Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinA

D6:an "kvittrar" när den är kall?

Rekommendera Poster

Någon som har en teori varför Volvo Penta D6 kvittrar när den är kall? Upphör successivt när motorn blir varm. Vattenpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte drivremmen som slirar lite? Det brukar sluta när motorn fått upp värmen. Det är enkelt att spänna remmen vid behov. En kraftig momentnyckel behövs. Remmen spänns till 70 nm, låsbultarna till 50 nm (enligt min i-bok). Har du kompressor finns en rem till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte drivremmen som slirar lite? Det brukar sluta när motorn fått upp värmen. Det är enkelt att spänna remmen vid behov. En kraftig momentnyckel behövs. Remmen spänns till 70 nm, låsbultarna till 50 nm (enligt min i-bok). Har du kompressor finns en rem till.

Ok ska prova det när jag kommer hem, tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ha en momentnyckel som mäter åt båda hållen, eftersom man spänner remmen åt vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2st KAD44:or med totalt 7 remmar. Nya remmar och spännare med de kvittrar fortfarande lite då de är kalla. Penta-verkstaden säger att detta gäller även D4 och D6:or. Det är remmarna som gnäller då de släpper spåren i remskivorna. Inget att oroa sig över enligt dem. Får se om det tystnar när remmarna är inkörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hörde samma sak nu senast jag körde båten. D4-260 som kvittrade när den var kall. Nyss köpt båten men remmarna ser ut som nya och motorn har bara gått 280 tim varav vi kört 25 av dem utan tidigare kvittrande.

 

När det gäller momentnyckel kan jag nämna att jag povade min på jobbet där vi har kalibreringsinstrument. Jissa om den visade fel. Säkert 30-40% fel. Sen får man olika moment beroende på hur man håller runt handtaget. Lite OT, jag vet men värt att känna till ifall någon ska spänna sin rem.

Redigerad av Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...