Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jiell

Jordfel eller vad?

Rekommendera Poster

Tjännare morsning.

Har 115 ampere förbrukningsbatteri men något är konstigt, någonting drar tjuvström eller jordfel för med bara ett snålt kylskåp som enligt Waeco bara ska dra 0,8 ampere så klarar vi oss inte längre än 20 timmar, det enda som vi använder i någon minut under hela dygnet är vattenpumpen till färskvattnet.

Original kylskåpet är urkopplat då vi trodde detta var felkällan.

 

Har köpt en batteriövervakare som anger 95-115% hela tiden och enligt den ska det typ vara 119 timmar kvar med nuvarande förbrukning innan det tar slut men ändå gör det så, blir tokig !!!!

 

 

 

Några tips på vad göra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en tångampere meter och koppla ur kabel efter kabel när strömmen minskar.

 

Eller så är ditt batteri slut. Man säger max 6-8 säsonger om man undviker djupurladdningar under 12V utan bara kör halva kapaciteten.

Batterier är förbrukningsvaror. De tar egentligen inte "slut" med något tvärstopp eller drastisk händelse, utan när irritationen över att strömmen tar slut övergår smärtan i plånboken så byter man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en tångampere meter och koppla ur kabel efter kabel när strömmen minskar.

 

Eller så är ditt batteri slut. Man säger max 6-8 säsonger om man undviker djupurladdningar under 12V utan bara kör halva kapaciteten.

Batterier är förbrukningsvaror. De tar egentligen inte "slut" med något tvärstopp eller drastisk händelse, utan när irritationen över att strömmen tar slut övergår smärtan i plånboken så byter man.

batteriet är nytt för i år, bytte då jag trodde det var felkällan, men kan ni förklara varför den nya batteriövervakaren då inte visar att det går ned på noll utan visar som lägst 95% ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något anslutet före batterimätarens shunt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller fel på batterimätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget annat än shunten är kopplad till minuspolen, går all ström genom den. Då bör mätaren visa rätt.  Strömförbrukningen 0,8A, är genomsnittsförbrukningen om skåpet är rätt monterat, med bra ventilation, och tät dörr. Och om kylen är OK förstås. Om det är dåligt med kylmedium i systemet kanske kompressorn går för jämnan. Då drar det ca 4A. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era tanker

Kylskåpet är ett mobilt och går inte för jämnan, batterimätaren ny och kopplad enligt schema.

Blir gråhårig....    :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kapaciteten inte räcker vete katten. Tjuvström på något oväntat ställe troligen. Vilket borde synas på batterimätaren. Om man mäter ström ut och kopplar ur kabel efter kabel så kan man se vilken förbrukare som jävlas.

 

Men innan dess. Något är fel med din batterimätare.  Den verkar inte mäta strömmen ordentligt. Kolla igen om det är felkopplat, läs installationsinstruktionerna och fundera.

I sista hand lämna in och reklamera den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är kylboxen som lägger av, kan det vara en evnt. inbyggd eller förankoplad spänningsvakt som "sejer stop".

 

Kolla matningen till kylboxen för spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nej det är inte bara kylen som lägger av, allt går ner på låg spänning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där Waecokylskåpen hör inte till de strömsnålaste, jag valde bort skåp från denna firma när jag köpte nytt kylskåp.

Men hursomhelst så borde ju batteriet/batterierna räcka längre!

Som redan sagts, kontrollera att minusanslutningen till kylskåpet verkligen är kopplad EFTER batterimätarens shunt!

Och då även batteristatus..? hur gamla är batterierna, hur tar de emot laddning? syranivån? hur har du förvarat dem och laddat dem vintertid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettiga elektiker är dyrköpt hårdvara...............

 

Visst kan man "bara" köpa nå't på Biltema; men det betyder inte att man fattar vad man mäter *lol*

 

En parralell:

Min fru tycker inte jag är sexuellt attaktiv.............Borde ja abonera på Afonbladet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar trådskaparen att koppla in batterimätaren och vet vad shunt är så tror jag nog att han/hon klarar av att mäta lite strömming genom tången :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar trådskaparen att koppla in batterimätaren och vet vad shunt är så tror jag nog att han/hon klarar av att mäta lite strömming genom tången :P

Vad är ju då frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att reda ut dett vore det bra med lite mätning på batteriet... att mäta är att veta!

