Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MercV8

Varning för falska CE-märkningar på importbåtar

Rekommendera Poster

Vill bara dela med mig av de erfarenheter jag fick när jag letade daycruiser.

 

Det är inte ovanligt med falska CE-märkningar på importerade båtar, ska du köpa en båt som inte är europasåld så måste du kolla upp att CE-certifikatet är äkta. Det räcker inte med att det finns ett papper som ser fint ut och att det sitter en skylt i båten som det står CE på. Stötte på flera falska CE-märkningar när jag letade båt sist, flera av dessa båtar stod hos handlare. Ett företag får överhuvudtaget inte beblanda sig med icke CE-märkta varor, det är ett lagbrott.

 

Uppdagas det vid ett försäkringsärende att båten har ett falskt CE-certifikat så kan det bli stora problem.

De försäkringsbolag jag var i kontakt med ville överhuvudtaget inte försäkra en båt utan CE-certifikat.

 

Läs gärna mer om CE-märkning på:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur ser man då skillnad på en korrekt och en falsk CE-märkning?

 

Bra fråga.. man kontaktar europeiska institutet som har hand om CE-certifieringar och får certifikatet bekräftat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De försäkringsbolag jag har kollat prisuppgift med frågade aldrig om båten var CE märkt eller ej trots att det är en amerikansk DC från slutet av nittiotalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De försäkringsbolag jag har kollat prisuppgift med frågade aldrig om båten var CE märkt eller ej trots att det är en amerikansk DC från slutet av nittiotalet.

 

Frågan är - får du ersättning vid skada om det visar sig att båten inte uppfyller deras villkor (t ex CE-märkning..?). Att få försäkra är en sak, att få ut pengar är en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De försäkringsbolag jag har kollat prisuppgift med frågade aldrig om båten var CE märkt eller ej trots att det är en amerikansk DC från slutet av nittiotalet.

 

Frågan är - får du ersättning vid skada om det visar sig att båten inte uppfyller deras villkor (t ex CE-märkning..?). Att få försäkra är en sak, att få ut pengar är en annan.

 

 

Det beror nog på vad det är för skada. Jag har ju bytt motor i min och satt in ett ny maskin med diverse delar från min gamla. Då borde ju inte den förra CE märkningen gälla antar jag. Om den nu är äkta eller falsk.

I samband med detta diskuterade jag med en handläggare på mitt bolag vad jag får ersättning för och inte när delar av den totala drivlinan är utbytt. Inte vid något tillfälle det pratades det om CE märkning som ett krav för ersättning.

Sedan bygga väl många tidigare CE märkta båtar om i liten eller större omfattning när man monterar solceller, drar om el (12V mestadels), monterar flödesmätare och andra förbättrande åtgärder.

Tvivlar på att alla gör detta enligt det regelverk som styr CE märkning. Skulle bli förvånad om alla motorbyten skulle klara de avgaskrav som gäller idag om du ska efterhandsmärka en båt.

 

Om båten börjar brinna kan jag tänka mig att det kan vara en gråzon som försäkringsbolagen kan försöka utnyttja.

samt om den blir stulen så kan det vara ett argument för försäkringsbolaget att säkna ersättningen om båten saknar CE märkning.

 

Första året jag hade båten fick jag en skada på drevet som jag anmälde till försäkringsbolaget och det löste man snabbt utan krångel eller ifrågasatte om båten var CE märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att TS är inblandad i något företag som gör pengar på CE märkning.

 

Har varit sådana trådar tidigare.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man betar försäkringspremien så godkänner man försäkringsvillkoren inkl den sk aktsamhetsklausulen som bla säger att man måste "följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelas av offentlig myndighet". Vilket inte en icke CE-märkt båt gör. Detta gäller oavsett vad försäkringssäljaren säger.

 

Om båten har falska CE-papper och det inte är uppenbart att de är falska så handlar man i "god tro" och försäkringen gäller. Skulle CE-märkninge vara falsk så kan ingen båthandlare köpa in båten och det finns även en risk att det blir svårt att få betalt för båten. Så det kan nog vara ide att kolla CE-märkningens äkthet.

 

Gör man förändringar i en CE-märkt båt så ska förändringarna uppfylla CE-kraven och dokumenteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att poängtera är väl också att det där med årsmodell också styr. Mig veterligt, kan minnas fel, blev CE-märkning ett krav först från årsmodell 2001. Att en båt byggd är före detta datum kan ju knappast diskvalificera den för försäkring med mera.

Jag håller själv på och utvärderar ett båtköp, för kommersiell användning, av en båt som saknar CE då den är varvsbyggd i endast ett exemplar år 2000. Enligt transportstyrelsen är detta icke ett problem eftersom det inte var något krav, däremot tillkommer en kostnad om 7000 kronor (i mitt kommersiella fall) för mätning som innefattar längd, bredd samt tillgängligt utrymme för passagerare – alltså motsvarande CE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Datumet var någon gång i juni 1998. Dessutom gäller det även alla båtar importerade till EU efter det datumet. (Om de är yngre än 1950.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om TS är inblandad i något företag som tjänar pengar på CE-märkning?

Rådet att kolla äktheten är ju bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...