Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
nozzen

Styrpulpet går 8knop för långsamt mot normalt, Skrov och vikt fråga.

Rekommendera Poster

Har en Kevo 5m styrpulpet med 60hk Fyrtakt som har gjort ca 28-29knop i början på sommaren. Med 6pers i gjorde den 24knop. Inga konstigheter. 

Men igår var vi 4pers och maxade 19knop. Känns som båten går tungt upp på planing och varvar efter planing som vanligt ca 4200rpm vid fullgas.

Jag såg att det växt en jäkla massa grönt sjögräs på skrovet då den ligger i saltvatten men tycker mig inte se att det är på hela skrovet utan endast i vattenlinjen. 

Kan sjögräset göra denna stora knop förlust?

 

Skrovet är uppdelat i fyra sektioner inuti där det förmodligen kan samlas vatten. I mittbrunnen kan jag ösa ut då jag kapat upp ett fyrkantigt hål ner så jag kommer åt. Men i den bakre brunnen så finns ett borrat hål, kör ja ner fingret så ligger det fullt med svart sand blandat med glasfiber spån i och detta undrar jag vad det är för något. Det har ju alltid legat där så inget som bara uppkommit men frågan är om det skall finnas där och om det kanske har kommit vatten in i skiten så båten har blivit tyngre? 

 

Om jag dosborrar ett hål i och försöker att få upp skiten är detta OK eller bör det ligga kvar där?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sjögräs i vattenlinjen så kan jag nästan garantera att du har snäckor o skit under botten.

 

Sjögräset i vattenlinjen bromsar knappast så mycket men skiten under botten är rena bromsoljan. Skulle tro att du har problemet där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är ren å fin å alltid upptilltad. Ska kolla skrovet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade ett hål längst bak på en flipper som jag hade, fick också ner ett finger där (fastnade en gång :)

 

Fixade en lite handpump på biltema, hade slang i bägge ändarna, kunde pumpa upp bra mycket vatten där, då och då. Allt rann bak i skrivet och ner i hålet. Du behöver kanske inte öka öppningen, men testa få ut vattnet ur skrovet. För mig blev det en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Men vad är det för sand sörja ja har I aktern då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...