 

Lite funderingar.

Batteri. Om det är nytt kan det vara så att det inte är fullt laddat. Säg att det är bara 90-100Ah just nu?

 

Vad har du för batteriövervakare? Jag har två fabrikat ombord och ingen går att få över 100%

 

Du säger att resten går ner också på låg spänningsnivå? På vilket sätt ser du det?

 

Nu har det varit bra väder och allas kylskåp drar mer än vad tillverkarna säger. Din kyl kan säkert dra sisådär 1,5A på en timme, kanske mer? Om vi gissar att kylen själv stänger ner sig vid tex 12,4V vid start av kompressor så skulle jag säga att dina 20 timmar drift inte är helt onormalt, ligger i rimligt härad... Har du inga solceller att stötta med? Har du larm eller länspump som drar ström? Stereo? VHF?

 

Slutligen. Din mätare verkar kul. Har du ställt in värden enligt manual? Kan du kolla vilka värden det står?

Normaltemperatur

Peukert

Effektivitet ( brukar vara ett värde tex 90 som indikerar att du måste ladda in 15% mer än du förbrukade)

Batterikapacitet

Vad mer kan du ställa in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er engagemang

 

Batteriövervakaren, en helt ny nsa bm-1 visar 95-100% och att det är 199 timmar kvar på den förbrukningen jag har aldrig lägre än det, oavsett att kylskåp och annat tagit "slut"

 

funderar på att gå ner ikväll och låta lampor stå på ett dygn för att se om det är själva kylskåpet eller uttaget för 12 V som spökar, vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt:

 

- Ett färskt 115 Ah batteri laddas ordentligt (95-100% enligt BM-1).

- Enligt BM-1:an så är det 199+ timmars förbrukning kvar.

- Allt för tidigt så stänger kylboxen av pga för låg spänning.

 

Korrekt?

 

Jag tror att det går att ringa in problemet genom att mäta metodiskt. Jag har också en BM-1:a. Den mäter spänning och ström riktigt bra. Hur mycket laddning som finns kvar är nog mer en fingervisning.

 

- Är BM-1 konfigurerad med batteriets kapacitet, 115 Ah?

- Om du fulladdar batteriet och låter det stå utan belastning i ett par timmar, vilken spänning rapporterar BM-1 då?

- När batteriet är fulladdat och kylboxen körs, vilken spänning och ström rapporterar BM-1?

- När kylboxen slagit av pga för låg spänning, vilken spänning rapporterar BM-1 då?

 

mvh

./stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Har inte konfigurerat, kan man det? hur då isåfall?

-står nästa alltid på 95%, 105% när jag hade motorn igång

-nästa alltid 95% 199 timmar kvar, förbrukning pendlar mellan 0-0,1 med innerbelysning och kylskåp igång

-95%

 

Tack Stefan för ditt inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mätaren visar förbrukning mellan 0 - 0,1 A med innerbelysning och kylskåp igång så är den definitivt inte inkopplad rätt, alternativt trasig. En led-lampa drar ungefär 0,1 A. Kylskåp vid drift 2-4 A beroende på typ.

Du borde nog se över inkopplingen av din mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Har inte konfigurerat, kan man det? hur då isåfall?

-står nästa alltid på 95%, 105% när jag hade motorn igång

-nästa alltid 95% 199 timmar kvar, förbrukning pendlar mellan 0-0,1 med innerbelysning och kylskåp igång

-95%

 

Tack Stefan för ditt inlägg

 

I manualen som följer med, på sista sidan så finns det några få parametrar som ska ställas in. Jag tror inte att det är det som är ditt problem i det här fallet. Om du hade haft en avsevärt större eller mindre batteribank så hade det varit viktigare, standardvärdena är inte helt fel för dig. http://www.marinwebben.se/shop/9260/art34/1761334-ed604b-BM-1_Handhavande.pdf

 

Det som jag är intresserad av för att förstå vad som händer är inte % utan spänning (volt) och ström (ampere). Dessa ser man genom att trycka på knappen "V&A". Dessa ger en nulägesbild som gör det lättare att förstå problematiken. "Procenten" beräknas bland annat från spänning, ström och tid med belastning eller laddning. Bra för att ha en ungefärlig koll i drift men inte vid felsökning.

