Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjaerven

Undersökning: Hur många renar tankvattnet?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag skulle vilja göra en väldigt enkel marknadsundersökning här och höra efter hur många det är av oss med tank i båten som använder sig av någon form utav filter (UV/Kol) rengöringstillsatser (droppar/tabletter) - antingen kontinuerligt vid varje tankning eller mer sällan för exvis en årlig rengöring?

 

Frågorna lyder helt enkelt:

 

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

Stort tack på förhand för era svar och spekulationer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej. Men gör rent den med klorin då och då.

2. -

3. Tömmer mellan varje tur, aldrig längre än en vecka.

4. Nej. Men jag använder också vattnet för att koka saker (ris, potatis, kaffe etc) och dricker flaskvatten (och öl...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget filter, inga tillsatser

Gör rent tanken vart annat år

Inga problem med dåligt vatten efter en månad, har hela tiden viss omsättning på vattnet.

Fyller alltid med kommunalt kranvatten är ju en viss klorering i det vattnet.

Inga problem att dricka vattnet, dock har vi med oss dricksvatten i petflaskor som står i kylen, alltid kallt dricksvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Peter och Gelis!

 

Gör ett tillägg:

 

5. Hur lång är er snittresa i runda tal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga filter eller tillsatser.

Fyller på typ varannan vecka. Vårt kommunala vatten är inte klorerat.
Rengör tanken med några års mellanrum.
Dricker enbart flaskvatten, det är kallt och praktiskt förpackat. 
 
Har planer på en ozonrening av vattnet i tanken.

post-80529-0-87621700-1438007674.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga filter eller tillsatser.

Aldrig gjort den tanken.

Vattnet står som regel inte längre än 2 veckor.

Har aldrig blivit magsjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rengör tanken invändigt med disktrasa och diskmedel inför varje säsong. Brukar fylla på en gång under säsongen. I övrigt dricker jag utan betänkligheter, ett och annat grums i form av avlagringar från den gamla slangen får jag med på köpet. Aldrig märkt av dålig smak eller blivit sjuk. Men slangen ska jag nog byta ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hejsan,

 

Jag skulle vilja göra en väldigt enkel marknadsundersökning här och höra efter hur många det är av oss med tank i båten som använder sig av någon form utav filter (UV/Kol) rengöringstillsatser (droppar/tabletter) - antingen kontinuerligt vid varje tankning eller mer sällan för exvis en årlig rengöring?

 

Frågorna lyder helt enkelt:

 

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

Stort tack på förhand för era svar och spekulationer!

 

1 Nej

2

3 Tömmer på hösten fyller vid behov

4 Aldrig, dricker av vattnet varje dag

5 Bor i båten 100-150 dagar om året

 

 

Kalle

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver aldrig under de senaste 36 åren rengort tanken.

Tömmer innan kylan kommer.

Spolar ur tanken på våren med kommunalkloreratvatten.

Om ölen är slut, dricks vattnet direkt, om jag skulle bli törstig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej

3. Tömmer på hösten och ibland annars för att få omsättning eftersom gummisäcken ger en svag smak.

4. Aldrig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Nej

2. -

3. Aldrig, även om jag lämnar båten 2 månader så dricker jag vattnet. Vad skulle jag skölja tanken med - vatten?? Jag tror inte heller på årlig rengöring, jag misstänker att vattnet inte bryr sig om att vi har roterat ett varv runt solen ;)  

4. Aldrig

5. Startade från Sverige för några år sedan, befinner mig vid franska kusten.

 

I vissa hamnar har vattnet varit väl klorerat, annars har det smakat gott. Eftersom det är varmt dricker vi mycket vatten. Aldrig funderat på hur vatten skulle kunna bli dåligt.

Redigerad av Ulf.Ason

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer tanken efter varje tur. Ute max 2 veckor i stöten. Dricker av vattnet dagligen. Aldrig blivit sjuk av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skall lägga till att vår klubb har egen brunn utan rening, och även om vattnet är kanonkvalitet så följer lite alger och annat med och vattnet blir lite äckligt efter ett tag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hejsan,

 

Jag skulle vilja göra en väldigt enkel marknadsundersökning här och höra efter hur många det är av oss med tank i båten som använder sig av någon form utav filter (UV/Kol) rengöringstillsatser (droppar/tabletter) - antingen kontinuerligt vid varje tankning eller mer sällan för exvis en årlig rengöring?

