Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Bjaerven

Undersökning: Hur många renar tankvattnet?

Rekommendera Poster

 

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

Stort tack på förhand för era svar och spekulationer!

1. Nej

2. -

3. Försöker byta kvarvarande vatten i tanken en gång i veckan.

4. Aldrig magsjuk

5. Ligger ofta ute 3-5 veckor i sträck.

Jag har aldrig tvättat inuti tanken i nuvarande båten som är inne på sitt sjätte år. Manluckan sitter lite för svårt till för att det ska bli av och man kommer inte åt hela innanmätet. Tanken är i rostfritt.

I början av säsongen kan det bli lite flagor i vattnet men dessa kommer förmodligen från kranarna för när jag gjort rent munstyckena i kranarna slutar det vara flagor i vattnet.

Försöker tanka enbart "kommunalt" vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

 

Kalle

Då har du inte tankat vatten vid en del franska kajer. ;-)

 

 

Jotack, vattnet innehåller inte bara mycket klor utan stora mängder kalk på vissa ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lite förvånande att så många fortfarande har klorerat vatten. Min kommun slutade med det för säkert 20 år sedan och då tas ändå vatten i från Vänern (vars vatten går bra att använda också)

 

 

 

Kommunalt vatten filtreras noga och är avdödat med klor, ozon och/eller UV-ljus. I Stockholm tillsätts kloramin för att förhindra tillväxt i ledningsnätet

 

Ringde till min kompis som varit tekniker på Sotenäs Kommuns vattenreningsverk i en himla massa år. (nu pensionär).

 

Han sa att man i dag använder betydligt mindre klor än på den tiden han jobbade på vattenverket och att det finns flera metoder idag som Mackey säger och ofta två metoder i kombination. Sen var det en hel del information som jag i ärlighetens namn inte begrep.

 

Att man tror kommunalt vatten är klorerat är väl en kvarleva från det förgångna. Även på det området pågår naturligtvis en utveckling som på alla andra område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starkt förenklat så har det varit vanligt tidigare att kommunala ytvattentäkter kloreras, men grundvattentäkter inte kloreras. Numera är UV/ozon/aktivt syre i kombination med mekanisk filtrering vanligare för alla typer av vattentäkter.

 

Man bör skilja på rening och konservering. Olika former av klorering bryts ner / förångas snabbt och har bara i bästa fall effekt fortfarande vid tappstället. Att fylla tanken med klorerat vatten är inte på något sätt ett hinder för bakterietillväxt.

 

Kolfilter är en ren komfortfråga, det tar inte bort skadliga mikroorganismer. Aktivt kol kan reducera förekomst av t.ex. vissa tungmetaller, pesticider och annat men är egentligen bara en smakförbättrare. Aktivt kol tappar sin verkan på 6 månader (granulat) eller max 12 månader (fasta block). Därefter helt verkningslösa.

 

1. Själv använder jag ofta konserveringsmedel som inaktiverar bakterier och förhindrar bakterietillväxt i upp till 6 månader. Främst för att förhindra att någonsin få problem i tank/ledningar.

2. Silverjoner, enklast men dyrast är flytande form (finns även tabletter och pulver). Silver är samma metod som de gamla Romarna använde...det var därför de slängde silvermynt i brunnarna. Finns flera märken. Totalt smakneutralt men kanske lite tveksamt att tillföra naturen (även om det handlar om kosmiskt små nivåer vid korrekt dosering).

3. Tömmer i princip aldrig (utom inför vintern), men tanken är liten så det blir bra omsättning. Dock kan det ibland bli stående flera veckor mellan användning.

4. Nej.

5. Upp till två veckor i sträck.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för syfte med undersökningen? Är det av ren nyfikenhet, eller är du i branschen på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för syfte med undersökningen? Är det av ren nyfikenhet, eller är du i branschen på något sätt?

 

Inte jag själv men jag har en vän som hemmalabbar inom brunnsrening och de effektiva metoder som undersöks borde enkelt kunna appliceras på båtlivet. Dessvärre är det självfallet dyrare än nuvarande lösningar som kommit upp i tråden men framtiden får utvisa vad som händer. Mer vågar jag inte säga då han kanske vill skapa något vinstdrivande med sina delinnovationer.

