Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
seglarfreaken

Styrbordsregeln Stena Line ?!

Rekommendera Poster

Gäller den eller inte i det här läget? Eftersom Stena Lines färja blev påkörd på babordsidan  så borde rimligtvis tankfartyget har kommit från styrbord. Är det störst går först eller är det styrbordsregeln som gäller?

Lite väl kaxigt av Stenas Lines ledning att på en gång gå ut i pressen och säga att det inte har gjort något fel.

Storhetsvansinne?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur tänkte du nu? Tankern har väl kommit snett akterifrån babords sida och varit upphinnande enligt de bilder man kan se på skadorna, dels på Stenafärjan men även på tankerns bog där styrbordssidan är den skadade.

Båda fartygen har kommit utifrån och girade vid Trubaduren babord men tankern hade nog högre fart vid gir och dundrade in i färjan.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ber om ursäkt och inser nu verkligen att mina påståenden är helt felaktiga.

Självklart borde det vara upphinnande som väjer dvs tankersen. Hade det varit en riktig styrbordsituation så borde rimligtvis färjan haft sin skada på styrbordsidan om de hade brutit mot styrbordsregeln.Så det lutar nog att det var skit bakom skaftet på tankersens kommandobrygga trots allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har uppfattat det så att tankern kom från Göteborgs hamn och Stena Jutlantica var på väg in mot Göteborgs hamn. De möts alltså BB mot BB,när tankern av oförklarlig anledning girade in i Stena Jutlanticas BB-sida

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21139293.ab

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Eftersom Stena Lines färja blev påkörd på babordsidan  så borde rimligtvis tankfartyget har kommit från styrbord."

Eh, om man blir rammad i BB-sidan så kommer det andra fartyget nog oftast från just BB.

Jutlandica var på väg mot Göteborg, Ternvind kom från Göteborg. Precis vid kollisionen verkar Ternvind girat kraftigt BB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fattar det som om Ternvind girade babord........inn i sidan på Jutlandica som inte ändrade kurs.

Möjligen någon "smartass" trodde "port to port" inte var röd till röd.....?  ;-)..................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser AIS-spåren ut stena1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken fungerar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sista sekund skulle dock även Stena ha agerat för att undvika olycka. Enligt grafiken verkar de ha hållit åtmistone sin kurs (ev även fart) ... för länge, alternativt brustit i uppsikt. Jag var dock inte där, så detta är rena spekulationer baserat på en AIS-bild.

 

COLREG nr 8 borde applicera.

 

Även 7, 6 och 5 kan tänkas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sista sekund skulle dock även Stena ha agerat för att undvika olycka. Enligt grafiken verkar de ha hållit åtmistone sin kurs (ev även fart) ... för länge, alternativt brustit i uppsikt. Jag var dock inte där, så detta är rena spekulationer baserat på en AIS-bild.

 

COLREG nr 8 borde applicera.

 

Även 7, 6 och 5 kan tänkas.

 

Hur tänker du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer man nog inte åberopa COLREG i rätten utan "1972 års internationella sjövägsregler till förhindrande av kollisioner till sjöss" som är införlivad i svensk lag.

 

Som det ser ut har Stena Jutlandica gått på sin rutt när ett mötande fartyg helt plötsligt girar 110° och kör in i sidan på Stena Jutlandica. Det är nog inte många som nu skulle vilja vara i den filippinske styrmanens kläder på Ternvind. Att gira MOT ett mötande fartyg är väl ungefär så förbjudet det kan bli

 

Regel 5 – Utkik. Det finns inget som tyder på att Stena Jutlandica brustit här.
Regel 6 – Säker fart. Stena Jutlandica går här flera gånger per dag med samma fart. Vädret är bra och sikten god.
Regel 7 – Risk för kollision. Man går i en led, har ett möte med en motgångare längre fram. Rimligt passageavstånd.
Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision. Stena Jutlandica gör 00:18:16 en BB-gir på 33°. Det kan nog anses vara en "godkänd" åtgärd för att undvika en närsituation.

 

AIS-plot:

Ternvind:

Tid Fart Kurs
00:16:24, 8.8, 186 
00:17:24, 6.5, 149 
00:18:24, 4.0,  79
 
Stena Jutlandica:
Tid Fart Kurs
00:15:16, 19.6, 69
00:16:16, 19.6, 60
00:17:16, 15.5, 69
00:18:16, 10.1, 36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis innan en olycka sker har båda fartygen skyldigheter att göra allt som är möjligt att undvika en olycka. Innan sådan situation (närsituation) uppstår har det ena fartyget väjningsskyldigheter och det andra skyldighet att hålla kurs och fart. Man kan säga att "situationen" byter karaktär på slutet strax före olyckan.

