Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
pseudonym

Höj/sänkbart bordsfäste

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det någon som har erfarenhet från höj och sänkbara piedestalbordsfästen? Har idag ett fastmonterat runt bord med klaffar. Vill göra bordet som en möjlig sovplats med hjälp av ett dylikt bordsfäste. Dessa är tredelade med en gasfjäder som assisterar upp/ner funktionen. Frågar för det kostar 3300:- och det känns som lite onödiga slantar om det inte funkar bra.post-95643-0-42579700-1437508167_thumb.jpgpost-95643-0-59653200-1437508207.jpg

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=49811

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bordsfäste som jag tror är höj och sänkbart. Det satt tidigare på det bordet som jag byggt om till slagbord i sittbrunnen och ligger på ett par olika ställen hemma. 

 

Hade du skrivit om det innan vi träffades för några dar sen kunde du fått det - om jag hittat underdelen. Överdelen vet jag att jag la i en låda med metalldelar som skall gå till tippen. Underdelan kan ju ha gått dit, men jag har inget minna av att jag slängt den.

 

Dessvärre är jag inte hemma. Ligger i Lysekil under tillfartsseglingen till mitt SemesterBohusRace.

 

En kappsegling där  det gäller att segla Bohusracet så långsamt det över huvud taget går. Siktar både på Spurtpriset vid Ljungskile (hur katten man nu skulle kunna få ett spurtpris i långsamhet) och totalseger.

 

Hoppas att ingen utmanar mig och seglar banan långsammare än jag. I värsta fall får jag dela upp sträckan på två år ;) 

 

Mellanlandar väl hemma i Kungshamn under nästa vecka.

 

Den mest omfattande egenskapen jag har är mitt minne. Det är väldigt bra - glömmer aldrig en oförrätt - dock alltid det jag borde komma ihåg. ;)

 

Du kan väl skicka mig ett mail med rubriken Bordsunderrede, så skall jag flagga det så det hamnar högst upp i min inkorg. 

 

Om jag skulle hitta alla delarna så kommer nästa problem - transporten. Den får naturligtvis inte kosta nåt. Du skall väl ha det till "Spargrisen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna slå vad med dig Tommy att jag skulle segla snabbare än dig i en Optimistjolle på "Bohusracet" ;-) nä, bordsfästet ska vara till snipan som ska döpas till "Snipp-Ann" förresten. Är det ett gångbart namn tror du eller är det för vulgärt? Ska kolla på såna där barstolar, brukar ju inte lägga märke till deras funktion när man sitter på en sån ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag använder en barstol i garaget istället för en hjälpande hand när man tex behöver kapa av något och vill ha stöd i biten man sågar av eller när något långt ska hållas rakt i någon ände.

 

Gamla halv fula barstolar brukar kosta under hundringen på secondhand just den modelen jak bifogade har perfekt platta att sätta vanlig båtstol på om man vill ha höj och svängbart.

 

Även vissa kontorstolar har bra lyftkolvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta med en tumstock så lyfthöjden räcker till. Ska ju kunna höja från sängläge och upp till bord så från 40-65 cm ungefär är önskvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny gasfjäder, slaglängd ca 250 mm och ca 6-8 kg kraft. Kostade ca 100 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...