Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bohlinp

Mercury 700 1978 problem. ny i gamet :)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej. har en selco med 70hk mercury från 1978 som startar och går fint på tomgång men så fort man slänger i växel så orkar den knappt framåt och sen dör den. likadant i backen. ska även säga att den är nyservad 2013 och inte körd med sen dess förrens nu.

 

någon som har någon aning vad som spökar? har erfarenhet i att skruva men inte mycket med båtmotorer.

 

tacksam för svar

Redigerad av bohlinp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

x

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

.. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en snart 40 år gammal motor ?,är ju mycke som kan krångla,förgasare full o skit mm,ett under den går om den inte är rengjord i bränsle systemet mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men fungerar bra på tomgång och så ju. går även att varva upp med den lille spaken på gasreglaget men när man lägger i växel så orkar den inte. 

 

så ska man börja med att riva av förgasare mm och rengöra? har ju inte varit igång sedan senaste service 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du kör på gammal bensin och undrar om det kan vara orsaken. Svar JA

 

Ta bort soppa slangen från motorn den går ju på tomgång så kör slut på soppan i förgasarna.

 

Töm tank , slang, blåsa på gammal soppa. Byt blåsan om den är gammal, den kan jävlas och ge dina symtom

 

Fyll på med ny soppa och testa, 2% oljeinblandning ska det vara inte mer.

 

Om du bytt blåsa och soppa men den beter sig likadant då är det dags att ge sig på förgasarna.

 

Nu vet jag inte vad det sitter för förgasare på din årsmodell. Men det brukar finnas en lågvarvsnål att skruva på.

På äldre murclor så sitter nålarna upp till höger när du tittar på förgasarna från båten. prova med att öppna ett 1/4 varv. Kom ihåg utgångsläget så du inte skruvar bort dig.

 

Vanligt fel att man snålar upp motorn med lågvarvsnålarna vilket också ger ditt fenomen.

 

Börja där innan du skruvar bort förgasarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du kör på gammal bensin och undrar om det kan vara orsaken. Svar JA

 

Ta bort soppa slangen från motorn den går ju på tomgång så kör slut på soppan i förgasarna.

 

Töm tank , slang, blåsa på gammal soppa. Byt blåsan om den är gammal, den kan jävlas och ge dina symtom

 

Fyll på med ny soppa och testa, 2% oljeinblandning ska det vara inte mer.

 

Om du bytt blåsa och soppa men den beter sig likadant då är det dags att ge sig på förgasarna.

 

Nu vet jag inte vad det sitter för förgasare på din årsmodell. Men det brukar finnas en lågvarvsnål att skruva på.

På äldre murclor så sitter nålarna upp till höger när du tittar på förgasarna från båten. prova med att öppna ett 1/4 varv. Kom ihåg utgångsläget så du inte skruvar bort dig.

 

Vanligt fel att man snålar upp motorn med lågvarvsnålarna vilket också ger ditt fenomen.

 

Börja där innan du skruvar bort förgasarna.

tack så mycket för ditt svar Gelis

 

gjorde som du sa imorse med bensinen och asade ner båten till sjön igen. nu gick det betydligt bättre. kunde iaf köra iväg sakta sen när man gav mer gas dog den igen men som sagt kunde köra sakta iaf. körde så ett tag och provade att gas mer och mer. den hostade och fräste och till slut så drog den på och varvade ut :). körde en bra runda och stannade jag för att passa på att fiska när jag ändå var ute. när jag startade var den likadan igen men kom till slut. är fortfarande lite opålitlig så nu är det väl dags att riva förgasarna och ge dom en ordentlig tvätt tänkte jag. eller man ska prova med nålen som du skrev innan jag river dom? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en likadan tror jag 3 cyl . den hade skurit på en cylinder . Uppförde sig precis som du beskriver ta ett komptest

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad det sitter för förgasare.

