Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ljud

Problem med DEFA startspärr

Rekommendera Poster

Hej,

 

Börjar ruttna på det här systemet (startspärren) som jag haft sedan 2007. Jag är inne på min fjärde fjärrkontroll som nu verkar ha tagit slut. Då finns det ju en lite kodpanel, som i mitt fall sitter på motorn (mercury optimax), där man kan slå in sin fyrsiffriga kod, vilket är otroligt meckigt.

 

Men nu reagerar inte pinkodsknappen, den röda dioden som markerar att startspärren är på bara blinkar trots att den ska göra en lite längre blinkning när man trycker in koden.

 

Så jag är helt rökt och båten kan inte användas pga av detta, i mitt tycke, skitsystem.

 

Jag skulle ju vara otroligt tacksam om nån kunde lämna tips vad man kan göra och vem man vänder sig till för att få hjälp. Båten ligger vid Kanholmsfjärden, (stockholms mellersta skärgård) för tillfället.

 

Hoppas på tips!

 

Tack och ha en fortsatt bra sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rör sig om en BG201, iaf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick igång skiten. Hoppas den här tråden kan hjälpa nån annan stackare.

 

Den lilla kodpanelen som i mitt fall sitter lite ovan där skvallerstrålen kommer ut, nästan längst upp på riggen, eller vad man ska säga. Kodpanelen är ju iaf ganska utsatt där och får stå ut med en hel del. Den reagerade ju inte på knapptryckningarna, så jag sprutade lite 5-56, väntade 20 min och tryckte på knappen med en nyckel ett gäng gånger och plötsligt började den registrera igen.

 

Så nu är det bara att köpa Defas värdelösa fjärrkontroll (min femte) för 400:- och programmera den. Förr eller senare kommer nog kodpanelen att ge upp helt, så jag antar att det är smart att byta den också.

 

Förutom att fjärrkontrollernas batteri tar slut hela tiden, så kan man kanske diskutera placeringen av kodpanelen, dvs en monteringsfråga, men jag kan inte komma på nåt bättre ställe, man vill ju inte ha den i kåpan förstås.

 

Min slutstats är;

1) kass att man inte kan byta batterier på fjärren (Defa påstår att den inte kan vara vattentät då) en zip-lockpåse skulle lösa det problemet.

 

2) Tafflig kodpanel med en otroligt liten knapp som är svår att trycka in när den är placerad som den är och verkar dessutom inte vara gjord för sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta väck skräpet! Startspärrar av denna typ har hindrat massvis av båtägare från att åka båt men knappast hindrat några båttjuvar. Med enkla baskunskaper i el är de busenkla att koppla förbi. Marginellt svårare än o koppla förbi ett tändningslås..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta väck skräpet! Startspärrar av denna typ har hindrat massvis av båtägare från att åka båt men knappast hindrat några båttjuvar. Med enkla baskunskaper i el är de busenkla att koppla förbi. Marginellt svårare än o koppla förbi ett tändningslås..  

Yes sir, will do.  :)

 

Hur illa är det att ha tändningen påslagen ett par timmar? Då aktiveras inte startspärren nämligen. Motor och larm är inte kopplat via huvudströmbrytaren så ingen annat drar ström. Är det obra för tändspolarna eller annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ta väck skräpet! Startspärrar av denna typ har hindrat massvis av båtägare från att åka båt men knappast hindrat några båttjuvar. Med enkla baskunskaper i el är de busenkla att koppla förbi. Marginellt svårare än o koppla förbi ett tändningslås..  

Yes sir, will do.  :)

 

Hur illa är det att ha tändningen påslagen ett par timmar? Då aktiveras inte startspärren nämligen. Motor och larm är inte kopplat via huvudströmbrytaren så ingen annat drar ström. Är det obra för tändspolarna eller annat?

 

 

 

det är ganska mkt mer meck att koppla förbi larmet än tändningslåset

speciellt när du har båten i vattnet

man ska förbi både startmotorn, bränslepumpen och strömmatningen

 

tändningslåset är ju busenkelt

om man vill göra det riktigt enkelt så tar man med sig eget lås och kopplar bara in kablarna  

då har du nyckel oxå :)

 

om man är lite händig så fixar man batteribytet

har själv inte behövt men har köpt batterihållare för att lödafast så man kan enkelt byta batteriet 

det är absolut inga probmen att ha på tändningen så man slipper larma av varje gång

 

 

 

 

 

Redigerad av 2HOT4U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När mitt batteri tog slut sist fick jag veta att defa inte längre tillverkar de vattentäta dosorna som man inte kan byta batteri på utan nu är det denna variant som gäller: (som man kan byta batteri på) http://www.laitis.se/fjarrkontroll-4-knapp-agc.html

 

Den funkar kanon för mig. Vilken båtmeck eller billarmfirma som helst kan skruva bort din installation åt dig - när jag frågade en firma så tog de 1000 kr för det. (Måste såklart visa dem köpbevis på båt och motor...)

