Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gladius

Bränsleförbrukning för utombordare på segelbåt

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Funderar en del över hur mycket min utombordare på min Albin Viggen kan tänkas dra per timme respektive sjömil,

Har googlat en del och kollat i detta forum men trots några sarkastiska kommentaren om att detta ämne är väl utrett och diskuterat så hittar jag inga uppgifter som gör mig sådär särskilt mycket klokare.

Lyckligtvis finns det Tekniska tips till Viggen båtarna och där finns väl beskrivet om olika motoralternativ med en mängd fakta om dragkraft, varvtal, fart mm och naturligtvis även bränsleförbrukning. Problemet för mig är att de fakta som redovisas i artikeln är ifrån 1976 och att min motor inte är med och att variationen mellan de motorer som redovisa skiljer sig mellan  0,28 l/M och 0,70 l/M, vilket är en avsevärd stor skillnad.

Jag anser att det är viktigt att känna till hur mycket bränsle min motor drar per M eller timme. Ur ett rent säkerhetsperspektiv är det viktigt att veta om jag har bränsle för att kunna ta mig till ett speciellt mål om vädret är emot mig.

Jag kan i och för sig anta att min motor drar 0,7 l/M och använda detta för att beräkna max distans och tid att gå för motor.

Ett av de självklara sätten att ta reda på detta är ju att ge sig ut på sjön och helt enkelt mäta bränsleförbrukningen, och det tänker jag göra, men vad har ni för erfarenheter runt bränsleförbrukning och utombordare?

Hur mycket skiljer sig förbrukningen mellan olika storlekar och hur mycket mindre bensin drar en fyrtaktare kontra en tvåtaktare?

Själv har jag en tvåtaktare, en 6 HK Suzuki med två cylindrar och kan göra ca 6 knop som max på min 24 fots Albin Viggen, men hur mycket bensin jag då förbrukar vet jag ikke.

 

En snart mycket klokare Gladius.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt är utombordsmotorer inte bra på segelbåtar. Dom är  avsedda för högre farter med planande båtar.Något bättre blir det om man har en propeller med lägre stigning. 

 

Om du kör en Vigg i sex knop med en sexhästare då går det åt massor me bensin. Nej, skaffa en propeller me låg stigning och kör på max trekvartsgas. Det kostar mindreän hälvten i bensin per distansminut jämfört med fullgas.

Skärgården räcker längre åxå!

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan räkna lite teoretiskt. En diesel drar ca 0,2kg/hkr/tim, det motsvarar 0,25 lter/hkr/tim. En fyrtakts bensinare drar 55% mer dvs 0,4 liter/hkr/tim. Tvåtaktaren använder bara 80% av bränslet, resten går ut med avgaserna. Då hamnar vi på ca 0,5 liter/hkr/tim vilket stämmer ganska bra med verkligheten. Så 6 hkr och 6 knop borde bli ca 0,5 liter/M

Är man elak så säger man att tvåtaktaren tar lika mycket soppa oavsett varvtal, inte helt sant men det ligger en del i det, tvåtaktaren ska gå på i stort sett fullvarv för att vara ekonomisk. Men en effektbehovet sjunker drastiskt vid minskad effekt för en deplacementbåt så det går att få ned förbrukningen en del. En fyrtaktare är en mer lämplig motor på en segelbåt.

Vad folk säger att deras motorer drar ska man ta med en stor nypa salt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars får du väl föra statistik över dina färder.

 

Notera i loggboken allt som kan va av värde för att kunna göra en analys av bränsleförbrukningen under olika förhållande.

 

Du har ju den enorma fördelen att du kan segla om du inte har bensin för att nå dit du vill.

 

Att ha ordning på din revutrustning, så att du kan minska segelyta om det piper i är väl nästan viktigare än att veta hur mycket bensin det går åt mot vinden under kraftig vind och lite sjö.

 

Under de förhållandena är ju att gå med aktersnurra det allra sämsta.

 

Fördelen med aktersnurra (jämfört med inombordsmotor) är att man strävar efter att segla så mycket man kan. Aktersnurra på en segelbåt är nån riktig skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare på en deplasementsbåt BÖR vara speciellt för detta. D.v.s. "high thrust".

Förr var det enklare då t.ex. Johnson / Evinrude o.a. hade 6 och 9 HK med reduktionsvexel och större propeller.

Nu är dessa ovanliga. Honda har en 20 HK Saildrive, och OMC en 15 HK; men ant. något stora för TS.

 

"Vanliga" snurror menad för lätta båtar ger dårligt grepp....ungefär som en gräddvisp. ;-)

 

High Trust snurror är tyvärr mycket dyrare en vanliga jullesnurror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det där med att byta propeller ska jag kolla upp, låter som en bra idé. Jag tycker också att "aktersnurra" på många sätt är sämre än en inombordsmotor på en segelbåt. Men att investera och montera in en inombordsmotor på en Albin Vigg är nog inget klokt alternativ. "Aktersnurran" har dock sina fördelar. Lättåtkomlig och lättservad och lätt och billig att byta ut. :-)

 

Många av mina bryggkompisar tillbringar tyvärr alltför mycket tid i sina motorrum istället för på sjön. Än är det packboxar, kablage, filter, generatorer, ventiler eller pluggar som läcker och som upptar deras tid istället för att njuta av sjön och allt detta arbete sker djupt nere i den smutsigaste delen av båten med mycket svordomar som hörs upp på bryggan. Utombordare har sina fördelar!

