Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
isostar

MD5b läcker kylvatten i insuget

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta MD5b från 1981, färskvattenkyld.

Jag har i år gjort en topplocksrenovering (hos Göteborgs Marincenter), där dom fick byta insugsventil til en ny för att den gamla var så dålig.

Deras förklaring var att vakuumventilen måste vara dålig. Men jag fattar inte varför det skull påverka insuget mer än avgas-sidan.

Nu när jag har satt ihop motorn igen så stänker den vatten ur insuget precis när insugsventilen öppnar.

Vad kan det vara för fel?

Kan det vara något i ventilstyrningen som läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte dom ventilstyrningen när dom bytte ventil ? Har du kollat vacumventilen så den inte är täppt eller något ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sjövatten eller färskvatten som kommer ur insuget?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattenkyld ! Så det kan bara vara färskvatten , annars skulle han väl få andra bekymmer med tex för mycket vatten i exp - kärlet .

Men topplocket kan ju vara sprucket ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej dom bytte bara ventiler och säten.

Det kan ju vara en spricka i toppen, men jag gjorde ett trycktest med lite tryckluft innan jag satte på den. Jag såg inga såpbubblor på testbänken.

Jag får nog lyfta motorn för att se bättre var det läcker. Den behöver ändå nya kolvringar.

Det är kylarvätska som kommer ut, den är blåaktig och smakar inte salt (det är batterivatten+glykol i min motor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycktest på kall motordelar är inte alltid rätt väg . Prova att köra varm och lukta sedan i expkärlet luktar det avgaser så är det med all säkerhet topplockspackningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...