Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larsef

Glykol-läcka, vad ska jag fylla på med?

Rekommendera Poster

Vi har fått ett problem med ett litet läckage av glykol från färskvattenkylaren (se bilder). Motorn är en Yanmar diesel 6LP-STZE. Det är svårt att avgöra exakt var läckan är. Det har droppat ut ganska lite (av totalt 13,5 liter kylarvatten). Nu har vi i alla fall dragit åt slangklämmorna och vid tomgångskörning ser vi ingen läcka. Jag vet dock inte hur det blir när motorn blir varm och kör på högre varv.

 

Jag och en kompis köpte båten förra sommaren så vi har inte själva fyllt på glykol och vet därför inte vad det är för glykol i den. Hur som helst skulle jag vilja fylla på glykol eftersom det trots allt har läckt ut lite, men nu undrar jag vad för slags glykol som ska användas? Jag tog en bild, men på den tycker jag själv det är svårt att avgöra ifall det är blå eller grön glykol. Definitivt inte röd i alla fall.

 

post-107538-0-42628000-1436817132_thumb.jpg

 

post-107538-0-01146400-1436818229_thumb.jpg

 

Det ser ut som grönt på första bilden, men jag tycker det ser mer blått ut närmast läckan där det är mer färskt. Hur tydligt ska man kunna se ifall det är grön eller blå glykol? Jag har förstått att man inte ska blanda, så jag tänkte att Yanmar kanske har några riktlinjer. De säger att man ska använda silikatfri kylarglykol. Jag trodde först att det var samma som röd glykol, men nu hittade jag en blå glykol som är silikatfri:

 

http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=644-1061-1081&sok=&id=16368&sortering=&listmall=

 

Om jag nu kommer fram till att det är blå glykol i färskvattenkylaren så vet jag ändå inte om den är fri från silikat eller inte. Antag att kylarvattnet inte är fritt från silikat. Kan jag då ändå köpa silikatfri och blanda med den befintliga så länge den är blå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen säger tyvärr inget om vad det är för glykol. Ofta men inte alltid kan man blanda samma fabrikat.

 

Jag tycker att du ska fylla på med vatten bara, eftersom det är så liten mängd som läckt. Hittar ni dest vatten, batterivatten, så är det möjligen lite bättre än dricksvatten.

 

Sedan kan ni i lugn takt lista ut vad som använts tidigare. Alternativt... eftersom glykol förlorar sina egenskaper efter några år så kan ni ju överväga att tappa ur det gamla, skölja med vatten och så lägga i helt ny glykolblandning? Är nog enda sättet att vara helt säker på vad som används!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fylla vatten kan aldrig vara fel på sommaren...

 

Vad jag hör från min kompis son, som jobbar som bilmeck, kommer det ibland in bilar där kylarvätskan är som en gegga. Då har väl antagligen bilägaren fyllt på med vilken som helst glykol och den blandade sig inte? Bilägaren tror att topplockspackningen gått men det var bara några deciliter fel sorts glykol?

 

På lång sikt, om man inte byter glykol, försämras de antikorrosiva ämnena och risken för rost ökar väl.

Vissa tillverkare, som Yanmar, varnar för vissa typer av glykol. Men det hade ju TS redan koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...