 

När jag byter upp mig till en större båt, vilket jag planerar att göra om några år, ja då ska jag skaffa en med bra inombordsmotor, eller rent av en el-inombordare.

 

Jag tar gärna emot tips på var man kan skaffa propeller till små utombordare.

 

Med vänlig hälsning Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med en lös plasttank i 20-25-litersklassen kan du mycket enkelt mäta förbrukningen genom att köra en bestämd sträcka (helst utan kraftiga strömmar eller vindar, och gärna i en stor triangel) som du mäter upp med GPS. Väg tanken med handhållen bagagevåg före och efter. Repetera tills du känner dig nöjd med resultatet. :)

 

För att slippa slösa bensin på ett test kan du göra samma sak varje gång du transporterar båten genom att använda utombordaren. En bagagevåg för ändamålet kostar runt en hundralapp, så den kan du ha i båten hela tiden. Eftersom vind och strömmar kan variera får du ta fram ett genomsnitt efter flera mätningar. Du bör också plotta förbrukning mot fart om du vill vara riktigt ordentlig, eftersom det är ett ickelinjärt samband mellan fart och effektbehov, särskilt när farten närmar sig "maximal" skrovfart.

 

Bensin (95) har nominellt en densitet på ca 0.74 kg per liter, dvs, för att konvertera vikten till volym behöver du dela viktskillnaden med 0.74. Låt säga att du mätte upp 18.35 kg före och 16.11 kg efter, så blir det 2.24 kg skillnad. Det motsvarar då ungefär 3.0 liter.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade på 90 talet en maxi 77 med en volvo penta 7,5(honda)4-takt och den drog ca 1,5 liter/tim vid lugna varv 5-5,5 knop det gör ca 0,3/sjömil

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag fick fram ca 0.3-0.4 L/nm med vår Seacat som har en 10 hk 4-takt Yamaha med high-thrust-propeller. Detta vid 5 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerade att åka ner till Göteborg för att inhandla drömbåten å sen ta trollhättekanal upp till Vänern. Båtägaren tyckte detta lät som en halvbra ide då hand utombordare vill ha ca 0.3 l/Distansminut.. Hjälp! Kanalen är väl 10 mil ungefär? Det spränger min båtluffarbudget fullständigt..:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerade att åka ner till Göteborg för att inhandla drömbåten å sen ta trollhättekanal upp till Vänern. Båtägaren tyckte detta lät som en halvbra ide då hand utombordare vill ha ca 0.3 l/Distansminut.. Hjälp! Kanalen är väl 10 mil ungefär? Det spränger min båtluffarbudget fullständigt.. :(

 

16 liter bensin låter väl överkomligt?

230 spänn, ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag planerade att åka ner till Göteborg för att inhandla drömbåten å sen ta trollhättekanal upp till Vänern. Båtägaren tyckte detta lät som en halvbra ide då hand utombordare vill ha ca 0.3 l/Distansminut.. Hjälp! Kanalen är väl 10 mil ungefär? Det spränger min båtluffarbudget fullständigt.. :(

 

16 liter bensin låter väl överkomligt?

230 spänn, ungefär.

 

Slussavgiften????? Går den direkt till kronofogden?

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag planerade att åka ner till Göteborg för att inhandla drömbåten å sen ta trollhättekanal upp till Vänern. Båtägaren tyckte detta lät som en halvbra ide då hand utombordare vill ha ca 0.3 l/Distansminut.. Hjälp! Kanalen är väl 10 mil ungefär? Det spränger min båtluffarbudget fullständigt.. :(

16 liter bensin låter väl överkomligt?

230 spänn, ungefär.

Slussavgiften????? Går den direkt till kronofogden?

Tidigare inlägg i tråden har pratat om en förbrukning på ca 0.3 l/M men motorn jag nämnde drar alltså lika mycket per distansminut dvs 160 liter istället för 16.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta in en inombordare i en gammal bårmt är dyrt.

Enklaste sätt att räkna förbrukning:

Tanka fullt.

Kör o notera sträckan

Tanka ⛽ fullt o notera hur mycket det går i.

Dividera förbrukning med distans i vips har du en uppgift om förbrukning per M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag planerade att åka ner till Göteborg för att inhandla drömbåten å sen ta trollhättekanal upp till Vänern. Båtägaren tyckte detta lät som en halvbra ide då hand utombordare vill ha ca 0.3 l/Distansminut.. Hjälp! Kanalen är väl 10 mil ungefär? Det spränger min båtluffarbudget fullständigt.. :(

16 liter bensin låter väl överkomligt?

230 spänn, ungefär.

Slussavgiften????? Går den direkt till kronofogden?

Tidigare inlägg i tråden har pratat om en förbrukning på ca 0.3 l/M men motorn jag nämnde drar alltså lika mycket per distansminut dvs 160 liter istället för 16.

 

M är distansMinut. 10 mil är drygt 50 M alltså skulle din motor dra runt 16 liter. 

 

Det är mycket beroende på varv och motstånd också. Kör man snällt och utan motvind drar motorn inte mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 160 liter kunde du ta vägen runt Sydsverige och via Göta kanal till Vänern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Har en kryss från vinter förvåning till min brygga ungefär 20 Nautiska mil med min Marieholm S 20  med Suzuki 2 takt 4Hp utombordaren på. Kan någon förklara hur mycket bensin kan ta motorn och hur långt kan det ta? 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på ungefär sex timmar och 12-15 liter bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...