Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jempas

Hjälp ska köpa min första båt!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag och min man letar efter vår första båt. Vi är inte ett dugg sjövana och kan ingenting om båtlivet (vill tillägga att vi dessutom inte kan något alls om motorer). Nu har vi hittat en Maxum 17 ft från 89 med en utombordare. Är detta en bra första båt? Och framförallt är det något att ha?

Vet inte så mycket om båten mer än att det är en äldre herre som äger den idag och han säger att den är välskött.

Tips å råd tas tacksamt emot

//Jenny

Redigerad av Jempas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill ha en DC för att sola och bada med barnen (13 resp 8 år) i innerskärgården. Vi är inte ute efter en båt som man ska ligga ute med i x antal veckor. Så som sagt sola, bada och eventuellt fiska ifrån. Vi vet så mycket att som de två blåbär vi är så är en utombordare bäst, eller?

Känns som att köpa båt är en hel vetenskap. Hur gör man egentligen när man ska köpa sin första båt. Verkar vara extremt mycket som man måste veta/kunna för att ens kunna titta på båtar. Handbok för dumies skulle behövas i vårt fall

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är eran budget?

I vilken del av landet bor ni? Dvs vilken skärgård kommer ni att anv. båten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är eran budget?

I vilken del av landet bor ni? Dvs vilken skärgård kommer ni att anv. båten i.

Budget beror på båt, men eftersom det är en första båt och vi inte vet om vi kommer falla pladask för båtlivet så runt 100. Bor i sthlm så båten kommer att läggas i i åkersberga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Det är jättesvårt att ge råd tycker jag.

Det enda som är säkert är att det är jättehärligt att vara på sjön och ofta dyrt...

 

En äldre båt är inte så dyr att köpa, men det kan straffas sig i högre reparationskostnader. Det behöver inte hjälpa att köpa en nyare båt, den kan också bli dyr att reparera.

 

Normalt är det motorreparationer som blir dyra, skrovet är sällan så dåligt att det inte går att reparera till en rimlig kostnad med eget arbete.

 

Det är bra om mycket utrustning, förtöjningsgods, ankare, fendrar etc. följer med. Även äldre utrustning som fungerar är värd rätt mycket eftersom ni slipper köpa allt på en gång. Däremot brukar man säga att äldre utrustning (mer än fem år ungefär) inte är värd mycket när det gäller själva köpeskillingen.

 

Kolla här så kanske ni kommer en bit på väg.

http://www.upptackbatlivet.se/att-tanka-pa-infor-batkopet.aspx

http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/batforsakring/kopa-bat/pages/tips-kopa-bat.aspx

 

Boken "Köpa motorbåt" kan säkert hjälpa er.

Finns begagnad här.

Finns ny här.

Finns även i marinbutiker och på bibliotek.

 

Lycka till och ta tid på er.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju lite olika perspektiv på båtägande.

 

1. En del av båtägandet är att själv fixa med båten, förbättringar, underhåll osv. man lär sig under resans gång. ( kan nog säga att jag tillhör den här katerogin )

 

2. Båtägandet är bara på sommaren sedan stoppas den undan för vintern, nödvändigt underhåll fixar man själv.

 

3. Är bara intresserad av att åka båt, allt annat överlämnas till marina eller varv. Detta allternativ är naturligtvis dyrast.

 

Beroende vilket allternativ ni hamnar under styr också i hög grad vilken båt som man kan vara intressant.

 

Sedan inombordare eller utombordare är väl en smaksak.

 

Gamla utombordare kan även dom bli dyra att reparera.

En nyare 4 takts u-bordare är ju inte direkt billig i servicekostnader, är också mer komplexa att fixa med själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få med er ngn som är mer båtvan att titta på båten och framför allt motorn. Är den också en -80 talare?

 

När det gäller att köpa båt så finns det ett tråkigt (men sant) talesätt: Renovera eller Amortera, det är frågan. Vad ni än gör och vad ni än väljer. Om ni blir båtbitna som de flesta av oss här på forumet, så kommer ni att får underbara tider i skärgården. Men ni kommer också att bli frustrerade när det inte funkar som ni vill - det ingår!

