Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
supernils

Tillverka alternativt hitta nytt bomfäste/-släde

Rekommendera Poster

Jag har tänkt ta tag i det anskärmliga bomfästet som satt på då jag förra året köpte min Fingal "Scarlett" och har några frågor kring detta.

 

Så här ser det ut nu. En tidigare ägares nödlösning med en stålbult [C] i vad jag förmodar är aluminiumgods [A+B] har inte funkat så bra. Då den ätit upp inifrån som därmed hamnat i vinkel och i sin tur gnagt på [A].

[C] har förövrigt helt rostat/oxiderats fast i [A] så jag tor att alla räddningsförsök kommer att skada aluminium godset och lämna för litet bärighet.

 

post-104873-0-00754400-1437081393_thumb.jpg

 

Frågor

1) Känner någon till var man kan få tag i denna typ av delar? Det är möjligt att jag är en usel googlare men jag har inte hittat något.

 

Det faller sig så att jag har en kompis som jobbar på en mekanisk verkstad med PLC fräsar och annat sköj. Han kan producera vad som helst efter ritning. Men

2) Är detta sannolikt vanlig aluminium eller är det kanske någon annan metall vad kan det då vara?

3) och är det i så fall det bästa materialet nu när jag har litet valfrihet?

3) Den gamla delen (A) ser gjuten ut. Förlorar jag någon hållf om den nya delen fräses? (Några ingenjörer här?).

 

Tacksam för all input.

/N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis när jag tröck på skicka så kom jag på att man kanske kan vända [A] upp och ner och spara litet jobb. Hmm får klura på det.

Frågorna kvarstår dock. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B och C delarna borde du kunna hitta hos t.ex Benns

Om hålen i A delen är nötta kanske din kompis kan borra upp dom och sätta i en bussning av lämpligt material

Ska inte blocket som sitter där vara fäst i A delen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Blocket hängde bara där tillfälligt under riggningen. Jag tror heller inte att en nyckelring skulle hålla särskilt länge :).

 

Jag hittade till Benns men på deras webb hittar jag inget som skulle passa. Den "släde" (A) dom har är liksom inverterad så jag skulle då även behöva byta skenan.

Del B finns dock i en uppsjö där som du tipsade om. Tack för det.

Jag siktar nog på tillverkning varvid materialfrågorna återstår. Input någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till en CNC fräs kan du ganska enkelt renovera dina delar.

Del A behöver en bussning, med en eventuell krage i botten.

Del B behöver bussningar eventuellt med kragar.

Bussningarna svarvar du ganska enkelt till av lämpligt material, en ny bult och allt är bättre än nytt.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kalle

Hur då "krage" menar du?

Måste bussningarna fästas i respektive del?

Har du några tips om material? Bör det vara rf eftersom bulten/pinnen ju kommer att vara det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den del som är avsliten på del A och B, nederdel kan ersättas med en avsats på bussningen.

Översta ytan på del A (ytan som del B vilar mot) fräses plan, motsvarande avfrästa del svarvas fram i bussningen.

Samma förfarande med del B, underkant är ju avnött, det avnötta fräses plant och det avfrästa plus det avnötta får man göra en beräkning på och göra bussningen i den längd som man räknar fram, en del av bussningen som ska ha presspassning i del B, en del som sticker ut under del B som har en diameter som överenstämmer med ytterdiametern på del B.

 

Samtliga bussningar tillverkas så att det är presspassning, dvs. bussningarna pressas i med en hydralpress, ingen vidare åtgärd för att få fast bussningarna behövs inte.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En maskinbearbetad detalj är nästan alltid starkare än en gjuten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...