Den här

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=61761&ivar=images/MERMAR/61761/15.png&inbr=454&bnbr=9&bdesc=CARBURETOR+ASSEMBLY

 

Eller troligare den här

 

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=13725&ivar=images/COMMON/15158.png&inbr=298&bnbr=8&bdesc=CARBURETOR

 

Vilket fall som helst så är det skruven 21 på den ena och 25 på den andra. Öppna skruvarna på bägge förgasarna ca 1/4 dels varv för att se om det blir bättre. Håll ordning på var du började. blir det inte bättre så går du tillbaka till där du startade och och därifrån skruvar in 1/4 varv istället och testa igen.

det troligaste är att nålarna ska skruvas ut.

 

Gör detta innan du river förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Innan du skruvar förgasarna i delar så dränera dem så det inte ligger ett lager med vatten i botten.

 

Är alla tänkbara luftläck borta?  Har du gammal trycktank kan även röret ner i tanken läcka i gängningen.

 

Nyservad och nya stift och kanske fel ev förlitet avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad det sitter för förgasare.

Den här

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=61761&ivar=images/MERMAR/61761/15.png&inbr=454&bnbr=9&bdesc=CARBURETOR+ASSEMBLY

 

Eller troligare den här

 

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=13725&ivar=images/COMMON/15158.png&inbr=298&bnbr=8&bdesc=CARBURETOR

 

Vilket fall som helst så är det skruven 21 på den ena och 25 på den andra. Öppna skruvarna på bägge förgasarna ca 1/4 dels varv för att se om det blir bättre. Håll ordning på var du började. blir det inte bättre så går du tillbaka till där du startade och och därifrån skruvar in 1/4 varv istället och testa igen.

det troligaste är att nålarna ska skruvas ut.

 

Gör detta innan du river förgasarna

ok ska prova det så fort jag får tid. är förgasaren på andra bilden jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du skruvar förgasarna i delar så dränera dem så det inte ligger ett lager med vatten i botten.

 

Är alla tänkbara luftläck borta?  Har du gammal trycktank kan även röret ner i tanken läcka i gängningen.

 

Nyservad och nya stift och kanske fel ev förlitet avstånd.

sitter en fast tank i båten men lånade en kompis nyare tank och provade igår. samma fenomen. rensade även det lilla metallfiltret på motorn. var dock inte jättemycket skit. "ska vara nyservad" av förra ägaren. verkar så för stiften såg helt nya ut och knappt åtspända. vad menar du med för litet avstånd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en likadan tror jag 3 cyl . den hade skurit på en cylinder . Uppförde sig precis som du beskriver ta ett komptest

verkar skumt om det kan va det. ännu mer tråkigt :(

men ska göra så i vilket fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Innan du skruvar förgasarna i delar så dränera dem så det inte ligger ett lager med vatten i botten.

 

Är alla tänkbara luftläck borta?  Har du gammal trycktank kan även röret ner i tanken läcka i gängningen.

 

Nyservad och nya stift och kanske fel ev förlitet avstånd.

sitter en fast tank i båten men lånade en kompis nyare tank och provade igår. samma fenomen. rensade även det lilla metallfiltret på motorn. var dock inte jättemycket skit. "ska vara nyservad" av förra ägaren. verkar så för stiften såg helt nya ut och knappt åtspända. vad menar du med för litet avstånd?

 

fel avstånd: förlitet för liten gnista för stort för svag gnista men detta är om det är stift med elektrod så du kan ändra gappet.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade en likadan tror jag 3 cyl . den hade skurit på en cylinder . Uppförde sig precis som du beskriver ta ett komptest

verkar skumt om det kan va det. ännu mer tråkigt :(

men ska göra så i vilket fall.

Tråkigt ja

Ta ett komp test . Jag hade en reserv motor så jag bytte kolv sen gick den som ett spjut .tydligen ett vanligt problem sa mekanikern osak e tydligen membranen som pumpar fram bensinen så den går rör snålt å då nyper den. Jag tror det va på cyl längst ner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Innan du skruvar förgasarna i delar så dränera dem så det inte ligger ett lager med vatten i botten.

