Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nimojanne51

Varm Motor BMW td 524

Rekommendera Poster

Hej gott båtfolk

Har 2 st BMW dieslar med 280 drev varav en motor blir varm. Har bytt termostat och testat den i kokande vatten och den öppnar vid 80 gr. enligt BMW har även ångkokt värmeväxlaren och provtryckt utan läckage.Har kollat genomströmning av oljekylaren samt genomströmning av laddluftkylaren Har bytt vattenpump. Har inget övertryck i kylvattnet om jag tar av locket på expansionskärlet kommer inga luftbubblor även tar den inget vatten. PÅ saltvattensidan har jag bytt impeller och kollat så den suger. Har även provtryckt mellan intag av saltvatten och impeller så den ej drar tjuvluft. Kör jag 4000 varv kommer temperaturen att stiga till straxt innan 100 gr då ett värmereä stänger av bränslepumpen`och motorn stannar för att åter släppa reläet vid ca 90 gr. Har provat och köra utan termostat och då håller den sig vid 70-75 gr. Men så fort jag återmonterar termostaten blir det varmt. Dessa 2 motorer har exakt samma prestanda med rostfria avgaslimpor och samma dragning av slangar. Nu är mina resurser slut så jaj hoppas på er där ute. Vill någon inte skriva på forumet går det bra att ringa mig på telefon 0734248313 Vill passa på att önska fortsatt bra båtsommar.

 

Janne i Blekinge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova och skifta termostaterna mellan motorena så säkerställer du att den är riktig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaret. Har hört att det finns någon firma som säljer termostater med lägre värmetal än 80 gr Vet ni vad firman heter tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, har samma maskin men bara 1st. 4000varv är nog för mycket varv för maskinen. Du menar du har en bmw d636 som borde vara samma som en 524td. Själv har jag märkt att när kör över 3500 varv i en längre tid så stiger min värme närmare 100 grader men överstiger inte.

Har du kollat att inte givaren till instrumentet visar fel? Det som även märkt att när det är jätte varmt ute så stiger värmen i maskinen. Det som man även skall titta på är att ifall du installerat nåt nytt såsom varmvattenberedare el en defroster så kan cirkulationen i kylsystemet försämras.

Gärna dela med ifall du hittat felet 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej gott båtfolk

Har 2 st BMW dieslar med 280 drev varav en motor blir varm. Har bytt termostat och testat den i kokande vatten och den öppnar vid 80 gr. enligt BMW har även ångkokt värmeväxlaren och provtryckt utan läckage.Har kollat genomströmning av oljekylaren samt genomströmning av laddluftkylaren Har bytt vattenpump. Har inget övertryck i kylvattnet om jag tar av locket på expansionskärlet kommer inga luftbubblor även tar den inget vatten. PÅ saltvattensidan har jag bytt impeller och kollat så den suger. Har även provtryckt mellan intag av saltvatten och impeller så den ej drar tjuvluft. Kör jag 4000 varv kommer temperaturen att stiga till straxt innan 100 gr då ett värmereä stänger av bränslepumpen`och motorn stannar för att åter släppa reläet vid ca 90 gr. Har provat och köra utan termostat och då håller den sig vid 70-75 gr. Men så fort jag återmonterar termostaten blir det varmt. Dessa 2 motorer har exakt samma prestanda med rostfria avgaslimpor och samma dragning av slangar. Nu är mina resurser slut så jaj hoppas på er där ute. Vill någon inte skriva på forumet går det bra att ringa mig på telefon 0734248313 Vill passa på att önska fortsatt bra båtsommar.

 

Janne i Blekinge

Tjena! Har du kollat så inte värmeväxlaren är skitig tät, antar att du har slutet system, och kyler via en värmeväxlare. Om du har beläggning utanpå eller inuti kylpaketet så kan du få detta problem, tror en motor med slutet system ska ligga runt en 90-92 grader vid full drift, är instrumentet riktigt, skaffa en ir termometer kör upp tempen och läs av med ir termometern då får du ju se om ditt instrument visar rätt. // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, har samma maskin men bara 1st. 4000varv är nog för mycket varv för maskinen. Du menar du har en bmw d636 som borde vara samma som en 524td. Själv har jag märkt att när kör över 3500 varv i en längre tid så stiger min värme närmare 100 grader men överstiger inte.

Har du kollat att inte givaren till instrumentet visar fel? Det som även märkt att när det är jätte varmt ute så stiger värmen i maskinen. Det som man även skall titta på är att ifall du installerat nåt nytt såsom varmvattenberedare el en defroster så kan cirkulationen i kylsystemet försämras.

Gärna dela med ifall du hittat felet 

Kan tänkas det är samma maskin. Det sitter 2 st i båten och det är endast bb motor som blir varm. den andra håller aldrig mer än 80-85 gr vid fullgas. Det är detta som är så lustigt. Kan det tänkas att det sitter en annan termostat med annat värmetal har inte kollat den utan bara kollat att den nya termostaten är 80 gr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimojanne51 råkade öppna denna onödiga tråd nr 78751 med förfrågan om eventuell specialbyggd termostat för lägre temp. Ett uppenbart missförstånd av motortermostater funktion o även forumets något krångliga arkitektur, och brister i användarvänlighet om man så vill. Hoppas den tråden glöms och att sakfrågan fortsätter här.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimojanne51 råkade öppna denna onödiga tråd nr 78751 med förfrågan om eventuell specialbyggd termostat för lägre temp. Ett uppenbart missförstånd av motortermostater funktion o även forumets något krångliga arkitektur, och brister i användarvänlighet om man så vill. Hoppas den tråden glöms och att sakfrågan fortsätter här.

 

Ett stort tack  för informationen den var mycket givande. Tur att det finns så hjälpsamma personer som kan lämna sådan information utöver det varliga. Tusen tack

 

Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, rätt åt mig, hade för bråttom igår. Ber om ursäkt för det!
Antar att du har skiftat termostaterna enligt Frans73:s utmärkta tips ovan? Och att felet faktiskt flyttade sig eftersom du nu är på jakt efter ny termostat? Förmodligen skulle det vara bra om du förklarar närmare varför du tror att nåt så ovanligt som en specialtillverkad termostat är en bra lösning, tror fler än jag undrar?

Finns f.ö en manual för BMW D636 här, och enligt vänsteruppslaget HÄR har den 2 st termostater (nr8 thermostats). Ganska vanligt på större motorer men på din är det tydligen bara en?
Hur ser din ut, kanske kan du lägga upp nåt foto. (Finns olika sorter, enkel respektive dubbelverkande där sistnämnda sorten både öppnar kylflödet genom motorn och samtidigt stänger shunten/ förbi-ledningen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...