Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jonas-a

Hänga upp fotogenlampa i salongen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vad använder ni för lina/snöre/tråd när ni vill hänga upp fotogenlampor i båten? Ståltråd är ju svårt att få undan på samma sätt som en tunn lina men jag tänker givetvis på brandrisker...Finns det någon lina som garanterat inte brinner/smälter...

 

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flätad stålvajer är nästan lika flexibel som ett snöre, men brinner garanterat inte.

Bör finnas att köpa per meter i välsorterade byggvaruhus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså en krok i taket o kättingen/kedjan i lyktan

Tar man ned lyktan tar man ned kättingen/kedjan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässingskätting till fäste i taket. En plåt i taket rakt ovanför som tar det mesta av den röken som vill svärta ner.

 

Nu har jag inte monterat min fotogenlyckta sen jag klädde taket. Hade tidigare tre kättingar som spred och gjorde att lyckan inte gungade helt fritt, Gummicord de sista cm mot infästningarna mot taket.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade ditt innertak vid senaste inspektionen Tommy och det såg prydligt ut må jag säga. Synd bara att det droppade vatten emellan. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Noterade ditt innertak vid senaste inspektionen Tommy och det såg prydligt ut må jag säga. Synd bara att det droppade vatten emellan. ;-)

 

Fast jag fick ett tips på en enkel och genial lösning på det stora grundproblemet av en okänd man som besökte mig i båten för några veckor sen - detta trotts att jag inte bjöd på kaffe, men väl en osannolik röra ombord.  ;)

 

När han besökte mig i Stenungsund i förrgår hade han garderat sig med medhavt  gott fikabröd och dessutom mjölk - vilket man får tacka för. Här ute finns ett talesätt om man tackar nån för nåt;" Tacka i Bohusläningen" (den lokala morgontidningen för Bohuslän och Dalsland) Det kanske duger lika gott med Maringuiden - som ju har landsomfattande spridning (om inte världsofattande)

 

Sen får jag ta ner innertaket och se till att det blir tät i alla anslutningar till de slangar som det var meningen att regnvatten skulle rinna i. I teorin är ju såna lösningar snygga, men i praktiken är de ju värdelösa. 

 

Nu när jag är hemma i Kungshamn igen skall jag jaga reda på "aluminiumvinkeljärn" och montera dem på angivet sätt, med bra med tätningsmedel under. Lite tätningslister i framkant på min "solcelssprayhood" så att det hela blir "kobbertätt". Sen får vi hoppas på en fortsatt regnig sommar så att jag får testat om det hela håller tät.  :ph34r:

 

När taket är tät får jag hänga upp min fotogenlykta över bordet.

 

När jag tänker efter har lyktan ett litet tak en bit över lyktglaset. Fast det hade sotat "lite gran" på det gamla innertaket ändå. Man kanske skulle göra en lite större, konstnärligt utformad,  "rosett" i handknacka mässingsplåt att sätta i taket ovanför.  :rolleyes: Dvs - om man nu hade haft handlag och konstnärlig blick.  :wacko:

 

Lampan är inte helt olik denna.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/fotogenlyktor/fotogenlyktor-fotogenlyktor/fotogenlykta-clipper

 

Min lampa hängde faktiskt i en mässingskjedja rakt upp, men den svängde så fruktansvärt mycket att jag stagade upp den med tre klena mässingskjedjor, som i infästningen mot taket var dämpade med en bit gummicord. Det hela blev betydligt bättre när man gick i sjögången och när det lutade. 

 

Finns det nåt bra sätt att få fotogenlyktor att absolut inte sota!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skruva ne veken o använda lampolja gjord på parafin i stället för fotogen ger mindre so. Men då får du finna dig i lite mörkare o ingen god fotogen os. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att undvika sotande fotogenlyckta är väl att inte tända den, men då kommer det andra olägenheter istället.

 

 

he he Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att undvika sotande fotogenlyckta är väl att inte tända den, men då kommer det andra olägenheter istället.

 

 

he he Kalle

 

Fast har man hängt dit fotogenlampan för att förhöja mysfaktorn så spelar det kanske inte så stor roll om den brinner eller inte.

 

Även om man kör med lampolja och är försiktig med veken, tycker jag ändå att det blir lite svart i taket ändå.

 

I en gammal L32;a jag hade fanns det 7 eller 8 fotogenlampor, inklusive den jag har haft monterad i min nuvarande båt. De allra flesta av dem lampetter, som skruvades ner en efter en, för att de satt i vägen för annat, eller att man stötte emot dem varje gång man gick förbi. Till slut fanns det bara två lampetter kvar som satt väldigt skyddat.

 

Det är naturligtvis väldig skillnad om man är en liten skit på 159 och väger 49 kg eller fullvuxen - som jag - på 192 med en trivselvikt långt över 100.  :o

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, tack för svar! Det finns storpyssel och småpyssel och det här tillhör väl ändå kategori småpyssel, men ack så viktigt för trivseln att små detaljer fungerar (och helst inte sätter eld på båten så det blir megapyssel i slutändan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...