Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jesper975

Problem: Montering av AQ 290 överdel

Rekommendera Poster

Hej!

 
Jag hoppas någon drevexpert här kan hjälpa mig, eftersom jag är rädd att jag har trampat ordentligt i klaveret.
 
När jag skulle byta knutkors på mitt 290-drev, så lyckades jag inte få bort korset närmast drevet, utan bestämde mig för att demontera dubbellagerboxen för att få loss hela drivknuten. Efter det var det förstås en smal sak att byta knutkorsen.
 
Dock, när jag skulle montera ihop alltihop igen, med nya packningar, packbox och shims (jag mäter inte in shimsen igen, utan använder samma tjocklekar som på de gamla) enligt bifogad bild och drar skruven till angivet moment, så går det inte att rotera axeln överhuvudtaget. Den sitter helt fast. När jag lättar på skruven så går det att vrida runt, men det kärvar.
 
Jag har demonterat allt igen, och försökt förstå vad som kan ha gått fel, men kan inte hitta var felet kan ligga. Så många delar rör det sig inte om.
 
Någon som kan ha ett tips om vad det kan vara för fel som jag har gjort?
 
Hälsningar
Jesper

 

post-107181-0-54985900-1438545457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för shims mellan lagerboxen och övre växelhuset. Om det är shims som är fyrkantiga och har hål för skruvarna, är det den nyare typen av lagerbox. Då ska inte skruven dras med något speciellt moment. Mellan lagren ligger en spännhylsa, som ser ut som en bälg av plåt. När man drar skruven, trycks hylsan ihop, och lagren sätts an. Man mäter hur tungt det går att dra runt lagerboxen runt axeln och drar skruven tills rätt moment har uppnåtts. Hylsan ska bytas varje gång man tar bort knutpaketet. Du har nog tittat i fel verkstadshandbok. På äldre drev justerade man lagrens anspänning med shims innanför slitbrickan till tätningsringen. Om du går in på boatinfo.no hittar du säkert rätt bok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för shims mellan lagerboxen och övre växelhuset. Om det är shims som är fyrkantiga och har hål för skruvarna, är det den nyare typen av lagerbox. Då ska inte skruven dras med något speciellt moment. Mellan lagren ligger en spännhylsa, som ser ut som en bälg av plåt. När man drar skruven, trycks hylsan ihop, och lagren sätts an. Man mäter hur tungt det går att dra runt lagerboxen runt axeln och drar skruven tills rätt moment har uppnåtts. Hylsan ska bytas varje gång man tar bort knutpaketet. Du har nog tittat i fel verkstadshandbok. På äldre drev justerade man lagrens anspänning med shims innanför slitbrickan till tätningsringen. Om du går in på boatinfo.no hittar du säkert rätt bok.

 

Hej Rollen, och tack för ditt svar.

 

Mitt drev är av den äldre typen. Det måste vara shimsen innanför slitbrickan som är förklaringen. Det märkliga är att det inte satt några shims där när jag demonterade knuten. Eller i alla fall har de gått mig spårlöst förbi.

 

Således monterade jag det utan shims, med följden att det nöp när jag drog ihop det. Återstår väl att ta med drevet till en verkstad där de kan fixa till korrekta toleranser hela vägen. För nu är väl risken att shimsningen mellan lagerbox och växelhus också måste göras om.

 

Suck, det här var nog sista gången på ett tag som jag ger mig på att skruva isär drevet. Jag hoppades (förutsatte) att bara man använde samma tjocklek på shims som de ursprungliga när man monterade ihop det så skulle det vara ok. Jag har inte verktyg för att göra en komplett ny inshimsning.

 

Tack för länken till manualerna. Den jag har utgått från laddade jag ner från Volvo Penta, och verkar vara identisk med den som finns på den sidan.

 

Någon som har ett tips på en bra drevverkstad i stockholmstrakten?

 

Jesper

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...