Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ivan65

Engbo ankarspel släpper inte ut

Rekommendera Poster

Har ett Engbo ankarspel monterat innanför akterspgeln på en Scand 27 adriatic som inte droppar ankaret, det går att dra ut linan för hand men den faller inte ner av egen kraft, upp är inga problem och den slirar inget ens om ankaret sitter hårt, någon som vet vad det kan vara för fel?

Spelet är ett gammalt(båt från 89)

Tacksam för svar. Mvh Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att om linan är smutsig och torr räcker inte vikten från ankaret, som ligger i lätt lutning ut från badbryggan, för att det ska ramla ner. Blöt lina funkar perfekt, för mig.

Kan det vara samma för dig?

Engbo spelen ska ju mata iväg ett par decimeter lina när man trycker på ned. På min båt räcker det inte för att ankaret ska tippa i om linan är stel av smuts eller salt för då lättar linan bara från lintrumman. Ska försöka ändra vinkeln på ankaret efter upptagning i höst så det ligger mer nedåtriktat. Fram tills dess får jag putta till ankaret med foten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet som ChristerN, jag brukar göra så att jag släpper ut ankaret en bit en stund innan jag ska lägga till och inte dra upp det ända upp så att det får en brantare vinkel- då släpper det när jag verkligen vill- inte kul att komma in till landningsplatsen och upptäcka att ankaret inte åkt ut.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska ner till båten och testa idag, kanske skall ta med linan hem och tvätta av den säkert mycket salt och smuts på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ett 7,5 kg ankare nu, är det kanske för lätt? Vad har ni för vikt på era ankare?

Saken är att jag köpt båten nyligen och inte vet handhavandet riktigt, har 3 knappar på panelen,ut, in samt ett p läge med en enkelriktad markering på, för att släppa ut med fritt fall hur använder jag knapparna då?

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min panel finns det 3 knappar en för att släppa ut ankaret (frifall), en för att dra in  och en som drar in med reducerad hastighet (pulserande). Mitt spel är också ett äldre Engbo med en "vindrutetorkar-motor" som kopplar om mellan frifall och upp.

Har även jag 7,5 kg- tror inte det beror på detta.

 

 

//Roger

 

Redigerad av PCP-Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar, på väg ut till båten för att testa nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem på mitt maxi34 spel, det som gjorde störst skillnad var när jag justerade trycket på linföraren som pressar in linan i rullen. Sen är ju tvätt i såpvatten ju viktigt också.

post-101885-0-34728900-1437556598_thumb.jpg

post-101885-0-74131300-1437556559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svårt att justera trycket, spelet ligger lite trångt till i aktern under durkar, soffor mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag tror att jag drog isär den lite i ena ändan, svårt att säga hur mycket men jag tror jag tog bort ca en tredjedel av trycket, kände fjädringen på "armen" med ett finger och drog isär fjädern tills jag kände att trycket minskat lite på armen, testade att dra ut lina och kände att det gick lättare. Man får vara lite försiktig, tror att det påverkar negativt på hemtagning av linan om trycket är för lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man får vara försiktig i justerandet. Jag har haft det omvända problemet vilket gör att linan lätt slirar vid hemtagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere vid båten och blötte linan och linan löpte ut men väldigt långsamt så jag testade att töja fjädern ca 5 mm och vips så fungerade det, kanske en kombination av båda som gjorde det, tack för all hjälp, mvh Ivan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har plötsligt fått ett liknande problem med ett äldre Engbo 34-spel. När man trycker på släpp så lyser röda lampan som det ska men ankaret fälls  inte. Om man drar lite i ankartampen för hand så att trissan rör sig säg ett kvarts varv (inåt) så frigörs trissan och ankaret kan fällas. Nån som vet vad det kan bero på? Det är som om spelet inte lyckas frigöra spärren som håller ankaret i låst läge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bulten till linhjulen på Engbospelen dras åt "hårt" eller "lagom"? Kanske tom finns ett moment? Vi hade totalhaveri där bulten, brickan och ena hjulen spreds ut i stuvfacket. Inga problem att montera ihop och nu funkar det bra att dra in men det går väldigt trögt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen ett annat slags ankarspel, Lewmar HX1 numera.

