Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Jingo

Bonde på sjön

Rekommendera Poster

Hej, nu är det semester och regnar ute så jag tänkte berätta en liten historia från förra veckan.

En släkting med familj var på besök på ön och för att roa barnen planerade vi en båttur. Diskussion fördes innan familjen kom om vilken destination vi skulle ha och efter en del resonerande enades vi om Bullandö Marina vilket inkluderar Bullandö glassfabrik.

Gästerna kom, vi fikade i solen och berättade om den planerade resan vilket blev stor succé.

Utdelning av flytvästar sedan promenad ner till båtarna. Gästerna äldste son 14 år, som vill bli lantbrukare tittade lite skeptiskt på vår båt (mitthyttare, Sandström 620) med kommentaren om att det är väldigt litet fördäck om man ska köra kor. Jag svarade att det inte är så ofta vi kör kor på båten och om det skulle bli aktuellt så tar vi det då. Måttligt imponerad kunde han ändå tänka sig att åka med.

Hur som helst åkte vi ut till Bullandö och alla barn jublade över alla de häftiga båtarna med stora motorer. 14-åringen var dock måttligt imponerad över att de flesta båtarna inte hade ”klaff-för” som går att hissa ner. Hur ska man då enkelt få på en fyrhjuling?

Efter en promenad runt på marinan med goda glassar i handen begav vi oss hemåt. När vi lade till vid bryggan frågade jag 14-åringen om det inte var ok ändå med båtturen?

”Jodå, men du borde skaffa en BM istället.”

”Va” svarade jag och funderade över vad det är för båtmodell han menade.

”Ja, en Volvo BM med frontlastare, den skulle du ha mer användning för.”

Då var det slutdiskuterat.

 

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den inställningen av en fjortonåring kanske det finns hopp för framtida generationer ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bilen på väg till båtmässan, mina grabbar då 10 och 12.

 

En mycket häftig sportbil stannar vid sidan av oss vid ett trafikljus, båda killarna och även jag tittar dräglande på bilen, efter någon minut säger den yngste: nej det är nog inget att glo på, det går inte att hänga båten efter.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kul läsning. Ungar i sitt esse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är finns det inget som hindrar att man har både en BM och en båt :)

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Den var bra. Hurra för den 14 åringen! Det tryggar släkten så vi får mat även i framtiden!

Hälsa grabben från mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...