 

Sen är ju ämnet en klassisk "vattendelare" som jag tror att både jag MGs medlemmar kan tycka är kul att se hur andra förhåller sig till. Jag började fundera när jag för första gången hade tre kollegor som aldrig sovit över i en bobåt tidigare och var väldigt  skeptiska till att dricka vatten som stått i tanken i 14 dagar - något som jag aldrig ens funderat kring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt båt väldigt ofta och i de flesta fall inte haft en aning om skick på vattentank eller hur tidigare ägare hanterat vattenförvaring

Dricker alltid vattnet i tanken så länge det inte skulle smaka riktigt illa

Har aldrig blivit dålig eller känt av något sådant

Försöker hålla vattnet fräscht men då jag i regel ligger på boj och inte vatten på väg till stammisöarna så kan vattnet ibland bli stående några veckor i tanken

 

Samtidigt vet jag många vänner som aldrig dricker vattnet i tanken

 

Får tillägga att mina smaklökar enligt vänner troligen inte är de bästa :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som inte dricker vatten ur era tankar, hur ställer ni er till att använda/dricka vatten från en brunn? Det vattnet har sannolikt stått många månader i brunnen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som inte dricker vatten ur era tankar, hur ställer ni er till att använda/dricka vatten från en brunn? Det vattnet har sannolikt stått många månader i brunnen.

 

Mackey

 

Mycket bra inlägg :D

 

Vågar påstå att de flesta vattentankar i våra båtar är riktigt fräscha jämfört med brunnar och vattenreservoarer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ni som inte dricker vatten ur era tankar, hur ställer ni er till att använda/dricka vatten från en brunn? Det vattnet har sannolikt stått många månader i brunnen.

 

Mackey

 

Mycket bra inlägg :D

 

Vågar påstå att de flesta vattentankar i våra båtar är riktigt fräscha jämfört med brunnar och vattenreservoarer

 

 

Jag tror det kan vara jättevariation här. Finns nog flera brunnar med bra genomströmning och omsättning på vatten, andra som är stillastående och i värsta fall med läckage från åker- eller betesmark. De brunnar jag har erfarenhet av har väldigt kallt vatten vilket inte gynnar bakterietillväxt. Ett problem i min båttyp är att vattentanken i princip sitter i motorrummet, dessutom rätt högt placerad. Jag har ingen oro för att dricka vattnet, men temperaturen är allt annat än kall och säkert ibland väldigt gynnsam för just potentiell bakterietillväxt. Framförallt långkölade segelbåtar har väl ofta tanken i kölen, vilket måste vara mycket bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller brunnar så brukar man ju säga att det är viktigt att använda dem så att nytt, kallt vatten kommer in i brunnen. 

I båten handlar det om både var tanken är placerad och vad den är gjord av för material.

 

En äldre gentleman jag kände hade problem med att de helt enkelt förbrukade för lite vatten så det smakade inte gott. Han satte in en magnetventil för som styrdes av en veckotimer och som släppte ut vatten ett par gånger varje dygn. Vattenkvaliteten blev mycket bättre men även tillflödet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

 

Kalle

 

Stockholm har klor i vattnet.

"2) Under den kallare delen av året tillsätts desinfektionsmedel så att totalt aktiv klor i vattnet ut från vattenverket blir 0,2 mg/l. Under den varmare delen däremot blir totalt aktiv klor 0,3 mg/l."

 

Enlig rapporten här är klor in (Cl2) 0 mg/l medan CL2 ut 0,3 mg/l under varma årstiden:

http://www.stockholmvatten.se/globalassets/pdf1/rapporter/dricksvatten/dricksvattenkvalitet/kval-dekl-nor-2014-med-logga-2015-03-23.pdf

 

Ingenting som känns i smaken på vattnet, men känns tryggt att tanka med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

Kalle

 

Stockholm har klor i vattnet.

"2) Under den kallare delen av året tillsätts desinfektionsmedel så att totalt aktiv klor i vattnet ut från vattenverket blir 0,2 mg/l. Under den varmare delen däremot blir totalt aktiv klor 0,3 mg/l."

 

Enlig rapporten här är klor in (Cl2) 0 mg/l medan CL2 ut 0,3 mg/l under varma årstiden:

http://www.stockholmvatten.se/globalassets/pdf1/rapporter/dricksvatten/dricksvattenkvalitet/kval-dekl-nor-2014-med-logga-2015-03-23.pdf

 

Ingenting som känns i smaken på vattnet, men känns tryggt att tanka med.

Det är nog snarare en missuppfattning att kommunalt dricksvatten inte kloreras och det beror nog på att vi använder väldigt låga klorhalter i Sverige jämfört med i många andra länder.

