Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tompelompe

Tohatsu 4 hk 2001 flödande förgasare

Rekommendera Poster

Hej

 

Köpte en beggad gummibåt med tillhörande utombordare som enligt förra ägaren funkat bra i alla år men när han skulle köra den förra veckan så läckte den bensin. Startade upp den i en tunna hemma och det visar sig att bensinen kommer ut via luftintaget och det är ganska mycket droppar, motorn går ett tag men sen så tror jag den "dricker" ihjäl sig.

 

Jag har tagit bort förgasaren och rengjort den och munstycken men bensin och tryckluft. Den såg ren och fin ut. Jag har tagit isär bensinpumpen och kollat membranen som också ser fina ut (inte säker på hur dom ska se ut dock) provat att blåsa i pumpen och den fladdrar på, suger man så är det stopp.

 

Jag har plockat isär flottören och tittat på nålen och den ser hel och fin ut och inget smuts eller klegg i koppen, flottören fjädrar och verkar stänga som den ska (hur kollar man det)?

 

Kopplar jag loss bränsle slangen från pumpen så och kör slut på soppan i förgasaren så verkar den gå som den ska tills soppan tar slut men om man har slangen inkopplad så får den för mycket bensin och det rinner ut ur luftintaget och tills slut dränker den sig.

 

Det finns två skruvar att leka med, en till tomgången och en till luft/bensin blandning, luft/bensin skruven är utskruvad 1,5 varv från bottenläget. Om jag skruvar in den helt när motorn är igång så verkar det som att den slutar flöda, dock så går det inte att starta igen då.

 

Tohatsu 4 hk, tvåtaktare, 2001

 

Hjälp!!!!!

post-99797-0-42820500-1437039900.jpg

post-99797-0-36148300-1437039909.jpg

post-99797-0-96255100-1437039861.jpg

post-99797-0-13263300-1437039925.jpg

post-99797-0-06372500-1437039877.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flödar den så fungerar nog pump osv. Snarare ligger problemet vid flottören. Sliten nålventil stänger inte tillförseln av bränsle till flottörhuset vilket leder till att det rinner över. Samma sak om flottören är feljusterad och inte stänger i tid.

Mina två cent: http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|311|2349106&id=322267

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundtippset är att när du håller förgasaren upp och ned ska flottören ligga ivåg med kanten på flottörhuset.

 

Detta var det jag hittade och gäller en tohatsu tvåtakt men gissar att det funkar likadant.

 

Någon annan kanske kan säga exakt hur du ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att det rör sig om en 2taktare vilket betyder att länken inte gäller men det kanske du märkt.

 

Undrar om det ser likadant ut som på min mariner 4hk. Vissa säger att det är samma men jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Invader, nånting är fel med flottörnivån eller nålventilens funktion när det flödar ur förgasaren.
Vad gäller nålventilen kan det som sagt handla om nåt så enkelt som smuts, framgår inte glasklart om din rengöring omfattade alla ventilens inre delar. Inte bara nålspetsen utan även dess tätande säten? Nål-slitage är en annan tänkbar faktor, men knappast troligt på en såpass ny motor kan jag tycka?

Andra tänkbara felorsaker på temat hög bensinnivå i flottörhuset kan vara otät flottör, att den kort sagt inte flyter upp normalbra p.g.a. tyngande bensin inuti.
(Man brukade åtminstone förr i tiden rekommendera vägning av flottören för att kunna utröna detta, inte många grams vikt men med noggrann brev-våg ihop med tydligt stipulerad vikt enligt manual var det ofta en rekommenderad felsökningsmetod.)
För att enkelt test-ändra bensinnivån neråt några få millimeter syns ibland även tipset att köra med dubbla tätningsringar under (läs över) nålventilens förskruvning. Kass råd kan jag tycka men men. Försöker bara "lyfta på alla stenar".
Har f.ö. kollat noga på dina bilder ovan och blir inte särskilt imponerad av precisionen med tanke på det tunna blecket i min bild? Lätt hänt att det böjs oavsiktligt en smula kan jag fundera, dock lätt att böja tillbaks/justera om så skulle vara fallet. Tror i.o.f.s. INTE att detta är felet, nämner det mest för att utreda alla eventualiteter, och kanske fokusera uppmärksamhet till ventilens nivå, flytkraft, täthet. (Flottörers flytkraft är ju enligt Archimedes princip begränsad, bensinpumpens tryck försöker pressa ner, vem vinner, ungefär så. :-)
post-86835-0-59895000-1437057105.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla delar i förgasaren och förgasaren har badat i bensin och blåst rena med tryckluft. Det tunna blecket är inte speciellt lättböjd utan tvärtom. Man kan justera flottör höjden med blecket och jag har provat att ställa höjden på flottören så den är parallell med flottörhuset. Har också försökt få tag i ny flottörnål men utan lycka i Stockholm tyvärr. Inga har reservdelar hemma utan måste beställas från Japan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det specifikt tohatsudelar du inte får tag på då? Tycker att nålventiler borde finnas hemma nånstans i Stockholm??

 

Tyckte mig känna igen saker på dina bilder så jag gick ned och lyfte på min marinerkåoa och det är snudd på att jag kan slå vad en femtilapp att det är samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har endast sökt hos Tohatsu återförsäljare men tänkte kolla med marinshopen i Älvsjö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker mig att tohatsu köper sina nålventiler som alla andra och massor av motorer lär använda samma som du behöver.

 

Ta med dig din gamla så kan dom bara jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt, samma förgasare som mercury 4 hk, bytte flottörnålen och packningar till flottörhus och mot cylinder och nu är det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...