 

Att ha knappen vi skvallerstrålen verkar ju dumt. Min sitter bra till in mot båten så det är inga problem om man vill slå in koden manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick igång skiten. Hoppas den här tråden kan hjälpa nån annan stackare.

 

Den lilla kodpanelen som i mitt fall sitter lite ovan där skvallerstrålen kommer ut, nästan längst upp på riggen, eller vad man ska säga. Kodpanelen är ju iaf ganska utsatt där och får stå ut med en hel del. Den reagerade ju inte på knapptryckningarna, så jag sprutade lite 5-56, väntade 20 min och tryckte på knappen med en nyckel ett gäng gånger och plötsligt började den registrera igen.

 

Så nu är det bara att köpa Defas värdelösa fjärrkontroll (min femte) för 400:- och programmera den. Förr eller senare kommer nog kodpanelen att ge upp helt, så jag antar att det är smart att byta den också.

 

Förutom att fjärrkontrollernas batteri tar slut hela tiden, så kan man kanske diskutera placeringen av kodpanelen, dvs en monteringsfråga, men jag kan inte komma på nåt bättre ställe, man vill ju inte ha den i kåpan förstås.

 

Min slutstats är;

1) kass att man inte kan byta batterier på fjärren (Defa påstår att den inte kan vara vattentät då) en zip-lockpåse skulle lösa det problemet.

 

2) Tafflig kodpanel med en otroligt liten knapp som är svår att trycka in när den är placerad som den är och verkar dessutom inte vara gjord för sjön.

 

 

Batteriet går att byta.

Peta in en tunn spårskruvmejsel i kanten/skarven av den blå tryckknappen och det svarta höljet.

(Jag kylde först  ner hela fjärren med kylspray för att få få plasten att krympa, vet inte om det egentligen behövdes,men det var inte negativt iaf.)

Efter lite jobb kan man "flärpa" ut knappen och under den finns en gummipackning samt kretkortet.

På undersidan av kretskortet sitter ett vanligt CR2032-batteri, det enda som annorlunda mot ett vanligt batteri är

att batteriets ytterkanter är klädda med gul tejp.

 

Ta bort det gamla batteriet, sätt in ett nytt batter, fixera med eltejp (så att batteriet inte rör sig)och sätt sedan in kretskort, gummipackning och sis klickardu in den blå tryckknappen.

 

Fixat.

 

(Om den fortfarande är vattentät vet jag inte, men jag har aldrig fått någon av mina sändare blöta.)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alls tips! Pratade precis med Defa som övergivit den vattentäta fjärren för en ny man kan byta batteriet i. Kodpanelen som sitter på riggen klarar inte solljus, den börjar trilla sönder, vill dom att jag ska köpa ny. Inget av detta kommer ju att hända, startspärren försvinner. Mitt försäkringsbolag har redan sänkt rabatten på premien för dessa. Det kommer att kosta mig 237:- mer per år att inte ha startspärr från Defa.

Redigerad av ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alls tips! Pratade precis med Defa som övergivit den vattentäta fjärren för en ny man kan byta batteriet i. Kodpanelen som sitter på riggen klarar inte solljus, den börjar trilla sönder, vill dom att jag ska köpa ny. Inget av detta kommer ju att hända, startspärren försvinner. Mitt försäkringsbolag har redan sänkt rabatten på premien för dessa. Det kommer att kosta mig 237:- mer per år att inte ha startspärr från Defa.

 

du gav mig otur ;)

min fjärr har tappat räckvidden

man får stå några cm från motorn för tat larma av

lampan i fjärren lyser iaf

får kanske testa byta batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-08-01 vid 18:20 skrev jarb:

Ta väck skräpet! Startspärrar av denna typ har hindrat massvis av båtägare från att åka båt men knappast hindrat några båttjuvar. Med enkla baskunskaper i el är de busenkla att koppla förbi. Marginellt svårare än o koppla förbi ett tändningslås..

Hej. Jag har problem med startspärren på min merecury 60 HK från 2017. Kan du ge en utförlig beskrivning på hur man kopplar,alla kablar är ju svarta. Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om de enligt jarb är enkla att koppla förbi så kanske det är olämpligt att lägga upp instruktion för detta på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Seglaut48:

Hej. Jag har problem med startspärren på min merecury 60 HK från 2017. Kan du ge en utförlig beskrivning på hur man kopplar,alla kablar är ju svarta. Tacksam för hjälp.

Har du Defa startspärr på din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en DEFA, liten svart box med massa svarta kablar och en vit kabelstump, (trolig anten) Två kablar går till en lysdiod och liten programeringsknapp. Övriga hit o dit runt motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...