Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tessin

Hydralstyrning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt en Flipper 570 med hydralstyrning Nordedlex. När jag kör drar båten åt styrbord, jag får hela tiden justera genom att svänga mot babord. Jag märker också att jag kan vrida ratten mot babord utan att motorn följer med som den ska. Verkar således som styrningen inte riktigt fungerar, hydrauliken ger liksom efter.

 

Vet någon vad detta beror på? Hur kan jag felsöka? Kan jag åtgärda felet själv eller krävs proffs?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten drar åt höger så går det att trimma bort med trimfenan på motorn, beror troligtvis inte på styrningen. Hur trimfenan justeras beror på vilken motor du har. Dock så ska den vridas åt samm håll båten drar. Man får vrida lite itaget tills det känns ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack! kollade precis fenan och ska justera den lite. Lite konstigt är att den redan är lite justerad men jag ska prova lite till.

 

Har och sett att styrningen var lite löst fäst i motorn, vilket gav ett ganska stort spelutrymm för motorn att röra sig. Har dragit år nu, hoppas det ska hjälpa oxå.

 

Bortsett från juesteringen på motorn - vad skulle kunna göra att båten drar så tydligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får hålla på och vrida ratten åt ena hållet hela tiden. (Vrida alltså, inte bara hålla emot.) Så läcker antingen rattpumpen eller cylindern internt. Då får man antingen ta isär och byta alla tätningar eller köpa en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat alla slangar, pump och cylinder. Inget yttre läckage. Men det kan alltså vara läckage inne i prylarna? Är det värt att plocka isär, eller ska man köpa nytt?

 

Kan det vara brist på olja eller luft i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som påverkar är Snedlastad båt, sidvind utan trimplan, snedmonterad motor, propellertyp etc etc.

 

Drar båten snett när det är plattvatten så hjälper det i regel att justera fenan.

 

Om du har läckage i systemet så brukar det märkas att ratten "slirar".

 

Luft/ brist på olja i systemet kan också ge konstiga fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag kolla om det är för lite olja eller luft i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna locket på rattpumpen och titta ner. Det ska stå olja typ 10mm under öppningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dvs om systemet är balanserat. Om inte så måste man först vrida ratten hela vägen åt det hållet där kolvstången är inne i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Ska kolla nivån på oljan och se hur det ser ut.

 

Återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...