Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
AndW

Vad heter den här delen på mantågswiren?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min fråga är ganska enkel. Min ena ända (ända 1) på mantågswiren ser ut som i bifogad bild. Den andra änden (ände 2) har bara en ett skaft med kort gänga (ca 1 cm ) som avslut. På ände 2 ska en U-formad bit gängas på så att ände 2 liknar ände 1. Ett annat sätt att säga är att i den bifogade bilden är gaffelns skaft och "U-bit" i ett stycke, i ände 2 gängas skaftet in i en U-bit.

 

Jag undrar, vad kallas den U-formade biten med gänga i botten på U:et? Var kan jag köpa en sådan bit? Jag hittar bara "gaffeländstycke" men det verkar alltid syfta på en bit liknande den i bilden, med skaft och U-bit i ett stycke.

 

En bonusfråga är: kallas det som man stänger gaffeländan med för sprint? Eller är sprinten den "hårnål" som man sedan låser "låsbiten" med?

post-107492-0-22119100-1437308925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den runda grejen men en liten skalle i ena änden och ett hål i den andra som man "stänger" gaffeln med är faktiskt en bult. I hålet brukar man sätta en saxpinne men det går även med en nyckelring.

 

(Och nej, en bult har aldrig gängor och ytterst sällan (eller aldrig?) sexkanthuvud eftersom man inte behöver kunna vrida den med någon större kraft.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena AndW

Det kallas för löstagbar ändgaffel, gaffelända, gaffelterminal eller dylikt. Pinnen du sätter igenom denna kallas för riggbult och den låser du fast med en saxpinne eller nyckelring. Finns i flera olika storlekar i de flesta båttillbehörsbutiker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...