Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

McGill microbrytare mercruiser! Letar och letar men hittar ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller.
Men kanske beror detta på att firman bakom varumärket "Mc Gill" främst tycks vara en tillverkare av enskilda el-komponenter som exempel just switchar/strömbrytare?
Förmodar därför att du söker en mikroswitch till nåt reglage med helt annan tillverkare, i DENNA länken syns till vänster några olika sådana.

[Mikroswitchars uppgift i reglagen för inu-drev eller utbordare är så vitt jag begriper att delvis tvärstanna motorn just i ögonblicket då fram/back-växlingen sker för att undvika onödigt klonkande oljud/slitage. Säger "delvis" för att inte alla cylindrars tändning släcks väl utan kanske hälften eller så? (Mercruiser är väl f.ö. Mercurys varumärke för just inombordare, ofta kraftiga mångcylindriga maskiner där inu-drevs/ utbordares klassiska växlingsmekanism kan ta extra stryk om varvtalet inte sänks vid växling.)
Mikroswitchar behöver som namnet antyder knappast tåla hög strömstyrka för de bryter bara reglerström till moderna CDI-system, inte heller särskilt hög back-spänning då tändspolarnas induktiva bryttransienter hanteras av cdi:n. Däremot är väl dess kontrollarm försedd med kam-släpande rulle inuti reglaget, typ så
HÄR. Mekanisk passform inuti reglaget blir därmed viktig.]

Blev en del tekniskt detalj-finlir, men jag tror som sagt att foton alternativt mer detalj-uppgifter skulle hjälpa din forumtråd framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, mittåt! :huh:
Mikroswitchen sitter tydligen inte i reglaget som jag påstod ovan. Du har ju naturligtvis redan hittat den men rätt skall vara rätt. Länkar en video som skall hoppa fram till förklaring av switch-funktionen. Och tydligen stängs alla cylindrarna av vid växlings-ögonblicket.

Knepigt att den skall vara så svår att googla fram på reservdelssajter om den är original för Mercruiser? Vad har du för motormodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat microbrytaren nu och den funkar. De är någonannastans de är fel. De är två kablar från den. En går in i fördelarna och en in på jord. De är en 383a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för symtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med microbrytaren är ju att den ska kortsluta tändningen ett ögonblick när man lägger ur växeln. (Men INTE när man lägger i den.) Detta för att ta bort belastningen från växeln när man växlar ur från fram eller back till friläge.

 

Om den inte kortsluter vid urväxling blir det svårt eller omöjligt att få ur växeln. Orsaken till detta kan vara feljustering av kontakten eller fel på kontakt, ledningar eller anslutningar.

 

Om den kortsluter när man lägger i växeln, vilket den alltså INTE ska göra, så är det stor risk för tjuvstopp. Vanligaste orsakerna till detta verkar vara feljustering eller dålig (trög) nedre växelwire. Den nedre växelwiren ska inte smörjas på något sätt utan den byter man om den börjar bli trög. Man byter den helst i förebyggande syfte, gärna samtidigt som man byter bälgar. I alla händelser måste båten upp ur vattnet om den wiren ska bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har koppla in den på en ohm mätare och den ger utslag när jag trycker in den. Men när den sitter på plats och jag trycket på den regagerar den inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger utslag? Går motståndet ner till noll eller mycket nära noll som det ska?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så dålig på att förklara och för de andra så är jag så jävla dålig på el. Men ska försöka förklara bättre nu. Jag hade en kille där som kollade microbrytaren med en mätare och han sa att den funkade de pep i hans mätare när man tryckte in pinnen med hjulet på. Men när man sätter den där den ska vara och kopplar in dom två kablar som går från den där dom satt när jag köpte båten så funkar de inte. Vet inte vad som kan vara felet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du manuellt trycker in microbrytaren när motorn är I gång så ska motorn slockna. Om den inte gör det trots att brytaren är kontrollerad och ok så är det avbrott i någon kabel eller anslutning. Då måste du mäta dig fram till var det är avbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du manuellt trycker in microbrytaren när motorn är I gång så ska motorn slockna. Om den inte gör det trots att brytaren är kontrollerad och ok så är det avbrott i någon kabel eller anslutning. Då måste du mäta dig fram till var det är avbrott.

 

 

Ja när jag trycker på den när motorn är i gång så händer inge. De går två kablar från den. En till jord och en in i fördelarna och jag har kollat dom kablarna. Skruvade upp fördelarna och där såg allt bra ut. Vet inte hur jag ska kolla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slocknar motorn om du manuellt jordar kabeln som går till fördelaren?

 

Om den gör det så är det något fel med anslutningen till brytaren, med brytaren eller med jordanslutningen så då får du kolla dessa igen.

 

Om den inte gör det så får du söka felet i fördelaren om det är dit kabeln går. (Oftast brukar kabeln vara ansluten på tändspolen men det är sak samma.) Det den gör i praktiken är att jorda lågspänningssidan på tändspolen så att kretsen inte bryts när brytarspetsarna öppnar. (Eller motsvarande om det är brytarlöst system.) Det blir då ingen gnista på tändstiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slocknar motorn om du manuellt jordar kabeln som går till fördelaren?

 

Om den gör det så är det något fel med anslutningen till brytaren, med brytaren eller med jordanslutningen så då får du kolla dessa igen.

 

Om den inte gör det så får du söka felet i fördelaren om det är dit kabeln går. (Oftast brukar kabeln vara ansluten på tändspolen men det är sak samma.) Det den gör i praktiken är att jorda lågspänningssidan på tändspolen så att kretsen inte bryts när brytarspetsarna öppnar. (Eller motsvarande om det är brytarlöst system.) Det blir då ingen gnista på tändstiften.

 

Jag har brytarlöst. Och inget händer när jag jordar kabeln från fördelarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du leta vidare in i fördelaren. Antingen kabelbrott eller en dålig anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...