 

Är alla tänkbara luftläck borta?  Har du gammal trycktank kan även röret ner i tanken läcka i gängningen.

 

Nyservad och nya stift och kanske fel ev förlitet avstånd.

sitter en fast tank i båten men lånade en kompis nyare tank och provade igår. samma fenomen. rensade även det lilla metallfiltret på motorn. var dock inte jättemycket skit. "ska vara nyservad" av förra ägaren. verkar så för stiften såg helt nya ut och knappt åtspända. vad menar du med för litet avstånd?

 

fel avstånd: förlitet för liten gnista för stort för svag gnista men detta är om det är stift med elektrod så du kan ändra gappet.   

 

ok tänkte det var det du menade. går inte ändra på dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hade en likadan tror jag 3 cyl . den hade skurit på en cylinder . Uppförde sig precis som du beskriver ta ett komptest

verkar skumt om det kan va det. ännu mer tråkigt :(

men ska göra så i vilket fall.

Tråkigt ja

Ta ett komp test . Jag hade en reserv motor så jag bytte kolv sen gick den som ett spjut .tydligen ett vanligt problem sa mekanikern osak e tydligen membranen som pumpar fram bensinen så den går rör snålt å då nyper den. Jag tror det va på cyl längst ner

 

afan där ser man. ska kika på det. tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är vad det sitter för förgasare.

Den här

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=61761&ivar=images/MERMAR/61761/15.png&inbr=454&bnbr=9&bdesc=CARBURETOR+ASSEMBLY

 

Eller troligare den här

 

http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=13725&ivar=images/COMMON/15158.png&inbr=298&bnbr=8&bdesc=CARBURETOR

 

Vilket fall som helst så är det skruven 21 på den ena och 25 på den andra. Öppna skruvarna på bägge förgasarna ca 1/4 dels varv för att se om det blir bättre. Håll ordning på var du började. blir det inte bättre så går du tillbaka till där du startade och och därifrån skruvar in 1/4 varv istället och testa igen.

det troligaste är att nålarna ska skruvas ut.

 

Gör detta innan du river förgasarna

ok ska prova det så fort jag får tid. är förgasaren på andra bilden jag har.

 

var inte någon av förgasarna du visade såg jag sen. den skruven jag skulle skruva på satt om man plockade bort luckan till "luftburken". men iaf provade att skruva som du sa och nu satan så varvar den till direkt :) 1/4 varv. ska ta ner den till sjön nu och se om den beter sig så också efter lite motstånd där. men verkar som du har stenkoll på läget iaf. uppskattar din hjälp jättemycket då jag aldrig skruvat med dessa motorer för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske får öka lite till på skruvarna om den tvekar med belastning.

 

Ska man göra justeringen rätt så ska det göras med belastning. Är lite tidsödande men brukar bli bra i slutändan. Har skrivit om proceduren tidigare i några trådar här på forat. Lite förenklat igen.

 

Förtöj båten säkert vid bryggan, lägg i framväxel och låt den gå på tomgång under belastning. den ska kunna gå utan att stanna i flera minuter.

 

Om den stannar, så justera tomgång kontra lågvarvsnålar så du får en stabil tomgång på runt 900 rpm obelastad och runt 700 rpm belastad. Den får inte visa några tendenser att stanna när du lägger i växeln. Om den gör det så har du troligtvis snålat på lågvarvsnålarna.

 

Påpekar dock att det är viktigt att veta hur man skruvar så man kan gå tillbaka om det inte blir bra, dvs inte skruva bort sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske får öka lite till på skruvarna om den tvekar med belastning.

 

Ska man göra justeringen rätt så ska det göras med belastning. Är lite tidsödande men brukar bli bra i slutändan. Har skrivit om proceduren tidigare i några trådar här på forat. Lite förenklat igen.

 

Förtöj båten säkert vid bryggan, lägg i framväxel och låt den gå på tomgång under belastning. den ska kunna gå utan att stanna i flera minuter.