 

Frågorna lyder helt enkelt:

 

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

Stort tack på förhand för era svar och spekulationer!

Inget filter

Inga tillsatser

Tvättar ur tankarna vid upptagning

Vädrar dem öppna under vinteruppehållet

Alltid gott vatten

Har aldrig blivit sjuk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

 

1. Har ett kolfilter på den ledningen som går till pentryt.Bytte det i våras. Innan dess var det nog 2010 som det byttes senast. (enligt anvisning skall det bytas varje år)

 

2. Det sitter ett sådant här. 

http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/vattenrening-filter/vattenfilter/vattenfilter-aquasource

 

3. Brukar pumpa ur det vattnet som stått i tanken över vintern när jag gör färdig båten för att sticka ut för några dagar på våren/ början av sommaren och fyller tanken med kommunens klorerade vatten. Eftersom vi har tryckvatten går det åt fruktansvärt mycket vatten (jämfört när man hade fotpump) Dessutom har vissa i besättningen ingen disciplin att spara på vatten, så det går nog åt några tankar över en sommar.

 

4.Nej aldrig

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. På våren tillsätter vi riktig tankrengöring. Under säsongen tillsätter vi tabletter om vi inte använder båten en tid. 

2. Brukar använda BioTab under säsongen. Olika medel på våren.  

3. Eftersom Aquadorens tank rymmer futtiga 60 liter så räcker detta bara i 2-3 dagar om vi bor i båten. Vattnet byts sålunda i praktiken fortlöpande. 

4. Aldrig magsjuk, men svårt äcklad av att öppna tanken på våren i tidigare båtar och funnit en rejäl mögelmocka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej

 

 

2. N/a

3. Tömmer tanken på hösten. Blaskar ur den på våren med lite ättikssprit och vatten. Under säsongen fyller jag bara på när det börjar ta slut. Ibland kan vattnet stå en vecka i tanken.

4. Nej aldrig. Hela familjen dricker av vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 det sitter ett filter vid vattenpumpen, har ej gjort rent det än. Vi dricker ej av vattnet. Borstar tänder, diskar, kokar mat o kaffe...typ. Kör dricksvatten påmdunk o PET flaskor som jag fyller på marinan.

2 slängde för första gången i 30 tabletter förra veckan (för 300L vatten), kommer ej ihåg fabrikatet just nu.

3 brukar fylla på när det tar slut, typ veckovis.

4 -

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är verkligen mycket bra information. Tack till alla er som svarat. Intressant att några av er använder tabletterna och filter, även om andelen är liten.

 

Fortsätt gärna fylla på med fler svar här! Lägg, precis som ni gjort, gärna till en beskrivning av de eventuella produkter ni använder.

 

Trevlig regnvecka så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?Nej

 

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

 

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?tömmer i slutet på säsongen fyller på hela säsongen

 

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank? Nej dricker ej vattnet utan att koka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 nej

2

3 tömmer så mycket det går vid upptagningen på hösten. Vattnet kan stå i flera veckor. Fyller på, kanske, vid nästa tur. 100l rostfritt. Aldrig rengjord. Båt från -94.

4 dricker tankvattnet och aldrig någon som blivit sjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?
Inget filter mer än ett rent mekaniskt genomskinligt med galler precis innan färskvattenpumpen.
Ingen tillsats i vattnet. Fylls enbart på med vatten från land där de finns kommunalt vatten med normal klorering. Inte enskilda brunnar.

2. Om ja, vilken typ föredrar du?
-

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?
Töms till vintern.  Har aldrig rengjort eller kört med klorin etc. Vill inte ha en massa kemikalier.

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?
Nej.

Men är också försiktig/paranoid och använder det bara till matlagning där upphettning ingår samt tandbortsningen. Inte direkt att dricka eller saft eller dyligt. Dricker bara flaskvatten.  Vill inte riskera att förstöra semestern med magsjuka.

5. Hur lång är er snittresa i runda tal?
Någon vecka i skärgården.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

 

Använder Bio tabs vid varje tankning

 

Tömmer tanken via bottenplugg varje höstupptagning.

Alla i familjen dricker vattnet, ingen har någonsin blivit magsjuk.

