Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jgyllen

Välja DC runt 6 meter

Rekommendera Poster

Ännu en tråd om att välja DC, har sett att det finns ett gäng men många är några år gamla, kanske finns det ny input och nya erfarenheter :)

 

Jag är ute efter en DC mellan 5,5 och 6,5 meter, hade tänkt lägga 150-300k. Det beror ju lite på vad man får för pengarna.

 

De jag har tittat på är:

Uttern D55

Yamarin 59 DC / 6110 DC

Flipper 630 DC

Bella 620 DC

 

Jag har lite svårt att välja bland dessa, kanske finns det någon mer jag borde kolla på?

 

Uttern är den som jag nog sorterat bort, har läst en del negativt om den (dels att den är kortast i detta gäng och tar sjön sämst och dels en del som verkar ha kvalitetsproblem) Men så är den ju också billigast... hmm...

 

I dagsläget skulle jag nog kunna slå till på nästan vilken som helst av de andra om jag ser en till rätt pris. Av någon anledning så har jag fått för mig att Yamarinen är den bästa av dessa, kanske för att den är dyrast. Går jag på marknadsföringtrix här? :)

 

All input och alla tankar och tips är välkomna!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan nämna att dom finska båtarna du räknar upp är bra,även uttern är väl ok ja har ägt fyra uttern genom åren dock inte den här modellen,på äldre dar kör ja o käringen en bella 471r styrpulpet,vill ha något enkelt men samtidigt snyggt,finska båtar har i regel fin finish,och är välbyggda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en Yamarin 64 DC som jag är väldigt nöjd med. Förutom kvalitetskänslan så gillar jag starkt U-soffan och bordet i aktern som ger en känsla av en större båt och underlättar när man äter på båten. Föregångarna till 64DC heter ju 6110 & 6420 som du redan tittat på. 

 

Andra båtar som kan vara intressanta att titta på i din prisklass: 

Ryds 18 DC

Ryds 20 DC

Ryds 620 DC

Askeladden 635

Bella 640 DC

Finnmaster 57 DC

 

Lycka till med ditt köp... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Uttern D55 och är supernöjd med den. Välj 115 hk då 90 är för klent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man måste väga storleken högt i denna klass. Det är ganska stor skillnad på 5.5 m och t ex 6.20. Både i utrymmen och gången i sjön. Varje halvmeter extra i vattnet gör märkbar skillnad. Om jag själv skulle handla i den klassen och hade de större båtarna som alternativ så skulle jag inte överväga en så kort modell som Uttern. Yamarin är alltid bra både kvalitet och sjöegenskaper. I övrigt är det mycket tycke och smak. Ingen av de nämnda modellerna är direkt dåliga även om både finish och grundkvalitet skiljer lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De blev an Finnmaster 57 DC, Har kört den hela helgen och är än så länge mycket nöjd! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...