Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i "köp-tankar" i vad som skulle bli min första båt. Som så många andra lutar det åt en Ryds 620, Uttern D55 eller motsvarande för ca 200.000:-.

 

Båten är tänkt att nyttjas för kortare turer i skärgården och enstaka övernattningar för två personer.

Jag får uppfattningen om att det inte finns mindre DC-båtar med värmare? Gör det det?

Om inte, i min värld bör det bli ganska fuktigt och rått nattetid - stämmer det?! :)

 

Har ni rekommendationer på båtar/alternativ man bör akta sig för eller kanske som man bör satsa på är det givetvis välkommet!

 

Tacksam för svar!

Erik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många båtar har eftermonterade värmare, dvs det var inte standardleverans. Wallas värmaren är rätt effektiv och inte fasligt dyr så den finns i en del båtar. Problemet där är att de mindre modellerna saknar bra termostat plus att det oftast blir varmast närmare värmaren? En Scampi jag hade blev för varm i förpiken och kall i aktre stick-koj. ( jag sov i salongen... ) men detta var i oktober!

 

Värmare med varmluftsblås är i regel tänkta för lite större båtar. Vattenburen värme samma sak.

 

När jag hade en träbåt, utan värme, så satt vi på kvällarna med två fotogenlampor. Bra sovsäck krävdes.

Fast sommartid är det ok. Kan du inte sätta in en gångvärme då, blir varmt när du kör motorn enbart... Men stänger du till båten vid dåligt väder brukar båten hålla värmen hyfsat till läggdags... Fotogenlykta är faktiskt mysigt!

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att ventilera...nen som sagt den värme du själv alstrar är inte att förakta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den perfekta värmaren får några kyliga sommarnätter skulle vara en jätteliten kamin som man eldar med briketter eller värmeljus. Tyvärr finns de inte. Vi var några som hade planer på att svetsa en sådan men det blev inget, jag köpte en begagnad Wallas istället, modell 1800B placerad i en garderob. Just 1800-värmarna är de som är smalast och själ minst utrymme. Men den ger alldeles för mycket värme på sommaren, på lågfart ger den ca 900W. För att få ned temperaturen har jag en fläkt som suger ut värmen.

Annars är ju en Wallas-spis med värmelock en lösning. Eller den där pottan som man sätter på gasolköket, de som har tycker det fungerar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har wallas kokplatta, med värmelock. Tror den är på 800w. Testade den en natt för 2 v sedan. Hade varit en riktigt varm dag (för denna sommar) körde den på max en timme. Drog sedan ner den till hälften. Körde så ytterligare en timme. Sedan klarade vi oss bra hela natten. Det viktigaste för mig, är at driva ut fukten. Sedan kan ett bra täcke räcka länge :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra svar! Jag har inte sett några utav ovan nämnda modell med värmare, därav min fråga. Precis som du skriver Niklas-L, värmen i sig löser man på andra sätt - det är mest fuktigheten som jag "oroar" mig för.

 

Jag får forska vidare och hoppas bli båtägare inom inte alltför lång framtid! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha en HeatPal och värma upp/driva ut fukt med. Men den är farlig att ha igång när man sover. 

Jag har haft en i många år, brukade stänga till och dra igång den när man hade 1-2 tim kvar att segla. Varmt och skönt när man kom fram. Dessutom kan man laga mat på den om gasolen tar slut ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Uttern D55 och är supernöjd. Ruffen är så liten så den värms upp av kroppsvärmen om man har några sköna täcken. På sensommaren värmer sjövattnet underifrån "vattenburen golvvärme" :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så alltså.....hmm, jag hamnar allt längre ner i träsket...behöver få andra hälften av samboskapet att inse detta också ;)

Jag har en Uttern D55 och är supernöjd. Ruffen är så liten så den värms upp av kroppsvärmen om man har några sköna täcken. På sensommaren värmer sjövattnet underifrån "vattenburen golvvärme" :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...