 

Jag menar alltså:

Varje åtgärd för att undvika kollission skall vidtagas

Varje fartyg skall utnyttja alla tillgängliga medel för att avgöra om risk för olycka föreligger

Varje fartyg skall framföras med säker fart, d v s anpassad så att kollission kan undvikas

Varje fartyg skall ständigt hålla noggrann utkik

 

Med andra ord: Även om det förefaller att det andra fartyget har gjort fel, så kan det mkt väl vara så att även Stena gjort fel, exempelvis genom att inte väja, att inte haft koll på radar e t c, att ha kört för fort eller att inte haft utkik.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Stena Jutlandica väjer hårt BB strax innan kollisionen helt enligt regelboken. Vad skulle de kunna gjort annorlunda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även regel 17 kan studeras (om nu fartygen kunde se varandra):

 

Regel 17 – Fartyg som skall hålla kurs och fart

a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, skall det andra hålla

sin kurs och fart

2) Det senare fartyget får emellertid vidta åtgärd för att enbart genom

egen manöver undvika kollision, så snart det står klart för detta, att det

fartyg som är skyldigt att hålla undan ej vidtar erforderliga åtgärder enligt

dessa regler.

b. Finner det fartyg som skall hålla kurs och fart, att det, av vad orsak som helst,

kommit så nära det andra fartyget, att kollision ej kan undvikas enbart

genom åtgärd av det fartyg som är skyldigt att hålla undan, skall det

förstnämnda fartyget vidta sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå

kollision.

c. Maskindrivet fartyg, som i överensstämmelse med a. mom. 2) vidtar åtgärder

vid möte på skärande kurser för att undvika kollision med ett annat

maskindrivet fartyg, skall om förhållandena så medger ej ändra kurs åt

babord för ett fartyg som befinner sig på dess egen babords sida.

d. Denna regel fritar ej det fartyg, som skall hålla undan, från denna sin skyldighet.

 

b. Ett icke väjningsskyldigt fartyg skall i sista stund vidta alla åtgärder för att förhindra eller i vart

fall minska verkningarna av en kollision, när det väjningsskyldiga fartyget av någon orsak ej har

vidtagit undanmanöver. Det är viktigt att en sådan åtgärd ej vidtas för sent men inte heller för

tidigt, speciellt om det väjningsskyldiga fartyget är betydlig mindre än det fartyg som har rätt till

väg.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat situationen som att det är det andra fartyget (inte Stena) som kör in i Stena på Stenas babord sida. Men detta baseras enbart på hörsägen härifrån.

 

Sen är det väl just babord man inte skall väja ... ???

 

"

Undanmanöver enligt a. mom 2) av ett maskindrivet fartyg för ett fartyg om babord, som är väjningsskyldigt,

får inte ske med babordsgir om andra manövrar kan utföras.

"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Stena Jutlandica väjer hårt BB strax innan kollisionen helt enligt regelboken. Vad skulle de kunna gjort annorlunda?

 

Jag antar att det är Stena som kommer utifrån och går nordost, samt att fraktfartyget kommer inifrån och går sydväst. Stena är den "blåa" och fraktfartyget ä'r den "röda".

 

Om man kikar på AIS-bilden och animeringen ser det (i alla fall för mig) ut som att Stena bibehåller sin kurs genom hela sekvensen, och först efter kollissionen ändrar kurs babord, men det verkar vara den led som man ändå skall gå för att komma in i hamn.

 

Däremot är det det andra fartyget som kraftigt girar babord strax före kollissionen.

 

Åtminstone tolkar jag den givna informationen så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikten var god, eftersom det var mörkt så är det också ganska enkelt att bedöma andra fartygs kurs.

"skall om förhållandena så medger ej ändra kurs åt babord för ett fartyg som befinner sig på dess egen babords sida."