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få med er ngn som är mer båtvan att titta på båten och framför allt motorn. Är den också en -80 talare?

 

När det gäller att köpa båt så finns det ett tråkigt (men sant) talesätt: Renovera eller Amortera, det är frågan. Vad ni än gör och vad ni än väljer. Om ni blir båtbitna som de flesta av oss här på forumet, så kommer ni att får underbara tider i skärgården. Men ni kommer också att bli frustrerade när det inte funkar som ni vill - det ingår!

 

Lycka till

Ja de vore en bra ide om det inte vore för att de båtvänner vi har är helt insnöade på att just deras tillverkar/modell är bäst och resten är skräp som man absolut inte under några omständigheter ska köpa. Jättesvårt att få en objektiv bedömning.

Finns det någon som har erfarenhet av en Maxum? Vet inte mer än att det är en amerikanare. Om det positivt eller negativt har jag ingen aning. De jag vet är att vi tycker att båten är väldigt fin och passar (tror vi) till det vi vill ha den till.

Årtal på motorn får jag förhoppningsvis veta på lördag när vi ska åka och titta på båten.

Är det något vi bör tänka/ titta lite extra på då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxum är en usa båt. det ni ska se upp med är fukt i skrovförstärkningar och akterspegel, dessa detaljer har trä inplastat, fukt = röta vilket ger framtida problem, om det är långt gånget så står problemet framför dörren.

 

En del av dessa mindre usa båtar har durkarna ( golvet i båten ) fastsatta med skum vilket suger vatten under årens lopp.

 

Den ni är intresserad av är väl en sk bowrider ( öppet fördäck)?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxum är en usa båt. det ni ska se upp med är fukt i skrovförstärkningar och akterspegel, dessa detaljer har trä inplastat, fukt = röta vilket ger framtida problem, om det är långt gånget så står problemet framför dörren.

 

En del av dessa mindre usa båtar har durkarna ( golvet i båten ) fastsatta med skum vilket suger vatten under årens lopp.

 

Den ni är intresserad av är väl en sk bowrider ( öppet fördäck)?

Okay, bar att veta inför lördag. ja det är en bowrider vi ska titta på. Alla pratar om sötvattenskylda motorer. Hur viktigt är det på en utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Om er budget är 100.000:- så finns det en Maxxum 1750 från 2005 till salu. Misstänker att den ni skall titta på, är den röda som ligger på blocket med en 85 hästars Johnsson. Jag vet inget om den, men av det jag kan se, så vill jag mena den får vara duktigt billig för att jag skulle åka och titta på den.

 

Skall tillägga att jag inte äger den 1750 som är till salu. Ej heller känner jag ägaren

Redigerad av klusa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt är Maxum egentligen en Bayliner, som har ett dåligt rykte kring kvaliteten under vissa år med fuktinträngning osv. Nu vet jag inte vad det är för motor osv på just denna, men det skall nog till en ganska ny motor för att den skall vara värd upp till 100 kkr

 

Mitt råd, ta hjälp av besiktningsman eller någon annan som kan båtar. Det lönar sig, speciellt om det visar sig att ni inte alls gillar båtliv och vill sälja den snart igen, och plötsligt stå med en osäljbar båt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt är Maxum egentligen en Bayliner, som har ett dåligt rykte kring kvaliteten under vissa år med fuktinträngning osv. Nu vet jag inte vad det är för motor osv på just denna, men det skall nog till en ganska ny motor för att den skall vara värd upp till 100 kkr

 

Mitt råd, ta hjälp av besiktningsman eller någon annan som kan båtar. Det lönar sig, speciellt om det visar sig att ni inte alls gillar båtliv och vill sälja den snart igen, och plötsligt stå med en osäljbar båt.

Ja de är ju det jag är rädd för. Att båtlivet inte är något för vår familj och att vi hamnar i en sits där vi inte blir av med båten, eller fall vi faller pladask och vill byta till något bättre å större efter några år. Men min fråga kvarstår är det (i gott skick) en bra förstabåt eller kommer vi att bli avskräckta från allt vad båtar heter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle visa sig vara fukt. Vad göra, pruta kraftigt eller skippa båten helt och hållet? Om pruta, hur får man bort fukten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sötvattenkylning finns bara på en del inombordare, vilket i min värld nästan är ett krav.

