorljud, mycket vibrationer och i övrigt helt enkelt grov karaktär samt diverse andra problem. Fastän Optimaxen också hade en del positiva egenskaper (bl.a. bra drag, låg bränsleförbrukning m.m.) skulle jag aldrig byta tillbaka.

 

Orsaken till att jag i början valde Optimax på nya båten var att jag hade en Optimax 90 (3-cylindrig) på gamla båten och var mycket nöjd med den. Optimax V6 har helt enkelt för bullrig och grov karaktär för mig och min familj.

 

Mvh

Steff

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med en -06:a Optimax 135 hk 2,5L V6.

 

Kräver bra batterier för att starta, men annars går den alltid igång. Lätt att underhålla. Bytt Impeller på den, samt drivremmen till kompressorn. Olja i riggen samt lite filter.

Kör på DFI oljan som är rekommenderad. Samt lägger i qicksilver bränsletillsats i tanken. 

 

Har en cabinbåt, så får bort lite ljud från motorn, men visst, den går betydligt råare än 200 hk Yamahan som pappa har på sin Finnmaster D68. Vibrationer som är irriterande är i vissa lägre farter, vid de högre, är de inte alls lika påfallande. Kör du med 2-takt idag, så lär du inte uppleva det störande.

 

Motorn är rapp, tror att motsvarande effekt på 4 takt hade upplevt lite segare. Ligger oftas på ca 4300-4600 varv, det ger mig en fart mellan 23-27 knop. Enligt smartcraft systemen så är förbrukningen mellan 1.1-1.3 L/nm. 

 

Körde en repa till Sandhamn, blev 62 nm om jag minns rätt. Mycket 6 knop eller 24 knop som gällde. Snitt fart på 11 knop. Drog 1.2 l/nm under denna färd. Åkte full tank, tankade sedan upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...