Men har delvis samma erfarenhet att det fria fallet inte funkade så bra, jag gjorde den upptäckten att blöt lina inte betedde sig likadant som torr lina. Tvärtom vad @ChristerN erfor så strulade den blöta linan för mig, funkade när jag testade på land med torr lina, men strulade i skarpt läge vid ankarfällning, och då hade jag ändå flera meter kätting och tiokilosankare. Ännu mer struligt blev det vid upptagandet, då linan, i detta fallet en vanlig träslagen lina inte ville lämna linhjulet, kabularen, och gick med varvet runt med tvärstopp som följt. Då tröttnade jag och köpte 30 meter ankarkätting, som jag hade lovat mig själv att aldrig göra....

 

Men du kanske har blyad lina? Känner igen problemet från svågerns Tresfjordsnipa med Engbo.

Där bytte vi till tyngre ankare och så blev det några meter kätting så gick fällningen bättre, även om det strulade nån gång emellanåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyad 16mm lina och 10 kg Bruceankare. Men grejen är att även när jag står på badbryggan och drar ut lina för hand så går det väldigt trögt. 

 

Fungerar det med kätting på de Engbospel som egentligen är avsedda för 16mm lina? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Bammen:

Blyad 16mm lina och 10 kg Bruceankare. Men grejen är att även när jag står på badbryggan och drar ut lina för hand så går det väldigt trögt. 

 

Fungerar det med kätting på de Engbospel som egentligen är avsedda för 16mm lina? 

Nej, då beror det inte på linan. Jag vet inte riktigt hur ditt Engbo ser ut, men det förefaller ju som om den el-mekaniska fällningsfunktionen inte släpper ut ordentligt, jag gissar att spelet skall gå baklänges en liten stund samtidigt som spärren med ”vindrutetorkarmotorn” skall frikoppla...? Kan det vara elektriskt eller mekaniskt fel? Engboägarna får fortsätta att svara, diskutera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bammen:

Ska bulten till linhjulen på Engbospelen dras åt "hårt" eller "lagom"? Kanske tom finns ett moment? Vi hade totalhaveri där bulten, brickan och ena hjulen spreds ut i stuvfacket. Inga problem att montera ihop och nu funkar det bra att dra in men det går väldigt trögt ut.

Bulten ska dras åt lagom hårt så den sitter fast. Den har inget med utsläppet att göra. 

Micke

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev micke_102:

Bulten ska dras åt lagom hårt så den sitter fast. Den har inget med utsläppet att göra. 

Micke

Det sitter någon sorts bricka under bulten till linspännaren som ofta vänds fel och om man då drar den bara lite så kommer linspännaren (”läppen”/”tungan”) att trycka felaktigt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Det sitter någon sorts bricka under bulten till linspännaren som ofta vänds fel och om man då drar den bara lite så kommer linspännaren (”läppen”/”tungan”) att trycka felaktigt. 
 

Om jag förstår dej rätt så, nej, bulten håller enbart linhjulen på plats. Bild kommer då är är på båten nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev micke_102:

Om jag förstår dej rätt så, nej, bulten håller enbart linhjulen på plats. Bild kommer då är är på båten nu. 

Om du vänder brickorna fel och drar åt bulten så sitter ändå skivorna på plats. 

Resized_20200730_093221.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att undanröja alla tvivel; när jag har tryckt på nedåtpil/utsläpp någon sekund så ska linhjulet snurra lätt med handkraft "utåt"? Om jag testar att ta bort linan helt, trycka "utåt" och sedan vrida hjulet för hand och det då går tungt så är felet inne i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt och lätt... Hjulen ska vara frikopplat. Jag gjorde rent ankarlinan idag och helt lätt att dra ut linan är det inte och ska nog inte vara det för då kan ju all lina löpa ut vid ankring. 

Har inte den fjäderbelatade tungan som trycker in linan i hjulet fått en smäll när lite saker lossnade? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan den säkert ha fått.. Men utan att egentligen veta så tycker jag att den verkar sitta som den ska. Fjädern hade hoppat ur övre fästet men den var bara att häkta tillbaka igen. Men om jag testar att ta loss fjädern helt, då bör det blir lättare att släppa ut men risk att det slirar vid invinschning? Har jag förstått funktionen rätt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...