 

Om jag tolkar dig rätt att "... förbrukningen pendlar mellan 0-0,1 ..." handlar om 0-0,1 Ampere så är instrumentet felkopplat. 0,1 A motsvarar ungefär en LED-lampa. Kylskåpet borde dra minst 3-4 Ampere när det är igång. Uppgiften på 0,8 Ampere handlar nog om medelförbrukningen (och kan vara överdrivet optimistisk).

 

Det blir nog att ta fram manualen och följa alla kablar kring batteriet, shunten och BM-1:an. Steg ett på checklistan är att se till att inget förutom shunten är inkopplat direkt på batteriets  minuspol. All förbrukning och laddning måste kopplas in på den sida av shunten som är längst bort från batteriets minuspol.

 

Lycka till!

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något annat än shunten inkopplat på minuspolen ?  I så fall är det fel. Allt du hade på minuspolen skall flyttas till en ny jordpunkt, på andra sidan shunten (bortsidan sett från batteriet). För att nå minuspolen på batteriet skall ALLA strömmar tvingas passera shunten. Således inget annat på minuspolen än kabeln till shunten. Shunten skall vara seriekopplad med minuspolen, och du får en ny "minuspol" på andra sidan shunten.

 

Det låter som att du kopplat fel och minuskablarnas strömmar når minuspolen på batteriet utan att passera shunten. Därför visas inte strömförbrukningen heller.

 

Att sedan batteriet tar slut (dvs <50-60%) blir mycket lättare att reda ut när du kopplat rätt så ditt instrument visar rätt ström som går in/ut ur batteriet. Men det är nästa steg.

 

Edit: brstpfan hann före med en del....;-)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan vara så att jag har en solcellsingång inkopplad på minus, ska kolla ikväll, kan vara det som spökar, om det nu är det som spökar så är det då lättare att se förbruknign och varför kylskåpet bara kalrar 20 timmar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det hjälpte inte att koppla bort solcellsingången på minus sidan på batteriet

Troligtvis jordfel eller vad säger ni? Eller fel på kylskåpet men hur kollar men det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och batteriövervakaren går aldrig under 95% / 199 timmar kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det hjälpte inte att koppla bort solcellsingången på minus sidan på batteriet

Troligtvis jordfel eller vad säger ni? Eller fel på kylskåpet men hur kollar men det?

 

Hej!

 

Jag hittar inget i resonemanget som talar för jordfel. Min förstahandshypotes är att kylskåpet drar mycket ström. Om din BM-1:a är korrekt inkopplad så kan du använda den för att felsöka. 

 

Gör några test för att se om BM-1:an visar rimliga värden och iså fall ge input till felsökning varför laddningen sjunker snabbt. Hittills är jag inte helt övertygad att den visar rätt.

 

- Koppla bort stora laster som kylskåp. Ladda batteriet. Vilken spänning (volt) och ström (ampere) visar batteriet när du börjar ladda? 

- Vilken spänning (volt) har batteriet efter ett par timmar efter laddning utan större belastning? 

- Om du startar kylskåpet, vilken ström (ampere) och spänning (volt) visar BM-1:an?

- När kylskåpet slår av pga för låg spänning, vilken spänning (volt) visar BM-1:an då?

 

Spänning och ström visas om du trycker på knappen V&A. (Procent, tid till fulladdat/tomt kan vi lägga åt sidan till att börja med).

 

mvh

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska testa

BM1 compact heter min övervakare, visar aldrig mer uttag än 0,1 amp och som sagt aldrig gått under 95%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...