Stena Jutlandica verkar ha gjort en riktig bedömning. Stopp och back i maskin tar för lång tid. Gira SB hade bara inneburit att Ternvind kört in längre akterut på Stena Jutlandica. Att gira BB är det mest logiska i detta läge. Obs att ett passagerarfartyg inte kan gira hur hårt som helst annat än i låg fart. Troligen finns det en roderbegränsare och troligen har man dragit av farten för att kunna gira hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är hela förloppet, bara att sätta igång och plotta ;) Animeringen är förenklad.

Ternvind verkar nästan ha gjort en "Crazy Ivan"

 

[Tid i UTC], [Latitud], [Longitud], [Fart över grund i knop], [Kurs över grund]

Stena Jutlandica:
00:10:16, 57.5937, 11.6028, 19.4, 70
00:11:16, 57.5954, 11.6110, 19.3, 72
00:12:16, 57.5969, 11.6203, 19.3, 70
00:13:16, 57.5986, 11.6299, 19.4, 72
00:14:16, 57.6007, 11.6397, 19.7, 71
00:15:16, 57.6022, 11.6493, 19.6, 69
00:16:16, 57.6047, 11.6581, 19.6, 60
00:17:16, 57.6066, 11.6674, 15.5, 69
00:18:16, 57.6086, 11.6722, 10.1, 36
00:19:16, 57.6114, 11.6734,  8.6, 18
00:20:16, 57.6138, 11.6755, 12.4, 12
00:21:16, 57.6181, 11.6765, 16.1, 11
00:22:16, 57.6226, 11.6787, 17.7, 20
 
Ternvind:
00:10:24, 57.6212, 11.6713, 8.0, 198 
00:11:24, 57.6193, 11.6698, 7.5, 209 
00:12:24, 57.6175, 11.6677, 7.4, 210 
00:13:24, 57.6156, 11.6661, 7.5, 201
00:14:24, 57.6132, 11.6644, 8.3, 199
00:15:24, 57.6112, 11.6633, 9.0, 191 
00:16:24, 57.6087, 11.6624, 8.8, 186 
00:17:24, 57.6065, 11.6640, 6.5, 149 
00:18:24, 57.6066, 11.6664, 4.0,  79 
00:19:24, 57.6069, 11.6681, 3.2,  68 
00:20:24, 57.6072, 11.6696, 3.3,  66 
00:21:24, 57.6071, 11.6724, 2.6, 113 
00:22:24, 57.6067, 11.6739, 1.5, 176 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du plottat? Om ja, framkommer det ngt i plottningen som inte framkommer i AIS-bilden opch animeringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man också anta att en styrbordsgir skulle kunnat få Jutlandica in på grundare vatten med risk för grundstötning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm.. Ternvind verkar enligt tidigare GP-artiklar* ha haft 12000 kubikmeter bensin ombord.
Sjövägsreglerna i all ära men detta kunde väl ha blivit en jätteexplosion ifall istället Stena ränt in i sidan på Ternvind? Blev som tur är bara plåtskador.

Försvarar alltså ingen part men om det skulle visa sig att Ternvinds skeppare i sista stund inför (upplevd) oundviklig kollision helt enkelt medvetet siktat på Stenas sida så verkar detta rimligt i mina ögon med tanke på konsekvenser? Att Ternvind har skador i sitt relativt okänsliga förskepp och Stena i sidan verkar klart bättre än tvärtom? Bara en sidofundering.
*) OBS länkens intressanta videoreportage hos VTS-göteborg. 
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför man animeringen med AIS-bliden ovan ser man att animeringen nog är förenklad, dessutom kolliderar de aldrig enligt animeringen?

På AIS bilden kan man får intrycket att Ternvind med vett och vilja försökt ramma Juttan.

 

Spekulation:

Ternvind hade precis lämnat av lotsen, styrmanen har inte uppmärksammat Jutlandica. Troligen är han själv på bryggan.

På Jutlandica måste man undrat vad fan Ternvind sysslar med. Tänk er själva: Man går i en farled och helt plötsligt girar en mötande båt rätt emot. Det är inte mycket tid att fundera på. Med en BB-gir kanske man hinner undan och om inte annat så blir smäll mildare. Om SB är det grundare vatten men det finns inte tid att kolla sjökorten. ARPA-radarn lär ha skrikit som en stucken gris. Det är en passagerarfärja med uppåt 1000 passagerare. Någonstans vid efter Trubaduren brukar skepparen komma upp på bryggan, kanske inte styrmanen var ensam. 

Ternvind var lastad med bensin och diesel, det kunde blivit en sjuhelsikes smäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...