 

På sidan http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Klorering-av-vatten/från branschföreningen Svenskt vatten - jag tror nästan alla kommunala vattenverk är med - kan man läsa

"I regel kloreras allt ytvatten, men bara hälften av grundvattnet."

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

Kalle

 

Stockholm har klor i vattnet.

"2) Under den kallare delen av året tillsätts desinfektionsmedel så att totalt aktiv klor i vattnet ut från vattenverket blir 0,2 mg/l. Under den varmare delen däremot blir totalt aktiv klor 0,3 mg/l."

 

Enlig rapporten här är klor in (Cl2) 0 mg/l medan CL2 ut 0,3 mg/l under varma årstiden:

http://www.stockholmvatten.se/globalassets/pdf1/rapporter/dricksvatten/dricksvattenkvalitet/kval-dekl-nor-2014-med-logga-2015-03-23.pdf

 

Ingenting som känns i smaken på vattnet, men känns tryggt att tanka med.

Det är nog snarare en missuppfattning att kommunalt dricksvatten inte kloreras och det beror nog på att vi använder väldigt låga klorhalter i Sverige jämfört med i många andra länder.

 

På sidan http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Klorering-av-vatten/från branschföreningen Svenskt vatten - jag tror nästan alla kommunala vattenverk är med - kan man läsa

"I regel kloreras allt ytvatten, men bara hälften av grundvattnet."

 

Mackey

 

 

Undrar faktiskt om den artikeln på svenskt vatten är helt up to date. Har nog hänt en del på senare år här. Men det kan ju kvetta.

 

Dock lurar man sig själv om man tror att klorering konserverar vattnet längre än högst några dagar. Det har inte särskilt mycket effekt kvar (om ens någon) när man fyller det i tanken i båten. De kommuner som har kassa/skitiga ledningsnät behöver klorera. Är nätet ok finns inte alls samma behov utan andra metoder kan vara bättre. Rening och konservering är olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant att rening och konservering kräver olika metoder.

 

Men artikeln stämmer - i alla fall om man litar på de som skrivit den. Har varit i kontakt med Stockholm vatten i andra ärenden och bland annat frågat om kloreringen av ren nyfikenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant att rening och konservering kräver olika metoder.

 

Men artikeln stämmer - i alla fall om man litar på de som skrivit den. Har varit i kontakt med Stockholm vatten i andra ärenden och bland annat frågat om kloreringen av ren nyfikenhet.

 

Det jag avsåg var påståendet att "i regel kloreras allt ytvatten". Jag har fått lära mig att man växlat metod i flera kommuner under senare år, men jag kan givetvis ha fel.

 

Att Stockholm klorerar ifrågasätter jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helt sant att rening och konservering kräver olika metoder.

 

Men artikeln stämmer - i alla fall om man litar på de som skrivit den. Har varit i kontakt med Stockholm vatten i andra ärenden och bland annat frågat om kloreringen av ren nyfikenhet.

 

Det jag avsåg var påståendet att "i regel kloreras allt ytvatten". Jag har fått lära mig att man växlat metod i flera kommuner under senare år, men jag kan givetvis ha fel.

 

Att Stockholm klorerar ifrågasätter jag inte.

 

 

My bad!

 

Ingen regel utan undantag men jag tror att man kastar sig med begreppet "klorering" när man avser något av klordioxid, hypoklorit, kloramine eller vanlig klorgas - då torde det vara en majoritet som använder något av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

No worries.

 

Så kan det vara. Men det finns på vissa håll en stark önskan att minska användning av biocider, och än har ju inte klorföreningar gått igenom den stora vattendelaren som ett godkännande mot EU's biociddirektiv innebär för produkttyp 5. Det är väl bl.a. därför UV har kommit mer i ropet som ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

Undrar faktiskt om den artikeln på svenskt vatten är helt up to date. Har nog hänt en del på senare år här. Men det kan ju kvetta.

 

Dock lurar man sig själv om man tror att klorering konserverar vattnet längre än högst några dagar. Det har inte särskilt mycket effekt kvar (om ens någon) när man fyller det i tanken i båten. De kommuner som har kassa/skitiga ledningsnät behöver klorera. Är nätet ok finns inte alls samma behov utan andra metoder kan vara bättre. Rening och konservering är olika saker.

Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala tillsätter klor, men kanske är det inte lika vanligt i mindre kommuner.

 

Vanligt vatten håller sig i ett halvår - precis som jag själv tidigare fått besked om - säger Truls Krogh, avdelingsdirektør ved Avdeling for vannhygiene ved Folkehelseinstituttet i Norge. http://forskning.no/mat-og-helse/2011/10/kan-vann-bli-darlig

 

Civilförsvarsförbundet säger samma sak.

