Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas-a

rullfocken trilskas med en nybörjare

Rekommendera Poster

Hej ni lärde!

 

Var ute i förrgår med sonen. Sol, lagom vind, en son som säger : Pappa jag tror jag skulle kunna bli kär i den här båten (en Amigo 27:a). Allt frid och fröjd således...Men ingen himmel utan moln. Vid inrullning av focken stramade den emot mer än den brukar. Samma sak hände vid utrullning. Då hade själva trumman(?) dvs rullen med reglerlinan rullat med, snott runt,  och jag fick gå fram på däck och med händerna vrida den rätt för att linan skulle löpa i rätt riktning akterut. Det gick trögt men jag behövde inte använda våld.

 

Jag har en falledare uppe på masten men vet inte i skrivande stund om vinkeln på fallet är den rätta. Så hjälp mig gärna med tips på vad jag bör göra, eller kolla upp? Det är en furlexrulle och en kryssfock vi talar om. Modell äldre.

 

Hälsningar Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ni lärde!

 

Var ute i förrgår med sonen. Sol, lagom vind, en son som säger : Pappa jag tror jag skulle kunna bli kär i den här båten (en Amigo 27:a). Allt frid och fröjd således...Men ingen himmel utan moln. Vid inrullning av focken stramade den emot mer än den brukar. Samma sak hände vid utrullning. Då hade själva trumman(?) dvs rullen med reglerlinan rullat med, snott runt,  och jag fick gå fram på däck och med händerna vrida den rätt för att linan skulle löpa i rätt riktning akterut. Det gick trögt men jag behövde inte använda våld.

 

Jag har en falledare uppe på masten men vet inte i skrivande stund om vinkeln på fallet är den rätta. Så hjälp mig gärna med tips på vad jag bör göra, eller kolla upp? Det är en furlexrulle och en kryssfock vi talar om. Modell äldre.

 

Hälsningar Jonas

Utan att ha svaret på din fråga vill jag ändå tipsa dig om gå in här och läsa på, det kanske är något som behöver smörjas, lagas, eller så är det ett handhavandefel.

http://www.seldenmast.com/se/technical_info.html

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp på förstagsspänningen då du rullar segel. Dvs. Backstag och häckstag ska vara lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag kör profurl och den är känslig för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Men vad kan det mer bero på än att tex häckstaget är för löst ansatt? För det begriper jag att en för löst spänd förstagsprofil skulle kunna försvåra. (Läste någonstans att det blir som att försöka rulla upp en rullgardin med böjd rulle!) Har någon varit med om samma sak och hur löste ni det? Det är ju inget kul att behöva springa fram på fördäck när man nu ändå har en rulle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att falla av nästan till halvind kan också vara värt att prova vid in och utrullning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Amigo23 och Furlex 100S och har märkt att inriktningen av manöverlinan enligt skissen nedan är förvånansvärt känslig. Blir alltså rejält mycket trögare med bara litet felinriktning så kolla gärna upp detta på din äldre men snarlika rulle. (Den rullen har väl en inbyggd decimeterlång arm som leder manöverlinan mot det förligaste brytblocket om jag inte minns fel?)

Tänker att seglets eventuellt insydda UV-skydd i gunden avgör rullriktningen och i förlängningen också vilken sida manöverlinan till sittbrunnen helst bör sättas.

Exempel: Moturs inrullning sett uppifrån ifall UV-skyddet sitter på seglets SB/högersida för att skyddet skall bli solexponerat efter inrullning. (Välj i så fall också att hissa i SB/höger likränna ifall profilen har två, blir då aningens mindre skarp "knick" på seglet invid det styva förliket. Detta med knickens skarphet nog även påverka hur mycket kraft som krävs för inrullningens allra första varv?)
Högra delen i skissen nedan visar just mitt exempel med moturs inrullning och man anar också varför manöverlinan till sittbrunnen helst bör dras längs BB/vänstra-relingen.


Angående fallets uppsträckning gäller väl ungefär - vid själva segelhissningen - att först spänna akterstaget max och därefter hissa hårt men utan winsch-hjälp?
Orsaken är förmodligen att själva segelliket inte får ta upp för stor andel av den extra sträckkraften då häckstaget anspänns, det mesta skall förstaget ta upp. Finns väl heller ingen anledning att spänna fallet stenhårt, profilen förhindrar ju ändå effektivt varje fladder i förliket vid kryss? 
För om segelliket anspänns hårt utsätts rullens lager för hög snedbelastning och det kan nog bli trögt att rulla in?

Vet inte om anspänd häckstagsträckare hjälper eller stjälper vid inrullning, har förmodligen genom åren gjort bägge delar utan att märka nån skillnad?
post-86835-0-60199200-1438089508_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipsen så långt! Ska prova mig fram vid nästa tillfälle. Det ser precis ut som du Thomas beskrev, en liten arm med en ögla som ska leda manöverlinan mot första ledblocket. Linan är dragen på BB sida via fem ledblock till sittbrunn. Är dock osäker på om det verkligen fanns två likrännor på profilen? Minns inte att jag tvekade kring detta. 

 

Har haft som vana att rulla in focken på slör men ska prova halvvind också. Trial and error som vanligt...

 

Förstår jag det rätt att jag bör sträcka häckstaget så att förstagsprofilen spänns? Det gör jag visserligen när jag lämnar hamn ändå men bör jag göra det ytterligare?

 

Som sagt fint med hjälpen här! / Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...