Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
montella

Evinrude 40hk 2-takt 1996

Rekommendera Poster

Har problem med tomten på min utombordare. Det är en evinrude 40hk 2 takt.

Hjälp cylindern har "låst" sig.

Det är ett vred eller handtag där man kan låsa motor(cylindern) i uppfällt läge eller ner fällt.

Den spaken på verkar i sin tur cylindern via vajer.

Nu till mina funderingar.

Är det värt att renovera den eller skall man byta tilt cylindern till elektrisk?

Är det smidigt att konvertera till en elektrisk.

Kablage finns, reglage handtaget har dessa funktioner redan men ej motorn.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tomtar är ett elände...

 

:) kunde inte låta bli

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg 1: Kolla om vajer/kabeln har lossnat eller kärvat ihop eller den kan till och med ha gått av och därmed är hjälpcylinder i "låst" läge. Det går att ta lös vajern vid infästningen av cylindern.

OBS Spärra motorn med träkloss eller liknade så inte motorn ramlar ner och klämmer dig !

 

På vissa modeller så kan man komma åt ifrån sidan vid akterspegeln att öppna en ventil via en spårskruv på cylinderhuset. Att den sitter på sidan är för att man ska kunna komma åt den även om man är på sjön och motorn är i nerfällt läge. Jag hittar dock ingen sån skruv på min Evinrude

 

Tar du bort vajern så kan man på vissa komma åt fästet och där kan du prova att ta en tång och se om du kan ändra ventilens läge. Om det är vajern så kan du beställa ny utan större kostnad. Renovering av cylinder tror jag inte går utan den säljs endast som 1 hel enhet.

 

Att byta till El/hydralisk är inte svårt, men problemet är att få tag på en enhet utan att det kostar för mycket. Har letat till en av mina Evinrudemotorer (50 HP) och jag har inte haft någon lycka än med något som är prisvärt och investera till min gamla motor.

Hittar du eller får bra tips på trim/tiltenhet så dela gärna med dig. Lycka till med lagningen annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg 1: Kolla om vajer/kabeln har lossnat eller kärvat ihop eller den kan till och med ha gått av och därmed är hjälpcylinder i "låst" läge. Det går att ta lös vajern vid infästningen av cylindern.

OBS Spärra motorn med träkloss eller liknade så inte motorn ramlar ner och klämmer dig !

 

På vissa modeller så kan man komma åt ifrån sidan vid akterspegeln att öppna en ventil via en spårskruv på cylinderhuset. Att den sitter på sidan är för att man ska kunna komma åt den även om man är på sjön och motorn är i nerfällt läge. Jag hittar dock ingen sån skruv på min Evinrude

 

Tar du bort vajern så kan man på vissa komma åt fästet och där kan du prova att ta en tång och se om du kan ändra ventilens läge. Om det är vajern så kan du beställa ny utan större kostnad. Renovering av cylinder tror jag inte går utan den säljs endast som 1 hel enhet.

 

Att byta till El/hydralisk är inte svårt, men problemet är att få tag på en enhet utan att det kostar för mycket. Har letat till en av mina Evinrudemotorer (50 HP) och jag har inte haft någon lycka än med något som är prisvärt och investera till min gamla motor.

Hittar du eller får bra tips på trim/tiltenhet så dela gärna med dig. Lycka till med lagningen annars.

Vilken tur att jag hittadeen tråd i ämnet.

min cylinder hänger bara där uppe nu.

Jag har ingen vajer kvar alls,och fästet på cylindern sitter på vänster sida (bakifrån) sett,och den lilla spaken sitter på höger sida,jag får inte ihop det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...