Sötvattenkylning fungerar i princip som på en bil. Men i stället för en kylare så sitter det en värmeväxlare som skiljer motorns glykolvatten från sjövattnet. Dvs inget sjövatten kommer in i motorns kylkanaler. Detta gör att rostangrepp i princip elimineras. 

 

Utombordare har alltid sjövattenkylning. Men dessa är konstruerade för detta, så det funkar.

 

Inombordare är till 95% en bilmotor som konverterats till marinmotor oavsett om den heter VolvoPenta eller Mercruiser. Därför rostar det med enbart sjövattenkylning, enkelt förklarat.

 

Nu ska ni inte bli avskräckta, är man osäker om man gillar sjön eller inte så kan man ju köpa en billig båt med lite skavanker av känt märke som funkar och köra en säsong.

 

Känns det inte ok så är det inte så stora pengar som ligger o skvalpar och man kanske kan sälja den igen för samma peng eller i alla fall med inte så stor förlust.

 

Känns det bra så kan man ju börja fixa båten för att få den i bättre skick och köra en säsong till. eller så säljer man o köper något nyare och bättre.

 

Ett exempel på billig båt av känt märke, dock sliten men verkar vara ok maskinellt. (OBS inte min båt.)

 

http://www.blocket.se/goteborg/Ockelbo_dc21_61779026.htm?ca=14&w=3

 

 

Om det finns fukt så skulle jag skippa båten, kan bli massor med merjobb när man börjar riva i skiten

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fukt, skippa båten. Det finns alltid andra båtar, och att få bort fukt i akterspegel/spant/förstärkningar att man får kapa bort plast och plasta dit nya saker.

 

Bra förstabåt är svårt att uttala sig om, alla har vi olika preferenser, tycke och smak. Det är inte så att båten rent körmässigt är svårare eller lättare att ratta än andra, så ur den aspekten är den säkert helt okej.

 

Sötvatten kontra sjövattenkylning gäller endast inombordare. Utombordare använder sjövatten för kylning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkylning finns bara på en del inombordare, vilket i min värld nästan är ett krav.

Sötvattenkylning fungerar i princip som på en bil. Men i stället för en kylare så sitter det en värmeväxlare som skiljer motorns glykolvatten från sjövattnet. Dvs inget sjövatten kommer in i motorns kylkanaler. Detta gör att rostangrepp i princip elimineras. 

 

Utombordare har alltid sjövattenkylning. Men dessa är konstruerade för detta, så det funkar.

 

Inombordare är till 95% en bilmotor som konverterats till marinmotor oavsett om den heter VolvoPenta eller Mercruiser. Därför rostar det med enbart sjövattenkylning, enkelt förklarat.

 

Nu ska ni inte bli avskräckta, är man osäker om man gillar sjön eller inte så kan man ju köpa en billig båt med lite skavanker av känt märke som funkar och köra en säsong.

 

Känns det inte ok så är det inte så stora pengar som ligger o skvalpar och man kanske kan sälja den igen för samma peng eller i alla fall med inte så stor förlust.

 

Känns det bra så kan man ju börja fixa båten för att få den i bättre skick och köra en säsong till. eller så säljer man o köper något nyare och bättre.

 

Ett exempel på billig båt av känt märke, dock sliten men verkar vara ok maskinellt. (OBS inte min båt.)

 

http://www.blocket.se/goteborg/Ockelbo_dc21_61779026.htm?ca=14&w=3

 

 

Om det finns fukt så skulle jag skippa båten, kan bli massor med merjobb när man börjar riva i skiten

 

Enig att en begagnad billig båt är bra ur perspektivet att man kan vara lite orädd om den samt att man i värsta fall inte förlorar allt för mycket. Så länge grejerna fungerar så man slipper sitta i hamnen för att motorn inte går eller ännu värre, att man får stopp när man väl är ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt är var/hur båten ska vinterförvaras och hur den kommer upp ur vattnet/transporteras till och från vinterförvaring. Ska den stå på en trailer/båtvagn? Ska ni själva plocka upp båten och transportera den från plats/platser där den ska få service/underhåll/förvaras?

