Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Togero

Bubblande AQ280-drev

Rekommendera Poster

Hej, jag har lagat drevlyften till min AQ280 och jag misstänker att den inte har använts på några år. Nu provade jag att lyfta drevet och det funkade som tänkt men när jag sedan sänkte ner drevet i vattnet kom det ut luftbubblor runt "locket" där oljestickan sitter.

 

Bör jag oroa mig? Luften måste ju smitit in någonstans och (eventuellt) ersatts med vatten eller (i bästa fall) har någon bälg tryckts ihop. Bälgarna verkar OK och gummit fräscht men vem vet...båten är nyköpt för i år och jag köpte den sjösatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.välkommen till MG.det ända stället som det kommer in vatten på är bakom kåpan för växelföraren.altså den som det står 280 på.bubblar det runt locket för oljestickan så e det inte bra..

Anders

Redigerad av baufi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaret. Är lite osäker dock (kanske mest för att jag inte vet vad jag ska göra om det nu läcker: båten är i sjön, ingen har tid/utrustning att lyfta ur båten ur vattnet och packnings/oljebyte på drev som ligger i sjön känns inte så kul).

Det är alltså i kanten till växelhuslocket det bubblar (markerat rött i bilden):

 

Vaxelhus.jpg

Det sitter alltså ingen packning runt locket som kan förhindra luft från att komma ut. Konfunderad...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter inte bra ,du har nog vatten i drevet ,kan bara säga kolla å skruva bort skruven uppe på locket å kolla oljan ,grå = ta upp båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är säker på att det inte är den bakre/akter delen av det röda markeringen som bubblar. Isf är det normalt, då kåpan som täcker växelmekanismen inte ät tätad utan tar in vatten.

Däremot om det bubblar på de främre delen, alltså framför där lagret börjar (typ 80% av din röda markering), då bör du vara orolig.

Kolla hur det ser ut på någon båtgrannes drev och jämför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan ser fin ut, ingen missfärgning. Däremot bubblade det runt hela som jag kommer ihåg det, alltså inte bara i bakkant. Ska se om jag hittar någon granne med motsvarande drev och som dessutom går att få tag på i dessa semestertider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm...förmodligen fel manual, fel sida och feltänk ifrån mig. Men...
Detta med shims-brickor, att med kombinerande av ibland rejält tunna brickor kunna uppnå exakt passform intill 0,05 mm i individuella motorer har du förmodligen redan koll på?
(Byter man nån del så "shimsar man om" till nytt sammanlagt exakt mått enligt noga stipulerade metoder, detta eftersom det ibland kan handla om ytterst små toleranser.)
Som sagt, kanske trippel-fel från min sida, men bilden nedan är misstänkt snarlik din?
Vete katten, men betydelsen av ytterst noga individuellt "shimsande" för hopfogade riggdelar kanske är relevant?
Har inte faktakollat särskilt noga. (Mest ett hugskott som kanske ändå blir till mer hjälp än stjälp, verkstadsmanualer kan väl för övrigt aldrig vara fel? :-)
post-86835-0-18754600-1436965062_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, förutom att du visar på ett annat ställe än där det bubblar så är det säkert rätt tänkt. Bubblandet sker i underkant/hitåt på din bild där man verkar lagt drevet ner och den del som är uppåt är den del som är mot motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har lagat drevlyften till min AQ280 och jag misstänker att den inte har använts på några år. Nu provade jag att lyfta drevet och det funkade som tänkt men när jag sedan sänkte ner drevet i vattnet kom det ut luftbubblor runt "locket" där oljestickan sitter.

 

Bör jag oroa mig? Luften måste ju smitit in någonstans och (eventuellt) ersatts med vatten eller (i bästa fall) har någon bälg tryckts ihop. Bälgarna verkar OK och gummit fräscht men vem vet...båten är nyköpt för i år och jag köpte den sjösatt.

När man monterar locket, ska det vara lite spel mellan lock och övre växel, för att få press på lagret under locket. När man fått till spelet, ska man stryka tätningsmedel på ytorna, för att hindra att vatten kommer in i springan och orsakar korrosion. Det verkar inte vara gjort på ditt drev. När vattnet går in, bubblar luften ut. Vattnet kommer inte in i drevet, då packningen ligger längre in, runt lagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter precis rätt. Då sover jag lite bättre i natt :-)

 

 

 

Hej, jag har lagat drevlyften till min AQ280 och jag misstänker att den inte har använts på några år. Nu provade jag att lyfta drevet och det funkade som tänkt men när jag sedan sänkte ner drevet i vattnet kom det ut luftbubblor runt "locket" där oljestickan sitter.

 

Bör jag oroa mig? Luften måste ju smitit in någonstans och (eventuellt) ersatts med vatten eller (i bästa fall) har någon bälg tryckts ihop. Bälgarna verkar OK och gummit fräscht men vem vet...båten är nyköpt för i år och jag köpte den sjösatt.

När man monterar locket, ska det vara lite spel mellan lock och övre växel, för att få press på lagret under locket. När man fått till spelet, ska man stryka tätningsmedel på ytorna, för att hindra att vatten kommer in i springan och orsakar korrosion. Det verkar inte vara gjort på ditt drev. När vattnet går in, bubblar luften ut. Vattnet kommer inte in i drevet, då packningen ligger längre in, runt lagret.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...