 

Vill man vara extra säker eller om man fyller med obehandlat vatten är det bra att konservera vattnet på något vis.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Vanligt vatten håller sig i ett halvår

 

 

 

...Såvida den omgivande miljön är kliniskt ren då... Tanken med konservering av vatten i tex båtar, husbilar och annat är att den omgivande miljön (tank, ledningar osv) kan ha bakteriekulturer som man inaktiverar med konserveringsmedel så att det rena vattnet man fyller tanken med inte smittas utan håller sig   ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
 

...Såvida den omgivande miljön är kliniskt ren då... Tanken med konservering av vatten i tex båtar, husbilar och annat är att den omgivande miljön (tank, ledningar osv) kan ha bakteriekulturer som man inaktiverar med konserveringsmedel så att det rena vattnet man fyller tanken med inte smittas utan håller sig    ;)

Fel, fel, fel, fel, fel som Magnus och Brasse sa.  :(

 

Det behöver inte alls vara något kliniskt rent kärl för att vatten ska hålla sig länge, men det ska naturligtvis inte vara smutsigt.

Vad skulle få något att växa i ett rent vatten?

Hur ofta skrubbar man vattentorn?

Hur många har blivit sjuka av vatten från båttanken?

 

Det troligaste är att bristen på näring i tanken gör att ev. bakterier som kommer med vattnet dör.

 

Fyll på kommunalt vatten i tanken eller i en urdiskad dunk och det håller sig i sex månader, men drick inte om vattnet smakar direkt illa eller om det är grumligt.

 

Tillägg: Jag håller med om att om man har en smutsig vattentank med bakteriekulturer i så måste man nog konservera vattnet, men det är väl egentligen bättre att tvätta ur smutsen så att bakterierna inte får något att leva av.

 

Tillägg 2: Jag ska starta ett test som går ut på att jag ställer en flaska med kranvatten i fönstret. Varje månad tar jag en slurk direkt ur flaskan (mun mot flaska) så får vi se hur det går. Någon som hänger på?

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...Såvida den omgivande miljön är kliniskt ren då... Tanken med konservering av vatten i tex båtar, husbilar och annat är att den omgivande miljön (tank, ledningar osv) kan ha bakteriekulturer som man inaktiverar med konserveringsmedel så att det rena vattnet man fyller tanken med inte smittas utan håller sig    ;)

Fel, fel, fel, fel, fel som Magnus och Brasse sa.  :(

 

Det behöver inte alls vara något kliniskt rent kärl för att vatten ska hålla sig länge, men det ska naturligtvis inte vara smutsigt.

Vad skulle få något att växa i ett rent vatten?

Hur ofta skrubbar man vattentorn?

Hur många har blivit sjuka av vatten från båttanken?

 

Det troligaste är att bristen på näring i tanken gör att ev. bakterier som kommer med vattnet dör.

 

Fyll på kommunalt vatten i tanken eller i en urdiskad dunk och det håller sig i sex månader, men drick inte om vattnet smakar direkt illa eller om det är grumligt.

 

Mackey

 

 

He he... Jo visst är det så, inget växer i rent vatten. Men det var ju inte riktigt det jag påstod. Finns det en bakteriekultur i systemet eller finns risk att tillföra utifrån på något sätt så kan du smitta ditt rena vatten.

 

Men absolut - använder man syn, lukt- och smaksinnen i sammanhanget av din egen båttank som du fyller från rimligt kontrollerade tappställen är det nog i princip aldrig någon fara.

 

Lite OT men ändå på temat - För några år sedan skulle jag ta vatten i gästhamnen i Motala. Slangen låg och ringlade i utslagsbrunnen för kem-toaletter. Nu tror jag väl inte att det nödvändigtvis hade behövt innebära någon fara att använda slangen, men det kändes motbjudande. Så jag avstod den tappningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar, det verkar som vi egentligen är ganska överens tycker jag.

 

Vi undviker att fylla vatten invid sugtömningsanläggningar och vi spolar alltid av durken - där påfyllningen sitter - och slangänden innan vi fyller på vatten.

 

Om vi fyller obehandlat vatten på någon ö använder vi Aqua Clean. Det blir inte så ofta man behöver fylla obehandlat vatten eftersom vi endast använder tankvatten för att dricka och kanske för matlagning/diskning om vi någon gång ligger i gästhamn eller naturhamn med många båtar omkring oss. 110 liter räcker rätt länge då.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...