 

Tanken är 100 l rostfri, utan manlucka. Inför andra säsongen tog jag ut den ur båten, sköljde ur, fyllde med citronsyra o vatten o sköljde igen. Genom slanganslutningen kunde jag se att tanken var fräsch redan innan rengöring. Endast smuliga kalkavlagringar kom ut vid sköljning. Dessa filtreras till vardags av nätfilter före pumpen. Vi tankar ibland eget brunnsvatten, ibland kommunalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min slutsats, som bekräftar min misstanke.

 

Ingen har blivit magsjuk, inte ens dom som dricker vatten som inte är köpt på flaska!

 

Filter, kemikalier och dylikt tillför inget, utan gör mest nytta på försäljarnas bankkonto.

 

Köpa vatten på flaska, som i vissa fall är importerat från sydeuropa, kommenterar jag inte.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tank är upplastad, känns inget bra att dricka det vattnet även om det inte ar någon direkt bismak. Dessutom gillat jag att dricka vatten och även om vi har ett mycket bra kommunalt vatten så blir flaskvattnet godare. Köper en platta ibland och ställer ner i båten och några i kylen. Lätt att hålla reda på hur mycket man har. Det är helt enkelt praktiskt. 

 

Lite förvånande att så många fortfarande har klorerat vatten. Min kommun slutade med det för säkert 20 år sedan och då tas ändå vatten i från Vänern (vars vatten går bra att använda också)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag skulle vilja göra en väldigt enkel marknadsundersökning här och höra efter hur många det är av oss med tank i båten som använder sig av någon form utav filter (UV/Kol) rengöringstillsatser (droppar/tabletter) - antingen kontinuerligt vid varje tankning eller mer sällan för exvis en årlig rengöring?

 

Frågorna lyder helt enkelt:

 

1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

2. Om ja, vilken typ föredrar du?

3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

 

Stort tack på förhand för era svar och spekulationer!

 

 

  1. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?

    Använder inte filter, men tillsätter vattenrenare när vi fyller ickekommunalt vatten och kanske första fyllningen för säsongen.

     

  2. Om ja, vilken typ föredrar du?

    Vet inte, har mest använt flytande Aqua Clean.

     

  3. Hur ofta byter/tömmer du tanken i din båt?

    Aldrig annat än till hösten. Under april till oktober fylls vatten bara på.

    Vi har gjort rent tanken en gång på fem år, men vi använder mest kommunalt vatten.

     

  4. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

    Nej, absolut inte och ingen annan ombord har heller blivit magsjuka.

    Kommunalt vatten filtreras noga och är avdödat med klor, ozon och/eller UV-ljus. I Stockholm tillsätts kloramin för att förhindra tillväxt i ledningsnätet. Man kan förvara vattnet mycket länge utan att något växer till sig. Inofficiell information är att man kan lagra vattnet i sex månader, men det är inget man går ut och lovar. Lukt och smakfritt vatten utan grumligheter är nästan alltid ok att dricka.

     

  5. Hur lång är er snittresa i runda tal?

    Allt från några dagar till en månad, men vi tömmer som sagt aldrig tanken.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

 

Kalle

Då har du inte tankat vatten vid en del franska kajer. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

 

Kalle

Efter att ha varit inne på några kommuners hemsidor har jag fått uppfattningen att klorering förekommer på de flesta ställen. En del har det i beredskap och en del klorering direkt. Skillnaden mot förr är väl att ren klorgas inte används utan oftast klordioxid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att det är en missuppfattning att kommunalt vatten är klorerat.

 

 

Kalle

Efter att ha varit inne på några kommuners hemsidor har jag fått uppfattningen att klorering förekommer på de flesta ställen. En del har det i beredskap och en del klorering direkt. Skillnaden mot förr är väl att ren klorgas inte används utan oftast klordioxid.

 

 

Som Mackey säger så förekommer olika klorvarianter i vattnet. Bäst och dyrast vid vattenverket är klordioxiden och bäst med avseende på längden av de alltmer utbyggda ledningsnäten är kloraminet som förhindrar tillväxt på vägen.

 

Att tanka kloraminerat vatten torde vara speciellt safe för oss som har vatten stående och inte göra några aktiva totalutbyten under sommaren.

 

Fortsätter med att tacka för svaren och hoppas på ytterligare svar! Intressant att såpass många gör aktiva val gällande att tanka vatten från ö-brunnen kontra det kommunala vattnet ni eventuellt har till klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...