Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
surfamera

Hur tajta upp gasvajer?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Jag la i båten idag och motorn ville inte varva. Det är en etec 90 som är 6 år gammal. Tydligen är det en säkerhetsgrej som gör att datorn tror att gasen ligger på som gör att motorn går igång i felsäkert läge. På den bifigade bilden ser man dn lilla rulln (1) som ligger an mot plastflärpen vilkt orsakar problemet. Längst nd på bilden (2) ser man en svart stång som i mitt fall har ett spl på nästan n cm vilket det inte ska vara. Jag kan dock inte skruva på justerhjulet eftersom det är ärgat. Hur kan jag lösa upp ärgningen?

 

Nähäpp...det går inte att bifoga bilder...

tror att det handlar om: posted 08-30-2008 03:50 PM ET (US) Profile for seabob4 Send Email to seabob4

Make sure that the throttle linkage on the motor has a very small gap between the throttle arm and the idle stop. This can be achieved by adjusting the thumb screw on the throttle cable. If the throttle arm is hard against the idle stop, the TPS (throttle position sensor) will discover something is amiss upon startup, and it will put the motor in "limp" mode.

 

hur justerar jag det hele? justerhjulet kan jag väl få snurr på med 5-56 men throttle arm roterar inte helt friktionsfritt plus att det är spel på änden...

//

Redigerad av surfamera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5:56 och vänta, sen igen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5:56 och vänta, sen igen.

 

/B

Tack för det :) Jag åker ut och smörjer upp skiten. Bulten som throttle cam sitter fast med behöver också lite fett. Jag har fått lägga en timme på att klura ut vad grejorna heter....men det är roller cam som ligger mot throttle cam....vad det nu btyder...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...