 

Räcker bilen till och finns det bra möjligheter att köra till/från?

 

Kan ses som bagateller, men även om det bara är "skötsel" som ska till, så går det ibland åt lite planering etc här också.

 

Lycka till med valet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt är var/hur båten ska vinterförvaras och hur den kommer upp ur vattnet/transporteras till och från vinterförvaring. Ska den stå på en trailer/båtvagn? Ska ni själva plocka upp båten och transportera den från plats/platser där den ska få service/underhåll/förvaras?

 

Räcker bilen till och finns det bra möjligheter att köra till/från?

 

Kan ses som bagateller, men även om det bara är "skötsel" som ska till, så går det ibland åt lite planering etc här också.

 

Lycka till med valet!

Det är verkligen mycket att tänka på. Vi tittar just nu på en Maxum för 30.000:- vilket känns som ett bra pris för en förstagångsbåt. Kanske är dumt att lägga mer. För 30 har man "råd" att göra misstag och lära av dom. Båten kommer stå i vårt kallgarage och planen är att köpa en utombordare som vi kommer vinterförvara hos en kompis kompis som dessutom är båtmeck. Tanken är att vi tar upp båten själva. Men jag måste erkänna att samtidigt som de känns roligt å vi verkligen längtar efter en båt så känns de otroligt läskigt.

Uppskattar alla tips å råd och har mycket att tänka på nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten för 30000 är alltså utan motor? Det måste vara prutbart.

 

En begagnad motor i den storleksklassen är ju inte heller jättebillig, för vad ni än gör skaffa inte en för liten maskin för båtmodellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten för 30000 är alltså utan motor? Det måste vara prutbart.

 

En begagnad motor i den storleksklassen är ju inte heller jättebillig, för vad ni än gör skaffa inte en för liten maskin för båtmodellen.

Näe de är med motor. Pris 39.900 men tänker inte ge mer än 30 för den. Han har haft båten till försäljning länge så är helt övertygad om att jag kan få ner den till 30. Kanske är en skräpbåt men som en förstabåt att testa och kunna göra misstag så kanske den duger (hoppas jag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att köra på, 30 papp är ju inga stora pengar  i båtsammanhang. Se bara till att motorn funkar.

 

Skulle det visa sig att den är fuktskadad ( vilket den troligen är ) så är det ju bara att skita i för dom pengarna.

Kolla bara så att akterspegeln inte sviktar pga röta, ett bra sätt att kolla det är att med motorn nerfälld ställa sig på kavitationsplattan ( plattan över propellern ) och gunga lite med tyngdpunkten in mot båten. Akterspegeln där motorn är bultad får ej röra eller bukta utåt vid den belastningen. Om den gör det så skulle jag säga att båten inte är sjövärdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst duger den som första båt, går säkert att pruta ner några tusen, ett + är ju trailern

Men nu pratar vi inombordare och den där motorn kan vara ett frågetecken. Är lite speciell i sin konstruktion, kan funka men kan också ge stora problem.

 

Här är provkörning a och o. Orkar motorn dra upp båten i plan med eran beräknade maxlast, Motortempen får inte sticka iväg vid en fullgasrepa. Inga oljud från drivlinan, går farm o back i utan problem. Fungerar drevets powertrim som det ska.

 

Svagheter är vattenpumpstätningen. Går den så är vatten i oljan ett faktum. Googla lite på Mercruiser 3,7 165 hp 4cyl så kan ni läsa lite

 

Avgaslimpan är den bytt och i så fall när. Om inte så kan det resultera i ett byte kostnad runt 7-9000 kr. Ska det göras massa service pga bristande underhåll så springer snart kostnaderna iväg. Och då pratar jag inte olja o filter.

 

Börjar en sådan här maskin att bråka första säsongen ni har båten så är det inget kul, funkar den några säsonger så är båten ett en skaplig affär, detta ska man vara medveten om.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...