Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toffe94

Buster rs, yamaha 50 propeller val ?

Rekommendera Poster

Hejsan skulle behöva köpa en ny propeller till min yamaha 50 (detol) -90 som sitter på en buster rs, nuvarande propeller är 11 3/8 x 13g och det känns som båten varvar för mycket vid fullgas, då jag kör själv gör båten 30 knop på gps. har ingen varvräknare så exakt varvtal vet jag inte 

 

Vad skulle ni rekommendera för propeller till min motor ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ju väldigt svårt att säga när du inte vet varvtal men varje tum i stigning ökar/minskar motorvarvet ca 250-300 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, kanske lika bra jag köper en varvräknare till båten så det blir enklare att kolla varvtalet. 

Tack för svaren i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat varvräknare på båten nu.

Med 4 pers varvar den ca 5300 och om jag kör själv 5400-5550 beroende på hur man har trimmet ställd med en sliten 11 1/8 x 13g , ca 30 knop vi fullgas

Enligt yamaha skall ju varvtalet ligga mellan 4500-5500 rpm

 

vågar jag montera en 11 1/8 x 14g då eller borde jag bara köpa en ny i samma storlek ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog prövat att gå upp till 14. Risken är att den blir lite tröttare med last, men då den orkar så pass bra nu även med 4personer och smått övervarvar med 1 pers tror jag att det blir lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja får väl nog ta å prova en med 14 i stigning, hoppas bara motorn orkar om ja måste lasta fullt nån gång 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...