 

Om den stannar, så justera tomgång kontra lågvarvsnålar så du får en stabil tomgång på runt 900 rpm obelastad och runt 700 rpm belastad. Den får inte visa några tendenser att stanna när du lägger i växeln. Om den gör det så har du troligtvis snålat på lågvarvsnålarna.

 

Påpekar dock att det är viktigt att veta hur man skruvar så man kan gå tillbaka om det inte blir bra, dvs inte skruva bort sig.

precis hemkommen. gick mycket bättre idag! är dock lite seg när man kört sakta ett tag och ger den. precis som den har fått in för mycket soppa eller nåt. du bor inte i skåne och sugen på att ställa in den ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe bor inte i skåne, men nu har du ju fått den att funka så ska du få till det 100% så är det bara att fin trimma förgasarna som jag skrev ovan. Detta fixar du enkelt själv, håll bara ordning på hur du skruvar, anteckna gärna efter varje justering.

 

Justera, i med växel låt gå några minuter, ur med växel, i med växel igen upprepa så du är säker att motorn går bra. Om den inte låter stabil, gasa ur motorn några gånger, justera, i och ur med växel enl föregående.

 

För att detta ska bli bra så är förutsättningen att du har en varvräknare. Troligtvis behöver du justera tomgången också.

På gamla murclor brukar tomgångsjusteringen sitta på armen som gaswiren är fäst vid. Brukar stå ingjutet i motorblocket idle adj. Kan vara flera skruvar bla till tändning. så se till att skruva på den rätta.

 

Sedan ska man vara på det klara med att dessa gamla 2-taktare inte gillar att köras på låga varv länge, dom drar på sig soppa/olja i vevhuset som ventileras dålig på låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe bor inte i skåne, men nu har du ju fått den att funka så ska du få till det 100% så är det bara att fin trimma förgasarna som jag skrev ovan. Detta fixar du enkelt själv, håll bara ordning på hur du skruvar, anteckna gärna efter varje justering.

 

Justera, i med växel låt gå några minuter, ur med växel, i med växel igen upprepa så du är säker att motorn går bra. Om den inte låter stabil, gasa ur motorn några gånger, justera, i och ur med växel enl föregående.

 

För att detta ska bli bra så är förutsättningen att du har en varvräknare. Troligtvis behöver du justera tomgången också.

På gamla murclor brukar tomgångsjusteringen sitta på armen som gaswiren är fäst vid. Brukar stå ingjutet i motorblocket idle adj. Kan vara flera skruvar bla till tändning. så se till att skruva på den rätta.

 

Sedan ska man vara på det klara med att dessa gamla 2-taktare inte gillar att köras på låga varv länge, dom drar på sig soppa/olja i vevhuset som ventileras dålig på låga varv.

ok :) som sagt är första båten jag ger mig på men har blivit rätt mycket klokare redan av din hjälp. mycket pedagogiskt skrivit :) men som sagt varvräknare! sitter en varvräknare i båten men vart ska man koppla kabeln till givaren. någon pratade om på gasreglaget längst fram? ser ut som någon kontakt där.

 

nä sant har ju räknat med lite strul så klart på så gammal motor men detta var som sagt första båten, mest för att se om det var ett intresse som kommer hålla. har dock redan fastnat känns det som. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förresten fungerar det att ha den på land med motorn i en stor balja med vatten eller måste ha den i sjön? (kanske en idiotfråga men)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara vattenytan är ovanför vattenintaget i riggen så fungerar det. Enklare med trädgårdsslang och spolmuff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte om du ska belasta motorn, propellern kommer att trycka ur vattnet ur tunnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

känner mig jättedum nu men blev sämre igen. kollade stiften och fattas gnista på cylinder 2. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vilket skit, Kolla först alla anslutningar så du inte har oxid som förorsakar utebliven gnista. sedan kan du ju prova med ett annat stift för att sedan skifta tändspolar mellan dålig och bra cylinder för att se om felet följer spolen. ligger felet kvar på samma cylinder har du troligtvis felet före tändspolen. Om felet följer spolen så är den eller dess tändkabel troligtvis defekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...