Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jmwa

Mirall 26 - någon som har?

Rekommendera Poster

Hej

Efter lyckliga år med en Fjord Queen har vi i sommar köpt en bättre begagnad Mirall 26. En fantastiskt rymlig, trevlig och faktiskt pigg båt! Mirall/Riwall-klubben här på Maringuiden verkar ligga på sparlåga, senaste medlemsinlägg var för många år sedan. Nu söker jag kontakt med er som har en Mirall eller Riwall 26. Jag är nyfiken på det mesta - historia, modellvarianter, prektiska lösningar mm. Svara gärna här i tråden eller inboxa!

Hälsningar

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en riwall 26 med fly o är jättenöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är från 1977 och har rätt klumpigt hopsnickrad inredning. Men motorn är en ytterst fräsch vp 4.3 gxi med duoprop från 2007. Tycker att båten är ganska fantastisk med sina fina utrymmen och stadiga stil. Första problemet blev ett läckage från bensintanken. Det visade sig att det rakt under sugledningen uppstått ett centimeterstort hål i aluminiumtankens botten, pga galvanisk korrosion. I väntan på ny tank i rostfritt har jag pulat in en fast mindre plasttank så att säsongen inte ska ta slut redan nu...

Båten är pigg och snabb men möjligen lite baktung. Måste ha drevet fullt intrimmat mesta tiden. Känns detta fenomen igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna i en gammal båttidning, BFA 12-74, kanske har du redan sett den?

post-94090-0-81284500-1438005416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna i en gammal båttidning, BFA 12-74, kanske har du redan sett den?

Tack för den! Har inte sett den bilden, men den bekräftar ju mitt intryck av att inredningen är hembyggd. Tänker snygga till detta efterhand. Tänk om man hittade en överbliven sån där inredningssats i mahogny som nämns i texten...Nä, det blir nog till att fixa själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen - jag söker andra medlemmar med Mirall eller Riwall 26! Nu är det vår och fixardags, och drömmen vore att få titta på något eller några andra exemplar, för att få inpiration och kolla på olika lösningar. Hör av er, ni som har en. Extra plus om det är i stockholmstrakten!

Hälsningar

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-07-26 vid 00:50 skrev jmwa:

Hej

Efter lyckliga år med en Fjord Queen har vi i sommar köpt en bättre begagnad Mirall 26. En fantastiskt rymlig, trevlig och faktiskt pigg båt! Mirall/Riwall-klubben här på Maringuiden verkar ligga på sparlåga, senaste medlemsinlägg var för många år sedan. Nu söker jag kontakt med er som har en Mirall eller Riwall 26. Jag är nyfiken på det mesta - historia, modellvarianter, prektiska lösningar mm. Svara gärna här i tråden eller inboxa!

Hälsningar

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har en Riwall 26. Finns det ingen möjlighet att sparka igång klubben igen. Borde gå att få tag på admin 

20200615_180304.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Riwalle26

Roligt med kontakt! Om inte annat kan vi ju tills vidare hålla kontakt i den här tråden. Var i Sverige håller du hus? Själv bor jag i Stockholm. Bifogar bild på min Mirall. 

Glad Påsk!

Mattias

20190816_141458.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kul att höra från dej. Jag har min vinterplats i Bråviken där jag bor i samhället Krokek 2,5 mil norr om Norrköping. På sommaren ligger den på Vikbolandet nära Arkösund. Köpte båten förra året då den legat 4 år på land. Det finns en del att göra med den men jag satte dit solcell och nytt kylskåp ganska omgående. I år ska jag försöka fixa lite med elen vilket kommer kräva hjälp.

 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skickat dig ett meddelande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått upp ögonen lite för denna båt, speciellt modellen med flybridge. 😊

 

Är soffgruppen inne tillräcklig för 2 sovande vuxna?

Kan man sitta 4st vid bord på akterdäcket eller är det för litet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har en Riwall som jag förmodligen kommer att sälja. Det funkar att sova 2 i soffan då man fäller bordet. Blir inte rymligt men funkar om man känner varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Riwalle26:

Hej. Har en Riwall som jag förmodligen kommer att sälja. Det funkar att sova 2 i soffan då man fäller bordet. Blir inte rymligt men funkar om man känner varandra.

Ok, berätta gärna mer om din båt 😊 Du kan skicka PM om du vill med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej hur man skickar pm.

Mejla mig på dersan69@gmail.com så kan jag skicka bilder och text

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Riwalle26:

Vet ej hur man skickar pm.

Mejla mig på dersan69@gmail.com så kan jag skicka bilder och text

 

Ok, har mailat dig 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...