Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sagitario

Mercruiser 190hk eller 220hk till uttern S64

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att köpa en Uttern S64, ska jag välja 190 förgasare eller 220 insprutning, vad tycker ni?

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen jättestor skillnad i effektivitet i en båt men jag skulle nog ändå välja den lite modernare med högre effekt. I och för sig är väl förgasare lite mer lättmekat om det nu har någon betydelse för TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hela drivlinan, nyare v6 mpi finns även med duopropp vilket är att föredra. Mpi motorer går lite snålare men är mer svårmeckade när det strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar men förgasarmodellen blir billigare när det är dags för verkstaden att skruva. Eller enklare än strulande insprutning.

 

Dessutom enklare med förgasare då man vinterkonserverar och på förgasarmodellen kan hälla tvåtaktsolja rätt ned i förgasaren vilket INTE är ok med insprutare. Alltså konserveringsolja som hälls i strax före motorn stängs av och kommer smörja ventilstyrningar och cylinderlopp  under vintervilan. På insprutare får man skruva ur stiften och spruta in olja den vägen men då når man sällan ventilstyrningar.

 

Skulle du få problem med skit i soppan så är förgasarmodellen billigare att fixa. Oftast kan man fixa sådant själv men knappast en strulande insprutning.

 

Men givetvis mer effekt och enklare start med insprutade MPI modellerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har just sjösatt och provat min nyköpta S64 med 220 hk motor. Helt klart bra. Kom fån en Nimbus 230 R med 320 hk V8 och hade inga stora förväntningar. Men, som sagt, jag blev positivt överraskad. Hade inte inte provkört båten innan köp uitan gick på magkänsla. Sjösatte idag och tog en tur för 10 minuter sean. Ca 4600 varav och knappa 40 knop är helt ok tycker jag. Vet inte hur det hade varit med en 190 hk men jag tycker 220 hk känns helt rätt för båten. Jag är förvisso ingen mekare så jag har ingen uppfattning om hur den deen är, jag bara kör, tar upp den på hösten och lämnar in på service. För mig som 60-årig gubbe känns den perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall satsa på insprut. Även om det är mer komplicerat, så krånglar det mer sällan. Det är som på en bil, det är väldigt sällan det är fel på motorelektronik. Förgasare brukar småkrångla en del, men gå att köra trots detta. Kanske man har dålig tomgång, eller så är den svårstartad men den fungerar. Insprutaren är lite mer av eller på.

 

Tror dock du blir nöjd oavsett, kunnandet och erfarenheten kring dessa motorer är enorm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...