Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hannes275

Toppfarten har sjunkit!

Rekommendera Poster

Hej

Säkert en dum fråga från en nybörjare men är det möjligt att toppfarten minskar med ca 6-7 knop över sommaren pga alger?

Ligger i mälaren med båten så det blir ju bara grön/brunt klet på skrovet.

Har en sea ray 275 med en Mag 350 som varvade ca 4600rpm (ca 33 knop ) i våras nu var jag ute i helgen och åkte så fick jag bara upp den i 4000rpm (ca27 knop )kan det vara alger som gör att toppfarten sjunkit?

 

Redigerad av Hannes275

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt möjligt att jag är ensam om det men jag tvättar min båtbotten ett antal gånger under säsong med svamp. Bara att dra på sig cyklopet. Nu har jag "liten" båt men det gjorde jag med min daycruiser med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare brukade jag ta ett tag på segelbåten någon gång per säsong, men nu har vi bara ren epoxi på botten så då får det bli ett antal bottentvättar för att hålla undan växtligheten.

 

Den motorbåt pappa hade med extra giftig VC17 västkust behövde också en omgång med borste och cyklop någon gång per säsong för att inte bli allt för "trög" trots att den låg i Stockholm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag la ut den andra tråden om samma fel så verkar vara denna månaden som får bli en skrubbmånad så man får bort alger och havssnäckor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Brukar passa på att dra av botten ett par ggr med en svamp eller borste när det är badtemp i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som också påverkar toppfarten för vissa båtmodeller är även vikten !

 

När du lägger i båten på våren så är den betydligt lättare i vikt.

I slutet av säsongen då båtens plast/glasfiber mm har dragit åt sig vatten så är båten tyngre och går därmed djupare och tyngre i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...